Sareak

☉ Galdakao

Asier Martin: «Eroso sentitu behar gara: pertsona batengana euskaraz zuzentzen bazara, ez zara ezer txarrik egiten ari. Eskubidea duzu»

“Inork ez zidan esan euskaldun izatea zein nekeza dan” kantatzen du Ruper Ordorikak. Estres linguistikoaren ertz ezberdinak aztertu ditugu Euskaraldiaren aurretik, Korrikaren ondoren eta Soziolinguistika klusterraren kale-erabileraren datuak eskuan

|

Asier Martin // Geuria

Geuria #087 Monografikoan argitaratutako elkarrizketa
“Gure Gerrak. Hego Uribe eskualdean ditugun aldarrikapen, hausnarketa eta ekintza ezberdinen solasaldiak”
Irakurri osorik PDFan

Agian GEURIAren aurreko paperezko edizioan ikusi zenuen Asier Martin (Galdakao, 1984), bertsolaritzaz berba egiten. Orain, berriro. Kasu honetan, euskaldunon estres linguistikoaren inguruan aritu gara Barandiaran euskaltegiko langilearekin. Euskaldunok argitasuna eta gardentasuna eskertzen dugulako, gakoak jaso eta horiek erabili, errealitateari heldu eta gure ahaleginak bide onean bideratu. Asier bidelagun ezin hobea da: ikastaroak jaso eta eman ditu, kaleko ekintzak antolatzen eta dinamizatzen trebea da, eta gure galderei bihotz onez erantzun die. Patxadaz, egun berotsu batean, Galdakaoko AEKren euskaltegiko terrazan, lasai.

Zer da estres linguistikoa?
Komunitate batean bi hizkuntza edo gehiago daudenean eta hizkuntza bat minoritarioa denean, beste batek nagusitasuna duenean… Euskal Herrian, bi hizkuntza dakizkigunok, elebidunok, jasaten dugun egoera anormal bat, espainola eta frantsesa maioritarioak direlako. Ez dakigu aurrean dugun pertsonak nola erantzungo duen; kontua ez da euskalduna izango den edo ez, ulertuko duen edo ez, baizik eta ze erreakzio izango duen… Horrek sentsazio deserosoak sortzen ditu, estresa ez da erosoa, ez da ona.

Euskaldun elebakarrak herri txikietan izango dira, haurrak batik bat, oso gazteak. Baina, Galdakaon, ez dut uste elebakarrik egongo denik adin nagusietan. Umeak, bai, ordea. Familia euskaldun askok ez diete seme-alabei espainolez egiten, eta espainola eskolan jasotzen dute. Kuriosoa da. Hortaz, haur horrek ez badu baliabiderik espainolez aritzeko eta inguruan dauzkan ikaskide gehienak espainolez ari baldin badira, ume horrek estresa jasango du, nahiz eta irakaslearen hizkuntza euskara izan. Baina ingurukoena, eta bere modukoena, gaztelania bada, saiatu behar gara inguru euskaldunak sortzen ume horientzat.

Estres linguistikoa berria al da? Euskaldunoi bat-batean gertatu zaigun zeozer al da?
Ea ba, datuzalea naiz. Adibidez, duela 200 urte Galdakaon erraz asko egingo zen euskaraz. Tartean, diktadura bat egon zen, eta hori estresa baino errepresioa izan zen. Inmigrazioarekin, ostera, herritar asko akonplejatuta bizi ziren: aldeanotzat hartzen zituzten baserritar asko, gazteleraz kili-kolo moldatzen zirenak. Euren burua ezjakintzat zuten. Ama-hizkuntza euskara zuten eta hizkuntza bakarra zuten horiek ere. Baina planteamendu ez dugu inoiz kontrara egiten, ezta?

// Geuria

Aspaldian egin zenuten ikastaro baten oroitzapen ona duzu.
Orain estres linguistikoari buruz ari gara, baina ez da kontu berria hezkuntzan eta irakaskuntzan. Adibidez, duela hamabi bat urte Erduzie Galdakaoko Euskaldunok euskara elkarteak bultzatutako TELP (Taller d’Espai Lingüistic Personal) ikastaro bat jaso nuen, estres linguistikoa jaisteko edo kontrolatzeko ikastaro bat. Oso oroitzapen onak ditut.

Finean, euskaldunok ahalduntzeko ikastaro bat izan zen. Tresnak eman zizkiguten hainbat egoeren aurrean nola erreakzionatu behar genuen jakiteko eta, batez ere, eroso sentitzeko. Eroso sentitzeko: pertsona batengana euskaraz zuzentzen bazara, ez zara ezer txarrik egiten ari. Euskal Herrian bizi zara, eskubideak dituzu. Horretaz jabetu behar gara. Ikastaroak terapiatik ere asko izan zuen. Bizipenak kontatu genituen: egoera honetan honek horrela erreakzionatu zuen edo hau gertatu zitzaidan… Egoera ezberdinak antzeztu genituen: “Zer egingo zenuke egoera honetan?”. Eta euskaltzale konbentzitua izan arren, “joe, ba kasu horretan erdarara joko nuke”, eta irakasleak, “zergatik?”. Eta zure buruari hainbat kontu galdetzen dizkiozu. Hasieran horren agerikoa zena, zalantzan jartzen zenuen.

Adibidez, orain Euskaraldiarekin egiten dena: aurrean duzun pertsonak euskaraz ez egiteak ez du esan nahi euskaraz ulertzen ez dizunik. Eta askotan hori da lehenengo barrera! Edo “niri hobeto gazteleraz” esaten dizutenean, hori da errazena, ezta? Gaztelerara jo beharrean, “bueno, lasai” eta gure jarrerarekin enpatia sortu. Finean, tresnak izatea.

Bide horretan, gazteekin EUSlider programa du AEK-k.
13 eta 14 urte bitarteko gazteen ahalduntzera bideratuta dago. EUSlider ordubeteko hiru saio dira, eta horri gehitu dakizkioke ekintza sozialari begira dauden beste hiru saio. Ikasle bat EUSlider izan daiteke konbentzituta dagoelako, euskara maite duelako, edo lidergoa duelako edozein esparrutan. Programak duen berezitasun bat da ikasleen arteko goitik beherako transmisio bat dela, hau da, hamalau urteko ikasleak jakintza, tresnak eta esperientzia lehenengo jasotzen ditu, ondoren berak hamahiru urteko ikasleari transmititzeko. Hartzaile izatetik, emole izatera pasatzen dira. Zergatik goitik beherako transmisioa? Adin tarte horietan, hamahiru urtekoak errespetua diolako hamalaukoari. Horrek indar handia du: “Nik baino urtebete gehiago duen ni moduko batek, nire afizio berdinak dituenak, hau eta bestea esaten dit”. Ez dizu zure aitak edo amak esaten. Horrela transmisioa bermatuta dago neurri handi batean. Ez da erraza, baina frogatuta dago eraginkorra dela.

Nik bi urte daramat EUSlider ikastaroa ematen, Portugaleten eta aurten Galdakaon. Hartzaileak eta emoleak trebatzen ditugu, biak, eta irakasle ezberdinekin. Ideia oso ondo pentsatuta dago. Atzean lan handia dago, unibertsitatean urteetan landutakoa. Ideia oso ona da. Ikastaro batekin ez dugu lortuko umeak euskaraz bizitzea, baina bai aldatzen zaie euskararekiko pertzepzioa.

Ikastaroaren kontu kurioso bat da datu bitxi asko ematen ditugula, jende askok ezagutzen ez dituen datuak. Euskararen alde positiboak agertzen ditugu horien bidez eta ikasleek sentitzen dute oso pertsona gutxik duten informazioa dutela. Aurreiritzi asko dago, gizartean txertatuta daudenak baina gezurra direnak. Gainera, ikasleei “ez kontatu ezer, eh!” esaten diegu, eta jakina, denek kontatzen dute ahal duten guztietan! Kar-kar-kar.

Gizartean, eta gazteengan ere, errealitatea erabat distortsionatuta dago, eta datu gutxi batzuk emanda, ikuspegia erabat aldatzen zaie. Orain badakite Galdakaon zenbat herritarrek ulertuko dieten euskaraz aritzen badira. Eurentzat ezusteko datuak dira horiek, ez baitute pertzepzio hori. Era berean, badira euskaraz ulertu ez arren euskararekiko jarrera positiboa agertzen dutenak, eta herritar horiek ondo erantzungo dizute, saiatuko dira euskaraz jasotzen. Adibidez, ariketetako bat da kaleko edozein pertsona ezezaguni galdetegi bat egitea, informazioa batetik bestera pasatzeko jarduera hori egon dadin. “Eta gazteleraz egiten badigute?”. Egoera horretarako trebatzen ditugu. Eta jakina, euskararen mundua ere erakusten diegu. Euskarak ‘molatzen’ duela, bai. Ondo pasatzen dugula. Zaila da gazteen munduan euskarazko mundua txertatzea, baina horretan ere eragiten dugu, eta gazteen erantzuna oso ona da.

Estres linguistikoa ez da nagusion kontua bakarrik.
Ezta gutxiago ere. Umeak, nerabeak eta gazteak bereiziko nituzke nik. Nire ustez, nerabeek eta gazteek, zoritxarrez edo, ez dute estres handirik izango, oso barneratuta dutelako erdarara pasatzea edo zuzenean lehen hitza erdaraz egitea. Nerabe eta gazte euskaldun kontzientziatu oso gutxi dago. Hamahiru urterekin euskaraz berba egin eta aurrekoak jarraitu ez arren elkarrizketari euskaraz eusten dion gaztea superheroi bat da.

Haurren kasuan, ostera, egoera oso ezberdina da. Adibidez, nire familia Salamancakoa da. Nire semeak sei urte ditu, euskaraz eta gazteleraz ondo moldatzen da eta badaki zeini euskaraz eta zeini gazteleraz egin. Baina bere gelan badaude gazteleraz kostata egiten dutenak, orain dela gutxi hasi zirenak. Demagun ikastetxeko gelako ikasle gehienek ez dakitela euskaraz edo jakin bai baina ez dutela erabiltzen. Euskaraz ondo moldatu eta gazteleraz gutxi egiten duen ume horrek sekulako estresa izango du, zalantzarik ez. Irakaslearekin bai, baina ikaskideekin ezin du ondo komunikatu.

Gaur egun, ikastetxeetan, ume euskaldunak gutxiengoa dira, eta gutxiengo horiek banatu egiten dira gela ezberdinetan. ‘Arnas Dezagun’ plataforma eremu horretan lanean dabil.
AEK euskararen aldeko edozein ekimenen alde egongo da, beti. Nik uste dut gai honen atzean ezjakintasun handia dagoela. Zalantza asko daude. Batzuk uste dute ‘Arnas Dezagun’ plataformak haur euskaldunak eta erdaldunak ez nahastea planteatzen duela, eta hori ez da proposamena. Hitzaldi batean egon nintzen eta argi eta garbi utzi zuten. Proposamena da haur euskaldunak ez banatzea, are gehiago, gutxiengo nabarmena diren egoeratan.

Herri euskaldun batean haur gehienak euskaldunak izango dira. Baina, demagun, ikastetxe bateko gela batean ume euskaldun bi daudela eta ume bakoitza gela batean jartzen dituzula. Ume euskaldun batek ez du gela osoa kutsatuko, eta lortuko duzun gauza bakarra da euskaraz egiten zuten bi horiek gaztelerara jotzea. Logika ukaezina dauka. Eta ume euskaldunen proportzioak oso altua izan beharko luke besteak kutsatzeko. Hortaz, ‘Arnas Dezagun’ek dioena da, egoera horietan, ez banatzeko, besterik ez. Ni neu horrekin ados nago.

Soziolinguistika klusterrak aurkeztutako azken txostenaren arabera, kale-erabilerak ez du ez aurrera ez atzera egin. Egindako ahaleginek eusteko balio izan omen dute.
Orain dela hamabi urte, Erduzie herriko euskaldunon euskara elkartekook kale-neurketa bat egin genuen. Emaitzak zion Galdakaon %10ak egiten zuela kalean euskaraz. Orain dela urte asko, UEMAk aterako datuak ere antzekoak ziren, %9,7an kokatzen zuten. Datuzalea naiz, herri guztietako datuak ditut excel batean, garrantzitsua da.

Eta puntu honetan dago erronka. Ezagutzatik erabilerara salto egitea. Ezagutzaren datuak ematen direnean, hartzailea eta emolea, %50ekoa bada, zer gertatzen da bidean? Galdakaon bezala, Bermeon, Ondarroan eta herri guztietan. Aldea ikaragarri handia da ezagutzatik erabilerara. Nik beti diot, euskara jaso ez duten belaunaldiak badaude oraindik gure gizartean, baina belaunaldi horiek joango dira eta belaunaldi berri guztiek euskara jaso dute. Denek jakingo dute euskaraz hitz egiten.

Nik euskaraz ikasi dut, ziklo guztietan unibertsitateraino. Eta nirekin ikasitako asko, euskara jaso badute ere, gaur egun ez dira gai euskaraz berba egiteko.
D ereduan, euskara jaso behintzat jaso duzu. Egia da diozuna. Baina egia da baita ere egoera ezberdina izango dela. Euskaraz egunero hainbat orduz jaso duen gizartea edukiko dugu, osorik. Berrogei urte barru, herritarren ehuneko ehuna euskaraz hitz egiteko moduan egongo da. Orduan, zer gertatuko da erabilerarekin? Berdin jarraitzen badugu, ezagutza eta erabileraren arteko aldea are handiagoa izango da. Zenbat egingo du gora erabilerak? Edo behera? Horrek erakutsiko du egoera zein den.

Buruan iltzatuta geratu zitzaidan esaldi bat, Jon Maiak Hamaika Telebistan esan zuena: atzerritik datozenek jakingo balute euskaraz jakiteak zenbaterainoko indarra daukan integratzeko…

Athleticekoa izatea ere integratzeko modu bat da. Errazagoa, euskara ikastea baino.
Bai, baina hori kamiseta bat jartzea besterik ez da, eta gainera, kamiseta jantzita ere konpromisoa gezurrezkoa edo iragankorra izan daiteke, hutsa. Gainera, gaur egun beste futbol kamiseta askorekin ere ikusten ditugu gazteak kalean. Euskararena ez da hutsa, mundu oso bat da, aberatsa.

Galdakaon, adibidez, beltz bat dabil kalean saltzaile. Niri Athleticen kamiseta bat saldu zidan eta beti euskaraz egiten dit. Gainera, oso jatorra da. “Ondo”, “txarto”, “zelan zaude, mutil?”, “ni, tira”. Hiru gauza esaten ditu, baina lehenengo momentutik.

Buruan aurreiritzi asko ditugu, jakina, eta aurreiritziak izatea ez da txarra. Baina askotan, eta niri ere gertatu zait, etorkin bat ikusi eta pentsatzen dugu: “Nola egingo diot euskaraz…”. Eta oso gauza itsusia esaten ari gara: zu beltza zarenez, zuk ez dakizu euskaraz. Arrazista izatea da. Erabat.

Beste adibide bat. Usansolon, lehen herriko taberna zenak orain Garoa du izena, “kolonbiarrak dira jabe berriak”. Korrika egunean bost hitz egin zizkidan eta denak euskaraz izan ziren: “Arratsalde on!”, “Zer nahi duzu?”, “Hamar euro”, “Eskerrik asko”. Hori bera, hemengo askok ez dute egiten.

Kafe amerikanoaren komiki-tira gordeta daukat, Zaldieroak Aizu! aldizkarian argitaratutakoa. Bikaina da. Bertan ikusten da neska erabat estresatuta, sutan zegoen. “Kafe amerikano”, “No te entiendo”. Zer ez didazu ulertu? Barregarria da, baina batzuetan hori gertatzen da. “Kaña bat”, “Qué quieres? Una caña?”. Ene, kaña bat eskatu dizut.

Kafe aerikanoaren komiki-tira // Zaldieroa

“Euskaldunok, euskaraz hitz egitean ez dugu ezer txarrik egiten”, diozu. Errua ez da gurea, baina estresa euskaldunok pairatzen dugu. Zenbateraino hartu behar dugu euskaldunok gure gain euskaraz hitz egiteko lehen pausoa, horrek suposatzen duen estresarekin?
Legea gure alde dago, euskara hizkuntza ofiziala da, bertako hizkuntza da, baina hauteskundeak datoz eta begira alderdi sozialistak zer dion, beste behin ere. Esz da kontu berria. Txarto ari garenak gu garela esango nuke. Baina kontrako ariketa egingo dugu: imajinatzen dugu administrazio publikoan gazteleraz moldatzen ez den langile bat? Nik ez dut imajinatzen. Baina kontrakoa erraz imajinatzen dugu, “total, gazteleraz ere badakizunez!”. Beti Kataluniara jotzen dugu, baina egia da bertan oso barneratuta dutela eskubidearena eta ulertuko dituztela. Guk, ordea, edozein aitzakia txiki eta “ez duzu ulertzen? Pasatuko naiz gaztelerara”. Euskaldunok, euskaltzaleok, euskara maite dugunok borrokatzen ez badugu, nork egingo du?

Ekainaren hasieran egindako agerpen publiko batean, Ramon Saizarbitoriak honakoa esan zuen, besteak beste: “Euskararen eta euskaraz berba egiten dugunon egoera ez da normala. Hizkuntzak maila ofiziala du, aldizkari ofiziala du… Gure burua normaltzat hartzen dugu, gure ghettoko ateak ireki eta plazara ateratzen gara. Baina egoera ez da normala”.
Diglosi batean bizi gara, jakina. Eta egoera horretan sortu da, adibidez, Euskaraldia. Nik uste dut txapa hori marabilla bat dela. Beste hainbat helbururen artean, estres linguistikoak behera egiteko ariketa ere bada Euskaraldia. Txapa urte osoan paparrean eramango bagenu… Kamiseta bat badaramazu ‘euskaraz bizi nahi dut’ dioena, hori letrero bat da, ados. Baina oso zaila da jakitea euskaraz nori bai, nori ez, lehen hitza gora eta behera.

Egunerokoan erabil ditzakegun tresna txiki praktikoak. Adibidez, “Egun on!”. Nik ez dut inoiz “Buenos días!” esaten, ezta inori ere, ez zait burutik pasatzen. Baina “Egun on!” eta besteari utzi erantzuten ea zein jarrera hartzen duen egun batean, hurrengoan eta hurrengoan… Norbaitek zakar erantzuten badigu, guk eskubidea izan arren, “ba agur Ben Hur”, nik ez dut zurekin eztabaidatu nahi. Beti baikortasunez, jarrera baikorra erakutsi behar dugu. Zebrabidearen adibidea oso ona da. Guk, oinezkook, keinu txiki batekin ikus dezakegu gidariak pasatzen utziko digun edo ez.

Baina zebrabidean arau bat dago: oinezkoa dagoenean, gidariak gelditu eta oinezkoari pasatzen utzi behar dio. Saltoki batean, ordea, egoera ez da hori.
Zebrabidean trafiko arauak daude, bai; eta gizartean ere arauak daude. Nik euskaraz zuzentzeko eskubidea dut. Hizkuntza ofiziala da. Zelan ez dut eskubidea izango kafe bat euskaraz eskatzeko? Eta kontutan izan behar da: komunikazioa bermatuta dago? Tematzen banaiz euskaraz eta euskaraz, baina bion arteko komunikazioa bermatuta ez badago, gatazka bat sortuko da. Eta guk hori ez dugu nahi.

Orain dela egun gutxiko eztabaida publikoa. “Euskara da euskaldun egiten gaituena”.
AEK-k oso argi nabarmentzen du eta horretaz oso harro nago: guk titulua lortzen laguntzen diegu denei, baina gure helburua ez da tituludunak ateratzea. Hori ere bai, jakina, baina guk jendeari euskararekiko maitasuna transmititu nahi diogu, eta konbentzituta gaude maitasun horretatik errazago lortuko dela titulua.

Titulua ere oso garrantzitsua da. Gu geu gara administrazioan euskaraz hitz egitea eskatzen dugunak. Baina irakasteko metodoa ezin da izan azterketa egin, titulua atera eta tiraderan gordetzea. Horrela lortuko ditugu tituludunak, baina AEKren helburua kalea euskalduntzea da: Basauri, Arrigorriaga, Zeberio, Galdakao… Ikustea besterik ez dago zenbat ekintza egiten ditugun herri guztietan! Garrantzia handia ematen diogu euskaraz gozatzeari, sentsazioa goxoa edukitzeari.

Ikaslea gelatik atera daiteke pentsatuz “gaur kaña sartu didate, baina ze ondo pasatzen dudan hemen”. Eta euskaltegitik ateratzen denean ez dadila titulua tiraderan gordeta geratu. Horretarako dira gurasolagunak, irteerak, mendia, sagardotegia, berbalagunak, barnetegia… Barnetegia zoragarria da: ikasi, disfrutatu eta erabili. Egungo gazteek dioten moduan, barnetegia 24/7 da. Erabateko erabilera. Euskaraz bizi, amets egin ere bai. Nola? Oso modu goxoan. Barnean sartuta dugu, horrelakoak gara.

☉ Galdakao

Emakume Artisauen Azoka, Impro Showa eta tailerrak antolatu dituzte Galdakaoko Elkarlaguntza Astean

|

Ekainaren 19tik 22ra bitartean izango da Elkarlaguntza Astea Galdakaon // Galdakaoko Elkarlaguntza Sarea

Ekainaren 19tik 22ra bitartean Elkarlaguntza Astea antolatu du Galdakaoko Elkarlaguntza Sareak.

Aurten zazpigarren edizioa da, eta besteak beste, Emakume Artisauen Azoka, umeentzako tailerrak, Impro Showa, Meren kantautorearen kontzertua eta Kimo Sound Systemen saioa, pintxo txapelketa, auzolana eta bazkari komunala antolatu dituzte.

Era berean, udako solstizioari ongi etorria emango diote ekainaren 22ko gauean Bekean.

Egitaraua / Elkarlaguntza Astea 2024

Ekainak 19, asteazkena
16:00-20:30 Emakume Artisauen Azoka Plaza Gorrian
17:30-19:30 Txikientzako tailerrak Plaza Gorrian

Ekainak 20, osteguna
19:00 Mastertxef Pintxo Txapelketa Santi Brouard plazan

Ekainak 21, ostirala
20:30 Impro Show Herriko Bentan
22:00 Meren kantautorea Herriko Bentan

Ekainak 22, larunbata
11:00 Auzolana Bekean
15:00 Bazkari komunala Bekeako frontoian
17:00 Serigrafia tailerra Bekean
19:00 Kimo Sound System Bekean
20:00 Udako solstizio gaua Bekean

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Galdakaoko Ibilaldiaren aurkezpena egingo du Eguzkibegik ekainaren 15ean, Ikastolako jaian

|

Aurten Ibilaldia Getxon antolatu du San Nikolas Ikastolak // Argazkia: Hiruka

Eguzkibegi Ikastolako jaia antolatu dute ekainaren 15ean, larunbata, Galdakaoko Kurtzeko plazan. Besteak beste, famili txangoa, puzgarriak, txosna, bazkari herrikoia, tailerrak, apar jaia, erromeria eta musika izango dira.

Era berean, 2025ko Ibilaldiaren aurkezpena egingo dute ekainaren 15ean. Ikastolatik adierazi dutenez, datorren urteko Ibilaldiko denda irekiko dute.

Egitaraua / Eguzkibegi Ikastolako jaia

Ekainak 15, larunbata
10:00 Famili txangoa Ganguren tabernatik
11:00 Txosnaren irekiera
11:00 Puzgarriak eta herri kirolak frontoian
12:30 Eke erakustaldia karpan
13:00 2025eko Ibilaldiaren aurkezpena eta dendaren irekiera
14:30 Bazkari herrikoia. Txartelak salgai Ikastolan eta Ganbara tabernan
16:00 Puzgarriak eta tailerrak frontoian
17:00 Bitsa festa Ardantza parkean
18:30 Erromeria karpan: Jaire taldea
20:00 DJ Alai karpan
21:00 Txosnaren itxiera

Berrikuntza gehiago

Instalazioak berritzea Eguzkibegiren “etorkizuneko zutabeetako bat” dela adierazi dute Ikastolako ordezkariek. Hala ere, 2022tik hainbat espazio berritu dituzte: DBHko eta LH6ko ikasgelak, jantokia, sukaldea, laborategia eta teknogela.

Ildo horretan, aurtengo udan LH5 eta HH2ko ikasgelak guztiz berrituko dituzte: “Proiektuaren hirugarren fasea burutzea onartu dugu berriki. Eraldaketaren helburua Ikastola joera pedagogiko berrietara egokitzea eta ikasle eta profesionalei espazio eroso eta berritzaileak eskaintzea da”, diote.

HH2ko gelaren eraldaketa // Infografia: Eguzkibegi Ikastola

Lanak udan hasi eta irailerako bukatuko dituztela zehaztu dute Eguzkibegitik, “ikasturte berrirako ikasle eta profesionalek instalazio berrituez gozatu ahal izateko”.

“Gainera, plaka fotovoltaikoak instalatuko dira Ikastolaren energia autokontsumoa sustatzeko. Proiektu honi esker, kontsumitutako energiaren ia % 50a Ikastolan bertan sortuko da”, diote.

Aurtengo erreforma instalazioak berritzeko “proiektu estrategiko baten barruan” dagoela zehaztu dute Eguzkibegitik: “Proiektu integrala da, Ikastola osoa hartu nahi duena. Programa hau garatzeko, Ikastolak hezkuntza-espazioen diseinuan espezializatutako TLS (The Learning Spaces) enpresaren laguntza jaso du”, diote.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Programa / Bitsiko jaiak 2024

|

Paella-jan herrikoia prestatuko du Bitsi Auzo Elkarteak ekainaren 8an, larunbatez // Argazkia: Bitsi Auzo Elkartea

Ekainaren 7tik 10era bitartean Elkarbizitza jaiak antolatu ditu Berezikoetxe, Iberluze, Torrezabal eta San Inazio Auzo elkarteak (Bitsi). Hau da antolatu duten egitaraua:

Egitaraua / Bitsiko jaiak 2024

Ekainak 7, ostirala
19:30 Txupinazoa
20:00 Kalejira Ardo taldeak girotuta
20:00 Gilda dastaketa auzoko tabernetan
20:30 Txikientzako saltxitxa-ogitartekoak Bitsi elkartearen egoitzan
22:30 Kontzertua: The Golden Covers
00:00 Bingo herrikoia
00:30 Gaupasa: 80. hamarkadako musika

Ekainak 8, larunbata
11:30 Paella herrikoia prestatzeko lanak
13:00 Kalejira Soka Batukadak girotuta
14:30 Paella banaketa Berezikoetxe plazan
18:00 Haurrentzako eta nagusientzako jolasak
18:30 VI. Oliba-hezur jaurtiketa Berezikoetxen
19:30 Kontzertua Loiolako Inazion: Iñaki Basabe
22:30 Kontzertua Loiolako Inazion: Norman Bates
23:30 Kontzertua: Akëer
01:00 Bingo herrikoia
01:30 Gaupasa: Mozoilo Irratia

Ekainak 9, igandea
11:30 Patata tortilla lehiaketa
12:00 Tailerra: Toby eta ponpa solidarioak
12:30 III. Ping-pong txapelketa
13:00 Kontzertua: Da Capo Banda
14:00 III. Igel-toka txapelketa Venecar tabernan
14:30 Bazkaria Berezikoetxen eta Loiolako Inazion
17:30 Magia ikuskizuna Loiolako Inazion: Oscar Duran
19:00 Sari banaketa Loiolako Inazion
20:00 Jaien amaiera

Ekainak 10, astelehena
17:00 Haurren eguna prezio herrikoiekin

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Zuhatzu eta N-634 errepidea lotzeko zubi berria eraikitzen hasi da Galdakaoko Udala

Zubia eraikitzearen helburua da Plazakoetxetik kamioien trafikoa ateratzea. Gainera, Txomin Egileor ingurua berriztuko du Udalak bigarren fase honetan

|

Asier Egiraun Hirigintza arloko zinegotzia eta Iñigo Hernando alkatea Zuhautzuko obretan // Geuria

Zuhatzu ingurua berritzen ari da pixkanaka Galdakaoko Udala. Pandemia ostean Eusko Jaurlaritzak eta URAk Ibaizabal ibaia uholdeetatik babesteko obrak hasi eta iazko azaroan bukatu ostean, Galdakaoko Udalak Ibaizabal ibaiertza “herritarren gozamenerako eta ongizaterako eremu” bilakatu du.

Hain zuzen ere, Mercadillo zubitik Torrezabal zubiraino doan ibilbidea berritu du Udalak: “Galdakaok berreskuratu du espazio natural bat, Ibaizabal herriarekin konektatzen duena. Galdakaok behar zuen horrelako espazio bat eta hori ikusten da egunerokoan: herriatarrak paseoan edo kirola egiten ikusten ditugu ibilbide berri honetan; mugikortasuna sustatu dugu”, adierazi du prentsaurrekoan Iñigo Hernando alkateak.

Ibilbidea berrituta, obrak bigarren fase batean sartu dira orain: zubi berri bat eraikiko dute aurten N-634 eta Zuhatzu lotzeko.

Zubia eraikitzeko lanak hasi dituzte eta Asier Egiraun Hirigintza arloko zinegotziak adierazi duenez, obrak urtea amaitu aurretik bukatuko dituzte: “Hilabete honetan hasi dituzte lanak eta aurreikuspenen arabera sei hilabeteko epean bukatuko dituzte”, dio Egiraunek.

Ibilbidean zehar sortutako espazio berriak hornituko ditu Galdakaoko Udalak // Geuria

Zubi berria ibilgailuentzat zein oinezkoentzat izango da eta Udalak 2 milioi euroko inbertsioa egingo du. “Zubi berriari esker trafiko gehiena Galdakaoko sarreratik ateratzea lortuko dugu. Kamioiek, esaterako, ez dute Plazakoetxeko biribilgunera joan beharko, eta horrek esan nahi du Txomin Egileor kaletik ere ez direla igaroko”, dio Egiraunek, eta gaineratu du: “Txomin Egileor kaleko bizilagunak lasaiago biziko dira”.

Ildo horretan, Txomin Egileor kalea guztiz berrituko dutela gogorarazi du Egiraunek: “Urtea amaitu aurretik hasiko gara Txomin Egileor kalean esku hartzen”.

Zehazki, norabide bakarrekoa izango da kalea (oraindik Udalak ez daki zein norabidekoa izango den), eta bidegorri bat ere eraikiko dute. Aurtengo aurrekontuan dago zehaztuta obra hori eta guztira 1,4 milioi euro bideratuko dituzte: erdia Bizkaiko Foru Aldundiak ordainduko du.

Espazio berriak Zuhatzun

Beste alde batetik, Zuhatzu inguruan “beste esku hartze txiki batzuk” egingo ditu Galdakaoko Udalak: “Ibaiaren inguruan sortu diren espazioak hornitu egingo ditugu: Mercadillo zubiaren ondoko parkea, zaharren egoitzaren ondoko lursaila, Santa barbara futbol zelaiaren ondokoa, Maximo Moreno parkea eta skateparkaren atzekaldea”, dio Egiraunek.

Proiektuak eskatu ditu Udalak eta ondoren lizitaziora aterako dituzte obra horiek. “Proiektu integrala izango da”, dio Hernandok.

Osorik irakurri

☉ Galdakao

Akerbeltz erromeria taldeak kontzertua emango du ekainaren 8an Galdakaon

|

Ardanza Lehendakariaren parkean izango da Akerbeltzen kontzertua // Argazkia: Iker Garcia Millan

Akerbeltz erromeria taldeak kontzertua emango du ekainaren 8an, larunbatez, Galdakaoko Ardanza Lehendakariaren parkean 23:00etan.

Gu Dendari Galdakaoko merkatarien elkarteak, ostalariekin eta Udalarekin elkarlanean, antolatu du kontzertua, “gure udalerriko aisialdi eta entretenimendu bizitza pizteko helburuarekin”, diote.

“Herriko jendea eta inguruko udalerrietako bisitariak entretenitzea espero dugu, Galdakaok duen gastronomia, aisialdi eta saltoki eskaintzak erakarrita”, diote udal ordezkariek.

Osorik irakurri