☉ Zeberio
Mikel Baza: “Farmakoen kontsumoa ondorio bezala bizi behar dugu, eta ez arrazoi edo arazo bezala bakarrik”
Depresioaren eta antsietatearen aurkako farmakoen kontsumoan lehena da Espainiako Estatua nazioarteko mailan. Horren zergati posibleez hitz egin dugu Mikel Bazarekin, Zeberioko lehen arretako medikuarekin
Hamar urte behar izan ditu espainiar estatuak antsiolitikoen eta depresioaren aurkako medikamentuen kontsumoaren nazioarteko podiumera heltzeko. Eta Hego Euskal Herrian ere zifrak antzekoak dira. Mikel Baza Bueno (Bilbo, 1983) lehen arretako medikua da Zeberion eta arta eskaintzen du Arrigorriagako kontsultategian ere. Profesionalaren ustez, “bizitzaren medikalizazioa” da farmakoen erabileraren hazkundearen arrazoietako bat, baina atzean, beste mila zergati daude. Izan heriotza batek eragindako sufrimendua arintzeko edo hipoteka ordaindu ezinean gabiltzalako, berehalako konponbidea behar dugu. Hemen eta orain. “Logika horretan bizi gara, eta normala da lehen arretan ere, nolabait, hori erreproduzitzea”, dio Bazak.
Nazioartean, Espainiar Estatua da (bigarren urtez jarraian) antsiolitikoen eta depresioaren aurkako farmakoen kontsumo handiena daukan herrialdea. Hori da Estupefazienteen Nazioarteko Batzordeak 2022an egindako ikerketak erakutsi duena. Lehen arretako mediku moduan, farmakoak kontsumitzen dituen jende asko artatzen duzue?
Bai. Erantzuna argia da. Joera hori aurreko hamarkadatik dator. Uste dut duela 10 urte AEBak zirela lehenengo postuan zeudenak, baina Espainiak aurre hartu die orain. Eta Lehen Arretan errealitate horretaz jabetzen gara. Esango nuke, gainera, antsiolitikoen kasuan, preskripzioen % 75 familia medikuek egindako errezeta bidezkoak direla.
Zuek daukazue eskumena, familia mediku moduan, preskripzioa egiteko.
Bai. Baina baina kasu horretan garrantzitsua da kokatzea, datuak nondik datozen hobeto ulertzeko. Farmako hauen kontsumoa ez da esparru bateko fenomeno bat, baizik eta gizartean oso zabalduta dagoen zerbait. Horregatik, analisi sakon bat egiteko, osasun sistemaz harago begiratu behar dugu. Espainian, inguruko herrialdeekin alderatuta, kontsumoa nabarmen hazi da, eta horrek faktore kulturalekin eta gizarte faktoreekin ere zerikusia dauka, ez da soilik osasun sistemarekin lotuta dagoen fenomeno bat.
Hala ere, osasun sistemari egozten zaio, gehienetan, “errua”. Medikamentuen aurrean sistemak eskaintzen duen alternatibarik eza izan daiteke arrazoietako bat?
Gai oso konplexua da, eta ezin da erantzun oso sinplerik eman, baina egia da, askotan, alternatiba falta aipatu ohi dela erantzuna emateko. Har dezagun, adibidez, insomnioaren kasua, espektro errazago batean kokatzeko. Farmako hauek, lasaigarriak, antsietate egoeretan erabiltzen dira, baina baita loezinaren aurka ere. Azken hau gizartean nahiko zabalduta dagoen arazoa da, eta badakigu farmakoen erabilera eraginkorra izan daitekeela tratatzeko; epe laburrean funtzionatzen du, baina ez epe luzean, kaltegarria izan daitekeelako.
Hori jakinda, zein da alternatiba? Zer egin dezakegu? Kontuan izan behar dugu zer nolako gizartean bizi garen. Egun, jendea prest dago beste alternatiba batzuk bilatzeko? Eta, nahiz eta horretarako prest egon, badute aukerarik insomnioa gainditzeko beste gauza horiek egiteko? Askotan, arazoak bizi erritmoekin lotuta daude, lan baldintzekin, pobreziarekin eta beste hainbat faktorerekin, eta horiek konpondu behar dira problemari konponbidea emateko. Lehen Mailako Arretan mota guztietako ezinegonak eta kontsultak izaten ditugu —insomnioarena barne—, baina gehienek ez dute mediku-jatorria izaten, baizik eta aipatutako gizarteko aldagai horiekin lotutako zerbait.
Kasu batzuetan, beraz, loezina sintoma bat baino ez da, eta medikuok horren atzean zer dagoen begiratu behar dugu. Gure erantzuna, lehen arretan, farmakoa preskribatzea izan daiteke, epe laburrean erabilgarria delako. Hori gizartean egun daukagun medikalizaziorako joeraren adibide bat da; hau da, bizitzaren ezinegonen medikalizazioaren kasu bat.
Zertan datza “medikalizazio” hori?
Bizitzaren prozesu normalean gertatzen diren egoeren aurrean farmakoak eta, orokorrean, osasun arreta eskatzean datza. Berez, hori ez dago ondo edo txarto. Baina hori egitea ezin da arazoari konponbidea emateko erantzun bakarra izan. Medikalizazioaren beste adibide bat jartzearren, galerena ere nahiko ohikoa da. Galerak bizitzaren parte dira: harreman bat amaitzea edo maite dugun pertsona baten heriotza, dolu bat… Hori pertsona guztion parte izango da bizitzan, eta bertan sufrimendua dago. Zer gertatzen da orduan? Nola bilatzen dugu sufrimendu horri aurre egiteko bidea? Erreminta bakarra ezin da osasun arreta, farmako bat edo psikoterapia izan. Bizitzaren parte diren egoera horietan, gizarte moduan ikasi behar dugu (eta baita medikuntzaren aldetik ere) osasun sistemak lagundu egin behar duela, baina kalte gehiago sortu gabe.
“Arazoei aurre egiteko ez daukagu tresnarik, eta bizirauteko “droga” horietara jotzen dugu”
Egoera puntual horiez gain, gizartearen baldintzak eta bizi erritmoak aipatu dituzu. Esan nahi duzu lan karga handia daukagula, lanaren banaketa okerra dela…? Zer aipatzen dizute pazienteek?
Lehen mailako arretan oso ohikoak dira lan egoerei edo egoera sozioekonomikoari lotuta dauden kontsultak. Baina ez zuenean. Batzuetan hauek izan daitezke loezinaren, estresaren, tristuraren edo urduritasunaren arrazoia. Eta guk egin dezakeguna, horren atzean zer dagoen ez badakigu, farmakoen bidez tratatzea da. Medikamentuak aukera hona dira zenbait kasutan, berehalakotasun horretan eragina daukatelako. Hori bai, atzean zerbait gehiago badago, ez dute arazoa konpontzen. Arazo ekonomikoak dauzkan pertsona bati lasaigarriak emanda, adibidez, arazo ekonomikoak ez dira konponduko. Horregatik diot gizarte mailako arazoa ere badela.
Esango zenuke askotan jotzen dugula farmakoetara epe laburrekoa eta azkarra den erantzuna emateko?
Bai, horrela da. Eta hor berriro bueltatzen gara daukagun gizarte eredura. Kontsumoaren logika hori osasun sistemetara ere heldu da. Berehalakotasuna da dena. Nik zerbait behar badut, erosi egiten dut, dendara noa hartzera, edo bestela, Amazonen garai hauetan, eskatu eta etxean jaso dezaket. Gizarteak jarraitzen duen logika horren isla kontsultan jasotzen dugu. Logika horretan bizi gara, eta normala da lehen arretan ere, nolabait, hori erreproduzitzea.
Berehalakotasun nahi horrekin arazoak sor daitezke: antsietatearen eta depresioaren aurkako medikamentuen preskripzioak adikzioak sortu ditzake epe luzera. Denbora horretatik aurrera, badago jendea hartzen jarraitzen duena?
Bai. Nazioarteko gidek eta gomendioek diotenez, loezinaren kasuan, bi edo lau asteko iraupena daukan tratamendua gomendatzen da, eta antsietatearen kasuan, 10 aste ingurukoa izan daiteke. Baina errealitatean ikusten dugu oso zabalduta dagoela epeetatik kanpoko kontsumoa, eta horregatik gaude lehenengo postuan. Espainian beste erkidego batzuk gorago dauden arren, gure erkidegoa bertan dago.
Zabalpenean eragin duten faktoreak hainbat dira. Besteak beste, farmako seguruak izatea da arrazoietako bat: medikamentu hauek ez dira jota uzten zaituzten lasaigarriak edo zuzenean hartuta bihotzean eragin dezaketenak, eta preskribatzeko seguruak direnez, osasun sisteman, orokorrean, lasai ematen da beren tratamendua. Hala ere, bi edo hiru astetik aurrera, gorputza ohitzen hasten da, tolerantzia sortzen da, eta behin hilabete batez edo biz hartuta, ezin dira kolpetik kendu. Nolabaiteko monoa sortzen dute; hau da, farmakologikoki edo farmakodinamikoki adikzio hori dakarte.
Osasun sistemaz gain, uste dut gizartean ere jendeak erritmoak mantentzeko behar izaten dituela, zenbaitetan. Batzuetan erraza da identifikatzea gure loezinaren edo antsietatearen kausa zein den: “Zailtasunak dauzkat hipoteka ordaintzeko, ez dakit lanetik botako nauten…”. Baina arazoei aurre egiteko ez daukagu tresnarik, eta bizirauteko, “droga” horietara jotzen dugu. Hor kontraesana dago, ‘Malestamos’ izeneko liburuan [Javier Padilla familia medikuak eta Marta Carmona psikiatrak idatzia] kontatzen duten bezala: gorputza pizteko, kafe bat hartzen dugu, baina gero, Lorazepam bat behar dugu efektua jaisteko. Gizarte garaikidean eta bizimodu garaikidean, zoritxarrez, horrela bizi diren pertsona asko daude.
Hori, gizarte garaikidean. Baina, lehenago ere gizartea “drogekin” lotzen zen. Behinola, arazoei aurre egiteko edo, jende askok alkoholera jotzen zuela esaten zen, medikamentuetara baino. Gizartean integratuta dago konponbidea substantzietan bilatzea?
Bai, hori aipatzen da batzuetan. Nik uste dut gizarte mailan nolabaiteko onarpena dagoela farmakoekiko. Ohikoa da entzutea: “Hau nire auzokoak eman dit”. Edo testuinguru batzuetan urduri zaudela esaten baduzu edo ezin duzula lorik egin, inguruan agertuko da norbait: “Hartu Lorazepam bat”. Horrek asko esaten du farmakoen dimentsio sozialari buruz. Alkoholarekin konparatzea ez dakit oso zuzena den, baina argi dago errealitate hori existitzen dela.
Gero, datuei erreparatuta, genero aldetik arrakala dago bi substantzien kontsumoari dagokionez. Medikamentuen kontsumoa askoz handiago da emakumeetan gizonezkoetan baino. Gizonezkoen kasuan, alkoholaren eta bestelako drogen kontsumoa da handiagoa. Ikerketetan gehiago sakondu behar den aspektuetako bat da arrakala hori.
Hainbat ikerketetan, baita zuk parte hartu zenuen ‘El género como determinante de la salud mental y su medicalización’ (2020) ikerketan ere, honakoa aipatzen da: medikamentu hauen kontsumitzaileen soslaia 65 urtetik gorakoak eta emakumeak diren pazientea direla. Zergatik?
Hori ere gai konplexua da; tamalez, ez dago erantzun sinplerik. Nik uste dut, beste behin, gizartearen antolakuntzari erreparatu behar diogula jakiteko. Generoari dagokionez, desberdintasunak kontsultan islatzen dira, genero rolak. Emakumeek gehiago kontsultatzen dute lehen mailako arretan, eta beren kontsultatzeko modua ezberdina da. Batetik, arlo afektiboa errazago bideratzen dute emakumeek; gizonezkoen artean, askotan, sentimenduei buruz hitz egitea gehiago kostatzen baita. Hori izan daiteke azalpenerako hari bat. Bestetik, emakumeek zaintzetan dauzkaten kargak ere kontuan hartu behar dira. Andrazkoen kasuan, ohikoa da kontsultara gehiago etortzea, ez bakarrik haiei buruzko kontsulta bat egiteko, baita familiako kideen inguruan galdetzeko ere: aita eta amarengatik, seme-alabengatik… Zaintzaren karga ere jasotzen dute emakumeek, eta hori estres faktorea izaten da: nagusiak zaintzea, lanean ibiltzea, umeak jagotea… Beraz, emakumeek gizartean dauzkaten rolek eta horien ondorioz sortutako gainkargak medikalizazio horretan eragina dauka. Beste era batean esanda: gizartea desberdin eraikita edo banatuta egongo balitz, agian, kontsumo hauetan ere beste emaitza batzuk izango genituzke.
Sentimenduak azaleratze edo kanporatze horrek, hau da, sozializazio prozesuak, laguntzen al du?
Honekin hausnarketa interesgarria egin daiteke. Farmakoak erantzun indibidual bat dira, nahiz eta garaikidea den sentimendu bati konponbidea jarri nahi dioten. Egia da lasaigarri bat hartzen duten pertsona gehienek ez daukatela edo ez dutela zertan depresioa izan, baina ezinegon batzuk dituzte. Horren aurka, gizartearen beste alor askotan gertatzen den bezala, hartzen ditugun erabakiak eta erantzunak indibidualak dira, norbanakoarenak. Eta ikerketan aipatzen da gizarte sare sendoago bat izateak edo ingurukoekin nola sentitzen garen partekatzeak eragina daukala. Medikalizazioaren kontrako edo hari aurre egiteko baliabideetako bat da.
Elhuyarrek 2023ko martxoan kaleratu duen ikerketa batean, Psikofarmakoak gazteetan izenekoan, esaten dute gazteetan, emakumeetan eta, batez ere, klase apalekoetan hazkunde handia egon dela farmako hauen erabilerari dagokionez. Zergatik 65 urtetik gorakoak lehen, eta orain, gazteak?
Nik uste ikertu beharreko gaia dela, baina, aldi berean, jendea partzelatzea, horrela sailkatzea (jende nagusia, gazteak etab.), ez dakit guztiz zuzena den. Hor badago jarraikortasun bat, eta ezin gaitu harritu. Esango nuke 65 urtetik gorakoen artean % 50ak hartzen dutela lasaigarriren bat, eta hori gizartean islatu eta gazteengana heltzen da. Zaila da fenomeno hori azaltzea, ikerketa gehiago behar dira, baina frustrazioak, berehalakotasuna eta antzekoak aipatu ohi dira gazteen kasuan. Beraz, garai honetako gaitz askoren ondorioa izan daiteke.
Estereotipoetara jotzea da, agian, baina esaten da “gizarte hauskorra” garela. Bat zatoz horrekin?
Hori da titularra. Sinpleena. Asko kostatzen zaigu definitzea, eta zenbat eta gehiago sakondu, konplexutasun gehiago daukagu. Arazoari ez dakigu oso ondo nola erantzun, baina konponbideak konplexuak izan behar dira, gaia ildo askotakoa delako, eta beraz, erantzuna ez da soilik arlo batetik etorriko: hezkuntza mailan lan egin behar dugu, osasun mailan, gizarte baldintzetan… Pertsona zaurgarrienak babestuko bagenitu, ziurrekin, farmakoen kontsumoak behera egingo luke. Baina, beste behin diot farmakoen kontsumoa ondorio bezala bizi behar dugula, eta ez arrazoi edo arazo bezala bakarrik.
Profesional moduan, zein iritzi duzu medikamentu hauen preskripzioen inguruan: kasu batzuetan bai, beste batzuetan ez?
Nik uste dut datuei erreparatu behar diegula. Batetik, preskripzio maila altu horrek hausnarketara eraman behar gaitu, eta horrek, emaitzak hobetzera bultzatu gaitzake. Hobeto egin nahi horretan uste dut ezin garela tranpetan erori, esanez: “Farmako hauek onak edo txarrak dira”. Medikamentuak erabilgarriak dira, orokorrean, baina jakin eta asmatu egin behar dugu kasu bakoitzera egokitzen. Balantzan jarri behar ditugu alde onak eta txarrak.
Bestalde, uste dut gonbita egin beharko geniekeela medikuei lasaigarriak erabiltzen ditugunean pazienteei ondo azal diezaieten zeintzuk diren erabilera egokiak epe laburrean daukaten sufrimendu hori gutxitzen laguntzeko. Baina, era berean, azaldu egin behar diegu hiru edo lau astetik aurrera gorputza farmakoetara ohitzen hasten dela, eta gomendagarria dela epea kontsumoa bukatzea. Orokorrean, pertsonen sufrimenduaren atzean zer dagoen jakin nahia egon behar da, eta esango nuke, zoritxarrez, osasun sistema saturatu batean, preskripzioak egitea soluzio azkarra bezala planteatzen dela zenbaitetan. Hori akatsa da.
Pilulez aparte badaude gure barnean aktibo edo gaitasun gehiago momentu zailetan lagundu gaitzaketenak. Batzuetan benetan behar duzuna psikoterapia da, eta beste batzuetan, sindikatu bat edo elkarte edo kolektibo baten parte izatea. Askotan, hor egon daitezke aldarrikapen sozialak. Farmakoak, nola ez, badira erreminta bat momentu jakinetan ondo erabiliz gero oso baliagarriak direnak; nik erabiltzen ditut, eta konfiantza daukat. Baina ezin ditugu bihurtu arazo guztiak konpontzeko erreminta, eta ezin ditugu gainontzeko baliabideak ahaztu, zenbaitentzat horietara heltzea zailagoa den arren.
Aipatzen dira gizarte klase sozial baxuen parte diren lagunek dauzkatela zailtasun gehien irtenbideak bilatzeko. Psikoterapiak ordaintzeko, adibidez.
Bai, baina ez bakarrik terapiak ordaintzeko. Pertsona zaurgarriek sare sozial eskasagoa ere badaukate, eta klase sozial horietan, desabantaila handiak dauzkate arazoei aurre egiteko. Zahartzaroan ere antzeko zerbait gertatzen da. Arazoa, beraz, multifaktoriala da, eta dimentsio ezberdinekin dauka zerikusia. Konponbidea ildo ezberdinak uztartuz bilatu beharko genuke. Teoriak horri eusten dio, baina praktikan zailagoa da. Hori bai, nik uste dut saiakerak egin ditzakegula.
☉ Zeberio
Itxaso Atutxak ez du EAJren Bizkaiko buruzagitzan jarraituko
Hamabi urteko ibilbidearen ondoren erreleboa emango du azaroan eta enpresa pribatura bueltatuko da, bere “ziklo politikoa” bukatzat emanda
Itxaso Atutxa Bizkai Buru Batzarreko presidenteak gaur jakinarazi du ez duela bere burua berriro Bizkai Buru Batzarreko presidentzarako aurkeztuko. Hala, Jose Antonio Susok Araban hartutako bide bera hartu du. Ikusteke dago Gipuzkoako Joseba Egibarrek gauza bera egingo duen edo ez.
Zergatiaz galdetuta, Onda Vascari emandako elkarrizketan Atutxak bere “ziklo politiko eta ibilbide publikoa” bukatutzat eman du, enpresa pribatura bueltatuko dela zehaztuz. Bere garaian 3Koma ekoiztetxeko arduraduna izan zen zeberioztarra hainbat urtez.
2013an heldu zen Atutxa BBBren buruzagitzara, Andoni Ortuzarren ordez. Ordutik hona, alderdi mailako erabaki garrantzitsuetan parte hartu du, eta bi errelebo gidatu ditu Bizkaiko Foru Aldundian: Unai Rementeria Ahaldun Nagusi moduan Jose Luis Bilbaoren ordez, eta iaz Elixabete Etxanoberena Rementeria beraren ordez.
☉ Zeberio
Undurraga eta Etxebarri arteko Errege Bide zatia konpontzen hasi da Zeberioko Udala
Astelehenean bertan ekin diete konponketa lanei. Obra hauetarako 27.000 euro bideratuko ditu Zeberioko Udalak, BEZa kanpo
Iraila eta urriko hasierako euriteek kalteak eragin dituzte Zeberioko Undurraga eta Etxebarri auzoen arteko Errege Bidearen zatian eta Zeberioko Udalak astelehenean bertan ekin zion bidea konpontzeko lanei.
Ura garraiatzeko hodi berriak ipiniko ditu Udalak eta lursaila egonkortzeko materiala gehituko dutela iragarri du Ekain Goti herriko alkateak: “Gainera luizi batzuk egon ziren zonalde horretan eta bertako inguruak garbituko ditugu hurrengo egunetan”, azaldu dio GEURIAri eta lanek aste biko iraupena izango dutela aurreikusi du. Konponketa hauetarako 27.000 euro bideratuko ditu Zeberioko Udalak, BEZa kanpo.
☉ Zeberio
Gabonetako oporrak baino lehen bukatu nahi ditu Zeberioko Udalak frontoiko lanak
Udalak 65.000 euro bideratuko ditu (BEZa kanpo) hezetasunak konpondu, margoketa lanak egin, bentilazio sistema berri bat ipini eta LED sistema bidezko argiteria ezartzeko
Urriaren erdialdean hasiko dituzte Zeberioko Zubialde auzoko frontoiko lanak, ondo bidean. Urte hasieran Ekain Goti Zeberioko alkateak GEURIAri aurreratu zion herriko frontoi nagusian egin beharreko konponketak. Izan ere, Gotik azaldu lez, “hezetasunena ez da kontu berria” eta Udalaren asmoen baitan zegoen arazo horri aurre egitea.
Udako oporrak amaituta eta Gabonetarako hilabete eta erdi falta direlarik, tarte hori erabili nahi du Udalak egin beharreko obrak burutzeko. Ekainen aurreikuspenen arabera, gauzak behar bezala badoaz lanen iraupena hilabete bi baino txikiagokoa izan beharko litzateke, Gabonetarako prest egoteko.
Aurrekontua 65.000 eurokoa izango da, BEZa kanpo. “Frontoi barruan saneamendu lanak egingo dituzte, margoketa lanak eta bentilazio sistema berria ezarriko dugu bertan”, izan dira herriko alkatearen berbak. Gainera, LED sistemako argiteria ipiniko dutela gehitu du.
Entrenamenduak, Ermitabarrira
Obrek dirauten bitartean frontoia ezin izango dute erabili Mandoia Pelota Klubeko ikasleek eta behin behineko alternatiba moduan entrenamendu klaseak Ermitabarriko frontoian ematea izango da: “Asteburuko partidak egiteko frontoi txikiegia bada ere entrenamenduetarako balioko du”. Asteburuko partidak Arrigorriagan jokatuko dituzte.
☉ Zeberio
Zeberioko Santa Kurtze ermitako lanak hilabete bukaeran amaituko dituzte
Obra guztia egin ahal izateko aurrekontua 35.431,41 eurokoa izan da guztira. Horietatik 23.325,91 euro eliztarren ekarpenetatik lortu dituzte
Santa kurtze auzoko ermitaren lanen azken ukituak ematen ari dira egun hauetan Zeberion. 2023ko abenduaren 6an, 19:00ak aldera, gidari gazte batek autoaren kontrola galdu, errepidetik irten eta Santakurtze elizako arkupearen aurka jo zuen. Errepidea bustita zegoen eta kolpeak, ikusgarria izan arren, ez zuen zauritu larririk utzi.
Kalteak materialak izan ziren beraz, arkupea ezagutezina geratu baitzen. Istripua gertatu eta egun gutxira, kalteak konpontzeko prozedura martxan ipini zuen Zeberioko parrokiak, eta GEURIAri azaldu lez aseguruak 12.105,50 euro ordaindu dizkio elizari konponketak egiteko.
Elizako ordezkarien arabera kopuru hori “txikiegia” da arkupea konpontzeko: “Ez dugu kaltetutako zatia konpondu nahi izan soilik; helburua arkupe osoa konpontzea da eta aseguruak kalte jakin batzuk konponduko ditu emandako diruarekin”, azaldu dute. “Gure gurasoek eraiki zuten ermita hau bere fedea eta ahaleginari esker, orain gure esku dago konpondu eta mantentzea”, azaldu dute parrokiatik.
Horiek horrela eta istripua sortutako autoak “kalte izugarriak” izan zirela ikusita, parrokiak konponketa integrala egin du arkupean: “Falta zitzaigun dirua eliztarren ekarpenei esker lortzen ari gara”, gehitu dute parrokiako arduradunek. Obra guztia egin ahal izateko aurrekontua 35.431,41 eurokoa izan da guztira.
Zeberioko Parrokia: “Ez dugu kaltetutako zatia konpondu nahi izan soilik; helburua arkupe osoa konpontzea da”
Teknikarien lana, kudeaketa eta aholkularitza Bilboko Gotzaindegiko Kultura Gai eta Ondasunen Sailari egokitu zaio. Zeberioko Olabarrietako Santo Tomas parrokiak, Zeberioko Santa Kurtze auzoaren laguntzarekin, eta eliztar eta boluntario anonimo gehiagok egin dute konponketa honen ahalegina.
Lanak bukatuko dituztenean inaugurazio ofiziala egingo dutela aurreratu diote GEURIAri.
Ondasun historikoa
Santa Kurtze ermita Gurutze Santuari eta honen aurkikuntzaren oroitzapenari dago eskainia. Gurutze Santua Constantino enperadorearen amak, Santa Elenak, aurkitu eban Jerusalemen, 326. urtean.
Tenplu honen jatorria ezezaguna da, baina 1678. urtean auzokide batzuek (Martin Petralanda, Rafael eta Tomas de Ibarrola eta Juan de Urabarrok) berreraiki zuten.
Egungo eraikina 1890ekoa da eta jatorriko eraikinaren antz handirik ez du. Casto de Zabalak proiektatu zuen eta azken berreraikitze honek 2.500 pezetako kostua izan zuen.
Ermitaren arkupean hilerri bat dago. Kareharri bloke bat da, trapezio-formaduna, apaindua eta XI.-XII. mendeen artean egindakoa.
Santa Kurtze eguna maiatzaren 3an da. Antxina, egun honek landaguneetan berebiziko garrantzia hartzen zuen, udaberriko bedeinkapenen egutegian egun nagusienetarikoa izaten baitzen.
Mezatan elorri zuri loredunez, zumez edo hurritzez egindako gurutzeak bedeinkatzen zituzten. Ostean, soroetan sartzen ebezan, ereindako ortuak bedeinkatzeko. Baserrietako leihoetan be ipinten zituzten, etxeak tximistetatik babesteko.
☉ Zeberio
Heziketa fisikoa, muskulazioa eta mantentze-gimnasia ikastaroak iragarri ditu Zeberiok
Kirol-ikastaroetan izena emateko epea gaurtik hasita irailaren 30era zabaldu dute
Ikasturte berriaren hasierarekin, Zeberioko Udalak herrian eskainiko dituen kirol-ikastaroen eskaintza iragarri berri du. Hiru jarduera izango dira guztira: Heziketa fisikoa, muskulazioa eta mantentze-gimnasia eta hirurak, urtero lez, eskola zaharrean eskainiko dituzte.
Jarduerak, momentuz, astearte eta ostegunetan programatu dituzte. Urritik aurrerako datak zehazteke daude oraindik:
17:00 – 17:55 Mantentze gimnasia
18:00 – 18:55 Heziketa fisikoa
19:00 – 19:55 Muskulazioa
20:00 – 20:55 Mantentze gimnasia
Izena emateko epea gaurtik hasita irailaren 30era zabaldu dute (amaiera ordua 14:00ak izango dira). Parte-hartzeko telefono zenbakia 946 481 079 da.