☉ Basauri
Social Antzokiko 2015eko programazioan euskararen presentzia mantentzen da
2015eko urtarrila eta maiatza bitartean Social Antzokiak antolatutako euskarazko ikuskizun gehienak haurrei zuzenduta daude: “Erpurutxo”, “Barbantxo”, Gari, Montxo eta Joselontxo Pailazoak, eta “Sialuk hartz txikiaren bidaia”, besteak beste.
2015eko urtarrila eta maiatza bitartean Social Antzokiak antolatutako euskarazko ikuskizun gehienak haurrei zuzenduta daude: “Erpurutxo”, “Barbantxo”, Gari, Montxo eta Joselontxo Pailazoak, eta “Sialuk hartz txikiaren bidaia”, besteak beste.
Nagusientzako ere bi antzezlan prestatu dituzte: Dejabu Panpin Laborategiaren “Arrastoak” batetik eta Txalo konpainiaren “Hiru” bestetik. Gainera, hitzik gabeko antzezlanek ere lekua izango dute programazioan.
Social Antzokiko bazkideek sarrerak abenduaren 1etik 9ra bitartean eskuratu ditzakete leihatilara bertaratuz gero. Gainontzekoek abenduaren 10etik aurrera bereganatu ditzakete bai leihatilean, www.socialantzokia.com webgunean eta BBKko kutxazain zein web orrialdean ere.
☉ Basauri
Erreportajea / Gaztegunea, gazteen topaleku eta babesgune
Gaztegune berria zabaldu dute herri erdigunean. Zerbitzu berriak eskainiko ditu, hala nola, Gaztegune Ibiltaria, aholkularitza psikologikoa, Coworking gela eta monitoretza titulua eskuratzekoa
[2024ko irailaren 12an paperezko edizioan publikatutako erreportajea – Geuria 110] Basauriko Gaztegune berriak ateak zabaldu ditu. Irailaren 7an Autonomia kaleko 3. zenbakiko lokala inauguratu zuten: 300 metro karratuko lokala da, bi solairukoa, kanpoko patio batekin. “Gazteei zuzeneko arreta eta informazioa eskainiko zaie eta askotariko jarduerak antolatuko dituzte bertan; hala nola, programa eta jarduera ludikoak eta kultura-arlokoak, ikastaroak, ikuskizunak eta tailerrak”, azaldu zuen lokal berriaren aurkezpenean, irailaren 6an, Asier Iragorri Basauriko alkateak.
“Zerbitzu berria Autonomia kalera lekualdatu dugu, Basauri erdigunera. Inaugurazioa irailaren 7an egin genuen eta harrera oso ona izan zuen: gazte asko hurbildu ziren, gure ohiko erabiltzaileak zein berriak, beraz, oso pozik gaude izan duen harreragatik”, adierazi dio GEURIAri Oihane Ortega Gazteguneko koordinatzaileak.
GEURIAk erabiltzaile horietako batzuekin berba egiteko aukera izan zuen inaugurazioaren egunean. Ibon Urrutxua Zirt Zarteko bazkide da duela hiru urtez geroztik eta Basozelaiko Gazteguneko erabiltzailea izan da azken urteotan: “Astero joaten naiz Gaztegunera. Gainera, Social Antzokian antolatzen dituzten ekintzetara ere joaten naiz, baita tailerretara ere”, dio Ibonek, eta adierazi du gustatuko litzaiokeela Gaztegunetik bideo-jokoen lehiaketa bat antolatzea: “Asko gustatzen zaizkit bideo-jokoak eta ideia ona izango litzateke!”.
Nora Antónek eta Ariane Gomezek Gaztegunean antolatzen dituzten tailerretan hartzen dute parte: “Gaztegunera natorrenean asko gustatzen zait ping-pongean jolastea eta tailerretan parte hartzea. Sukaldaritza tailerrak, adibidez, asko gustatzen zaizkit eta oso ondo pasatzen dut”, dio Norak. Arianek ere gogoko ditu sukaldaritza tailerrak, baita irteerak egitea ere: “Leku oso dibertigarriak bisitatzen ditugu Gazteguneari esker. Gustatzen zait lagunekin batera etortzea eta tailerretan eta irteeretan parte hartzea”. Iara Martin ere lagunekin doa Gaztegunera: “Filmak ikusten ditugu, eta bideo-jokoetan eta futbolean jokatzen dugu”.
Gaztegunea, auzorik auzo
Gaur egun 1.500 bazkide baino gehiago ditu Zirt Zart Gazte Zerbitzuak eta lokal berriaren kokapen estrategikoa ikusita, kopuru horrek gora egingo duela aurreikusi dute bertan lan egiten duten monitoreek: “Asteburuetan 60 eta 70 gazte inguru hurbiltzen dira Gaztegunera, baina orain, San Pedro elizatik hain gertu egonik, herriko gazte gehiago hurbiltzea espero dugu”, azaldu diote GEURIAri.
Zentzu horretan, gazte gehiago erakartzeko asmoz, ikasturte berrian zerbitzu berri bat eskainiko dute: Gaztegune Ibiltaria. “Zerbitzua zentralizatu dugunez, gure ideia da zerbitzua Basauriko auzo guztietara zabaltzea. Asteburu bakoitzean Gazteguneko jarduerak auzoetara eramango ditugu: asteburu batean auzo batean izango dira, hurrengo asteburuan beste auzo batean, eta horrela ikasturte osoan zehar. Gure sare sozialetan jakinaraziko dugu non eta noiz egongo garen asteburu bakoitzean eta zein jarduera egingo dugun”, dio Oihanek. Gaztegune Ibiltaria Kareaga Gizarte Etxean, Basozelai Gizarte Etxean, San Migeleko Taberna Nagusian eta Arizko Dorretxean izango dela adierazi du Jon Zugazagoitia Gazteria arloko zinegotziak.
Gazteen “babesgunea”
Basauriko Udalak, Zirt Zart zerbitzuaren bidez aholkularitza psikologikoko zerbitzu berria ere eskainiko die erabiltzaileei. “Nabarmendu behar da ez dela laguntza psikogikorako gune bat, aholkularitzakoa baizik”, azpimarratu du Iragorrik. “Psikologo bat egongo da neska-mutilei entzuteko prest eta laguntza psikologikoa edo bestelakoa behar duten egoerak identifikatzeko, eskura dituzten baliabide publikoei buruz orientatzeko, nora jo dezaketen azaltzeko”, zehaztu du. Oihane Ortega Gazteguneko koordinatzaileak gehitu duenez, “aholkularitza psikologikoaren bitartez gazteek euren kezkak edo zalantzak helarazi ahal izango dituzte eta Gaztegunean dagoen aholkulariak lagunduko die, nora jo behar duten jakin dezaten”.
Basauriko gazteen kezka edo beharrizanen inguruan galdetzean, eta Gazteguneak behar horien inguruan duen jarrera aipatzean, langileek diote gazte askok “espazio eroso eta seguru bezala” ikusten dutela Gaztegunea: “Gazte asko denbora igarotzera etortzen dira hona”, dio Haizea begiraleak, eta gaineratu du: “Askotan gurekin berba egitera bakarrik datoz”.
Iratxe Alaña Gazte Informazio Bulegoko arduradunak adierazi duenez, gazte gehienak aisialdiko agenda ezagutzeko jotzen dute bulegora. “Era berean, formakuntza jasotzeko tailerrei buruz ere asko galdetzen dute, baita enpleguari buruz ere. Azken kasu horretan, Behargintza zer den azaltzen diegu eta bertara bideratzen ditugu”, dio Iratxek.
Basaurira bizitzera etorri diren etorkinak ere informazio eske gerturatzen dutela dio Iratxek: “Euren seme-alabak herrian eta gazteen artean integratzeko Gaztegunetik antolatzen diren zerbitzuez galdetzen dute, baita euskara ikasteko eskolei buruz ere. Guk Gaztegunera etor daitezen animatzen ditugu eta euskara ikasteko Udal Euskaltegira joateko gonbita luzatzen diegu. Zentzu horretan, askotan informazioa lortzeko lehen bide hori gu gara”.
Coworking gela
Gaztegune berrian eskainiko duten beste zerbitzu berri bat Coworking gela da. Bertan, erabiltzaileek talde-lanak, bilerak, bestelako ekimenak edo coworkingeko jarduerak egiteko aukera izango dute, bazkideak aurretik erreserba eginez: “Gazteak etxeko lanak egitera etor daitezke Gaztegune berrira, edo lanen bat egiteko edo eskolarako aurkezpen bat prestatzeko elkartu behar badira, gela erabili ahal izango dute”, zehaztu du Oihanek: “Guk gela erreserbatzeko erraztasunak emango dizkiegu, noski”.
Ordutegiek aldaketak izango dituzte lokal berriaren irekierarekin. Hasiera batean arratsaldeko ordutegia bazuen ere, orain goizez ere zabalik egongo da oporraldietan, astelehenetik ostiralera 10:30etik 13:30era, eta Gazte Informazio Bulegoak eskaintzen dituen orduak ere luzatuko dituzte: lehen 1.350 ordu eskaintzen zituen urtero eta orain 1.750 orduak gainditzea aurreikusi dute Udaletik.
Udalak 430.000 euro bideratu ditu Gaztegune berrirako, eta 2021ean 175.921 euroan esleitu bazen ere inbertsioa % 35 handitu dute aurten, 235.314 euro gehituz: “Oro har, Udalak Gazterian egindako inbertsioa % 40 inguru areagotu da, bai arlo ekonomikoan bai arreta emateko eta zabalik izateko ordu kopuruan”.
☉ Basauri
Jon Sangroniz: «Film bat pantaila handi batean eta soinu bikainarekin ikustea gauza magikoa da»
Jon Sangroniz Lopez basauriarra argazki-zuznedaria da eta hainbat filmetan eta telesailetan lan egin du. Azken produkzioa ‘El hoyo 2’ filma. Bere lanaz, bere ibilbideaz eta proiektu bakoitzetik ikasi duenaz berba egin dugu berarekin
Zinemaren munduan, argazki-zuzendaritza funtsezkoa da pantailan istorioei bizia emateko. Jon Sangroniz Lopez (Basauri, 1984) basauriarra argazki-zuzendaria da eta izen handiko proiektuetan utzi du bere arrastoa. Hala nola, ‘Loreak’, ‘Handia’, ‘Oreina’, ‘Altsasu’, ‘El vasco’ eta ‘El hoyo 2’ lanetan. Bere ikuspegi sortzaileaz, filmazioan zehar aurre egin beharreko erronkez eta argiaren eta kolorearen garrantziaz aritu gara Jonekin.
Noiz hasi zinen zinearen munduan, Jon? Bada 2005ean izan zen: nire lehenengo pelikulan hartu nuen parte. Hortaz, 20 urte beteko dira! Udan izan zen, Andoaingo Escivi zine eta bideo eskolan ikasketak egiten ari nintzela. Argazkilaritza finkoarekiko nuen pasioagatik sartu nintzen eskola hartan. Menók eta Yolandak, eskolako irakasleak, mundu berri bat erakutsi zidaten istorioak kontatzeko argazkigintzari dagokionez, hau da, zinemari dagokionez. Hemen hasi zitzaidan kamerarekin, argiarekin eta kamera-mugimenduekin istorioak sortzeko grina, argiztapenak ikasi eta praktikatzeko, enkoadratzeko eta, horrela, ikusleari emozioak sortzen saiatzeko, nire ikuspegitik edo nik sentitzen nuenaren bidez.
Ba al dago zure karrera definitu zuen une erabakigarririk? Irakasleen irizpidearen arabera, promozio horretako ikaslerik onena izan nintzen, eta, horrela, praktikak ‘Produkzioko bekadun’ bezala egiten hasi nintzen pelikula batean. Hau da, aktoreak leku batetik bestera eramaten, karpak muntatzen, kateringak egiten, seta garbitzen, erosketak egiten eta beste hainbat gauza egiten. Egunean 12 ordu baino gehiago lan egiten nuen, eta ia musu truk. Hori ‘Back Woods’ filmean izan zen, Gary Oldman aktore nagusia zen eta Koldo Serraren zuzendaritzapean.
Argazki zuzendaria izan arte, ikasketen ondoren beste pauso batzuk emango zenituen. Bai. Escivitik irten eta Master bat egin nuen argazki-zuzendaritzan, Bartzelonan zegoen herrialdeko zinema-eskolarik onenetako batean, Escac-en. Eta ondoren, Donostira joan nintzen produkzio-lanak egitera: hasieran kamara-laguntzailea (garai hartan negatiboan filmatzen genuen eta laguntzailearen lana oso zaila zen), gero fokista eta azkenik, argazki-zuzendaria. Lehen 10 edo 12 urteetan, film laburretan, bideoklipetan eta aurrekontu txikiko gauzetan egin nuen lan.
Eta gero lan handiagoak egiterako urratsa eman zenuen. Bai. ‘Loreak’, ‘Handia’, ‘Oreina’ eta beste lan askotan ibili naiz, bai Euskal Herrian zein Madrilen. Madrilen telesailak egiten aritu nintzen, eta gero Basaurira itzuli nintzen, seme-alabekin egotera eta, bitartean, gero eta publizitate handiagoak egiten hasi nintzen. Orduan, nazioarteko ordezkari batek kontratatu eta herrialde askotan filmatzeko aukera izan nuen. Adibidez, Shanghain Ikearen iragarki bat egin nuen! Garai hartan asko ikasi nuen. Eta, ondoren etorri ziren ‘Altsasu’ telesaila, eta ‘El vasco’ eta ‘El hoyo 2’ filmak.
Zein argazki-zuzendarik izan dute eragina zure estiloan? Ez naiz zinemazale ero horietako bat, nire lankide asko izan daitezkeen bezala (kar, kar, kar). Filmei argazkiak ateratzea gustatzen zait. Gidoi baten narratibatik abiatuta, kontatzeko modu bat sortzea, eta gero aztertzea nola iritsi nire buruan eta nire sentimenduen arabera nahi dudan emaitza horretara.
Besteak beste, Harris Savides, Darius Konhgi, Roger Deakins, Bruno Delbonel, Hoyte van Hoytema, Javier Agirre, Bradford Young, Greig Frasier, Esteban Ramos, Txarli Argiñano eta Gorka Gomez Andreu izan dira nire inspirazioa proiektuak sortzeko orduan, eta asko ikasi dut euren lanaz.
Zehazki, zer ikasi duzu argazki-zuzendari horiengandik? Filmaren iruditeria aldatzeko gai naiz, proiektu bakoitzerako egokia iruditzen zaidan moduan. Nire lanak ikusten badituzu, oso estilo desberdinak daude. Gidoiaren narratibarekin datorkidana, nolabait, eta zuzendariarekin hitz egin ondoren, pelikularen irudian islatzen dut, mila elkarrizketen, erreferentzia piktorikoen, pelikulen edo animo-egoeren bidez. Orain bai, Thriller-ak eta argi ilunetan lan egitea asko gustatzen zait. Rembrandt, Caravaggio edota Vermeer bera ere asko gustatzen zaizkit, eta proiektu bakoitzerako kontraste, kolore, saturazio, feeling eta abarren erreferentziak aurkitu ohi ditut pinturan. Eta kolore-paletak sortu, hautapen optikoak, kamera-mugimenduak, argia…
Zer nabarmenduko zenuke lan egin duzun proiektu bakoitzetik? Proiektu bakoitzean, eta 100 baino gehiagotan egin dut lan, ikasi dudan guztia nabarmenduko nuke, baita esperimentatu ahal izan dudan guztia ere, batez ere publizitatean.
Eta proiektu horietako bakoitzean aurkitu dituzun erronkei buruz galdetuko banizu. Zinema edo ikus-entzunezko edozein produktu erronka handia da niretzat. Aurreprodukzioan denbora asko ematen da, baita gidoi bakoitza aztertzen eta xehatzen ere. Ni sormenaren alderdiarekin hasten naiz beti, eta gero, nire taldearekin batera (ezagutzen dudan onena da!) emaitza horietara iristeko modua garatzen dugu.
Hitz egin dezagun zure azken lanaz: ‘El hoyo 2’. Nolakoa izan zen sekuela batean lan egiteko esperientzia? Argazkiari dagokionez, ezberdina izan ahal zen lana lehen zatiarekin alderatuta? Bi filmak jarraian ikusten dituztenek jakingo dute. Ez dut spoilerrik egin nahi! (Kar, kar, kar). Nire lagun eta argazki-zuzendari Jon D. Dominguezekin asko hitz egin nuen. Bera izan zen argazki zuzendaria lehenengo filmean. Gafferrak, Edu Monek, lehen filmean ere lan egin zuen, beraz, nahiko ondo lan egin nuen zentzu horretan. Hala ere, argi aparatu asko eraiki eta asmatu behar izan genituen, dimmers-ak, DMX, baita 15 zentimetro eskaseko atzerakromak ere. Argazkiari dagokionez, Galder Gaztelu-Urrutia ‘El hoyo’ eta ‘El hoyo 2’ pelikuletako zuzendari eta lagunak (gidoilaria eta produktorea ere izan da bi filmeetan) koloreen bereizketa handiagoa nahi zuen pertsonaien artean, baina ez zuen alde handirik ere nahi. Proba asko egin nituen irudi sendo eta uherra izan zedin, baina indar gehiago eman eta gaur egungo film baten “look”-era eraman nuen. Testura ere funtsezkoa zen, hainbat optikarekin, argiarekin, kamerekin, kearekin eta kamera-iragazkiekin probatu nuen, egokiena iruditu zitzaigunera iritsi arte.
‘El hoyo’ eta ‘El hoyo 2’ filmetan Hego Uribeko herritar batzuek ere parte hartu dutela badakigu. Bai. Adibidez, ‘El hoyo 2’ filmean Roke nire txikitako laguna sartu nuen lanean. Arrigorriagan bizi da eta produkzio-lanetan aritu zen.
Zer prozesu duzu pelikula bat filmatzen hasi aurretik prestatzeko? Lehen azaldu dudan bezala, gidoi bat iristen zaidanean, lehen irakurketa bat egiten saiatzen naiz, hasieran nola lan egin beharko dudan pentsatu gabe. Ondoren, bigarren irakurketa batean, sekuentzia bakoitzaren erritmoari begiratzen diot, look desberdinei, flashbackik badagoen, kamera geldoak, formatu-aldaketak, setak edo kokapenak edo zein garaitan kokatzen den ikusteko. Horren ondoren, planoz plano “story board” edo komiki moduko bat egiten da. Story board horren bitartez talde osoak daki plano bakoitza eta haren beharrak nola eta noiz filmatzen diren.
Zer ekipo eta teknologia erabiltzen duzu zure proiektuetan? Badira 10 urte baino gehiago Arri izeneko kamerak erabiltzen ditudala fidagarritasunagatik, kolorea eta testura atzitzeagatik, latitudeagatik edo koloreak bereizteagatik. Hollywooden, eta baita hortik kanpo, produkzio arruntetan eta superprodukzioetan filmatzen ari diren kamerak dira. ‘El hoyo 2’ filma lehen Arri 35 kamerekin filmatu genuen. Merkaturatu berriak ziren, eta proba luzeak egin behar izan genituen arren, emaitzak sinestezinak izan dira. Ondoren, lenteen gaia dago, merkatuko lente onenetako batzuk erabiltzen ditugu: ‘Hawk V-Lite Vantage 74’ izenekoak. Zoragarriak dira. Lente anamorfikoak dira, 2x kaptazioan uzkurtzen direnak, soilik horizontalki 1,33:1eko formatuan, ondoren 2,66:1era luzatzeko.
Nola ikusten duzu teknologiak zineman eta ikus-entzunezkoetan izan duen bilakaera eta zure lanean izan duen eragina? Ikusten dut oso azkar doala. Plato birtualen aurrerapenek, kamera berriek eta haien gaitasunek, gero eta osagarri elektroniko eta zehatzagoak dituzte, eta horrek beldur pixka bat ematen dit. Hala ere, nik teknologia berriak aztertzen jarraituko dut, beti jakinaren gainean egoteko.
Zer ikasgai garrantzitsu ikasi dituzu zure ibilbidean zehar, partekatu nahiko zenituzkeenak? Hiru puntu nabarmenduko nituzke. Lehenik eta behin, ingelesezko KISS siglak: Keep it simple stupid. Jende asko dago bere lana ahalik eta ondoen egiten, ez zaitez joan ia ezinezkoak diren argien eskemak edo filmaketaren erritmoa oztopatzen duten kameren mugimenduak egitera.
Bigarrenik, entzuten jakin behar da. Eta hirugarrenik eta azkenik, talde bat nola eraman jakitea, mugak jarriz eta aldi berean, motibazioa piztuz. Nire taldean, adibidez, 20 lagunekin lan egiten dut, beraz, pentsa, zelan koordinatu behar garen!
Badirudi, filmaketa bakoitzean, hil ala biziko ebakuntza batean gaudela, estresarekin eta presioarekin. Baina ez da horrela: film bat filmatzen ari gara.
Ikasi dudan gauzarik garrantzitsuena da ezinbestekoa dela umiltasuna, eta egoa ezabatzea. Zineman, eta askotan bizitzan bera ere, nor baino nor egoskorrago aritzen da jendea. Egoskortasuna kentzea eta intentsitatez jaistea lortzen badugu, lankideei egindako ahalegina eskertzea eta balioestea lortzen badugu, beti norabide berean egingo dugu arraun, eta hori da onena denontzat eta hortaz, pelikularentzat ere.
Zer aholku emango zenieke argazki-zuzendari bihurtu nahi duten gazteei? Zein galdera zaila! Baina esango nieke euren bidea topera jarrai dezatela! Edozer gauza filmatu dezatela, baina asko, eta ikasi proiektu bakoitzean nola funtzionatzen duen lanbide honek umiltasunetik eta behaketatik. Eta nola ez, bizi, sentitu, baloratu eta eskertu. Era berean, gaur egun argazki-zuzendari izatea zein eskuragarria den baloratzea, zinema digitaleko kamera bat erostea eta bere lanak Youtuben edota Vimeon publikatzea esango nieke. Lehen hori egitea ezinezkoa zen.
Zure ustez, zer da zinemak gizarte bati eman diezaiokeen gauzarik garrantzitsuena? Zinema fikzio bat da. Niretzat entretenimendua ematea da, jendea ez manipulatzea eta mezu politiko zein sozialekin batzuen edo besteen onerako “egokiak ez diren” moduetan erabiltzen ez saiatzea. Pelikulatzar bat zinema-areto batean pantaila handi batean eta soinu bikainarekin ikustea gauza magikoa da, eta espero dut ez galtzea.
Azken aldian Basauri zine edo telesailen plato bihurtu da. Aurten, adibidez, Nacho Vigalondoren ‘Superestar’; Gracia Querejetaren, Violeta Salamaren eta Claudia Pedrazaren ‘Olimpia’, eta Joaquín Mazonen ‘El Casoplón’ grabatu dira. Zure ustez, zerk ematen die atentzioa Basaurin filmatzeko? (Barreak) Lege baten bidez, film edo serie baten aurrekontu osoaren % 40 jasotzen dute Bizkaian. Horregatik, Madrildik ez ezik, mundu osotik Bizkaira etortzen ari dira filmak edo telesailak filmatzera. Ez du zerikusirik paisaiarekin, eraikinekin edo kokapenekin. Ez behintzat hasiera batean.
Baduzu proiekturik epe laburrean, ertainean edo luzean? Gauzak badaude mahai gainean, baina gremio honetan, filmaketaren lehen egunean ez zauden arte eta filmatzen ari zaren arte mila gauza gerta daitezke. Beraz, nahiago dut ezer ez aurreratu. Izango duzue nire berri!
☉ Basauri
Trantsizio energetikoaz solasaldia antolatu du Sagarrak talde ekologistak Basaurin
Sagarrak talde ekologistak trantsizio energetikoaz hausnartzeko hitzaldi-eztabaida saioa antolatu du azaroaren 13an, asteazkenez, Pozokoetxeko Kultur Etxean 18:30ean. Solasaldian parte hartuko dute: Alvaro Campos eta Aitor Urresti EHUko irakasleek, Alfredo Bezos ‘El garaje del Cambio’ elkarteko kideak eta Goiener kontsumorako eta energia berriztagarria sortzeko koperatibako Jon Urturi kideak.
“Trantsizio bat beharrezkoa da planetaren baliabide finituengatik eta egungo energia-sistemak gure planetako bizitzarako dakartzan ondorio larriengatik. Indarrean dauden legeek energia-kontsumoak murrizteko neurriak hartzea eta iturri berriztagarrietako energia-instalazio gehiago sortzea eskatzen dute. Beraz, trantsizio energetikoak justua eta tokikoa izan behar du. Hori ez da beti erraza izaten, eta helburu horietara iristeko bide desberdinak daude. Bide horiek eragin handia izan ahal dute gure gizartean. Trantsizioak justua izan behar badu, egun bai administrazio publikoak bai enpresak garatzen ari diren proposamen asko ez dira bidezkoak”, diote dute Sagarrakeko kideek.
Basauriko Udala Jarduketa Energetikoaren Plan Orokorra egiten ari da, eta abenduaren 5era arte ekarpenak jasotzeko epea zabaldu du. Basauriko Energia-Jarduketen Plan Orokorra udal webgunean dago eskuragarri.
☉ Basauri
Tasen igoera orokorra % 3,3an onartu du Basauriko udalbatzak
Basauriko osoko bilkurak berretsi egin du zergak eta tasak % 3,3an igotzea datorren urtean. Gobernu taldearen (EAJ-PSE) aldeko botoekin, EH Bilduren abstentzioarekin eta Elkarrekin Podemosen kontrako botoarekin onartu dute neurria. Zehazki, Ondasun Higiezinen gaineko Zerga (OHZ) edo Jardueren gaineko Zerga (JEZ) bezalako zergak eta zabor-bilketa bezalako tasak % 3,3 igoko dira 2025ean Basaurin.
Era berean, Musika Eskolako zein kiroldegiko prezio publikoak ere % 2 igoko ditu Udalak. Ildo horretan, udalerrian erroldatuta daudenen eta ez daudenen prezio publikoen aldea kendu behar izan du Udalak, legeak hala agintzen duelako, eta hortaz, herritar guztiek prezio berak ordaindu beharko dituzte herrian erroldatuta egon zein ez.
Mari Angeles Cantero Elkarrekin Podemoseko bozeramaileak kritikatu egin du tasa guztien igoera orokorra, eta zaborren kasuan hondakin sortzaile handien eta txikien artean “inolako bereizketarik” egiten ez dela adierazi du. Bere aldetik, EH Bilduko bozeramaile Exabier Arrietak ondo ikusi du Musika Eskola edo Kultur Etxeko prezio publikoen kasuetan igoera % 2koa izatea, “kultura babesteko asmoz”.
Berta Montes Ogasun arloko zinegotziaren arabera, “igoera hori ezinbesteko neurria da udal zerbitzuen autofinantzaketa maila hobetzeko eta jasangarritasuna bermatzeko”.
☉ Basauri
Baserrietatik zuzenean ekarritako produktuekin azoka egingo dute astero Basaurin
‘Gure Lurreko Merkatua’ hurbileko nekazaritza-elikagaien azoka antolatuko dute astero Basaurin. Bizkaiko baserritarrek zuzenean ekarriko dituzte eurek ekoiztuko dituzten produktuak, hala nola, barazkiak, fruta, gazta, ogia, gozokiak, eztia edota txerrikiak.
Azoka Pedro Lopez Cortazar plazan jarriko dute asteazkenero, 16:30etik 20:00etara bitartean. Azaroaren 13a izango da lehen eguna.
Gehienez, astero, 10 postu jarriko dituzte Pedro Lopez Cortazar plazako arkupeetan.
‘Gure Lurreko Merkatua’ aurrera eraman ahal izateko, Basauriko Udalak lankidetza-hitzarmena sinatu du Gorbeialde Landa Garapenerako Alkartearekin.
Basaurin antolatzeaz gain, urteak dira Gorbeialdek beste udal batzuekin elkarlanean hurbileko produktuen azoka antolatzen duena: Galdakaon, Bilbon eta Balmasedan.
“Gure Lurreko Merkatuak aukera emango die basauriarrei tokikoak eta osasuntsuak diren gure baserrietako produktuak erosteko; produktu horietako asko ekologikoak ere badira”, adierazi du prentsaurrekoan Asier Iragorri Basauriko alkateak.
Iragorrik gogorarazi duenez, basauriarren eskaera bati erantzuteko martxan jarri dute hurbileko produktuen azoka. Izan ere, aurrekontu parte-hartzaileak prozesuan herritarrek hautatutako proiektua da. Ildo horretan, Isabel Cadaval Merkataritza arloko zinegotziak espero du ekimenak harrera ona izatea Basaurin.
Olatz Urkiza Gorbeialdeko lehendakariaren arabera, “azokaren helburua argia da: bertokoak diren eta osasuntsuak diren produktuak zuzenean ekartzea baserrietatik hirigunera”.
“Tokiko produktuak kontsumitzea hautatzen dugunean, ingurunearen garapen jasangarriaren aldeko inbertsioa egiten ari gara, eta, gainera, lurraldeko ekonomia bultzatzen laguntzen dugu”, dio Cadavalek.