Sareak
[the_ad_group id="3890"]

|

Geuria #087 Monografikoan argitaratutako erreportajea
“Gure Gerrak. Hego Uribe eskualdean ditugun aldarrikapen, hausnarketa eta ekintza ezberdinen solasaldiak”
Irakurri osorik PDFan

Zeberiok leku berezia dauka Euskal Herriko mapan, sorginkeriaren alorrean. 1555ean 18 lagun auzipetu zituzten Gesalan, sorgintzat salatuak. Auzi horren haritik, sorginkeriaren inguruko istorio eta kontakizun ugari jaso dituzte Zeberioko auzoek, zein baino zein harrigarriagoak. Laburpentxo bat egitearren, toponimia ibilbidea egin dugu Juan Manuel Etxebarria Ayesta etnolinguista gidari, Zeberioko auzoak arakatuz, sorginen aztarnak jarraituz. Joxe Migel Barandiaran apaiz, antropologo, etnologo eta arkeologoak hainbat definizio eman zituen sorginen inguruan iraganean: “Funtzio bereziak egiten dituzten jeinuak, pertsona sorginduak, normalean andrazkoak dira, gau-batzarretan parte hartzen zutenak, era batzuetako malefizio edo sorginkeriatan”. Horrela definitzen zituen. Etimologiaren ikuspuntutik egiten diren definizioak bi dira: lehena, latinetik Sors (zorte, patu) eta gin (atzizki egilea). Bigarrena, Sor (Sortu, egitea) eta gin (atzizki egilea). Barandiaranen arabera, izaki hauek itxura ezberdinarekin agertzen ziren: Supelegor kobazuloan sai edo putre itxuragaz agertu zirela azaltzen du bere testuetan, baita katu beltz itxuran ere.

Juan Manuel Etxebarria // Geuria

Baina nortzuk ziren andra horiek eta nola bereiz zitezkeen gainontzeko emakumeengandik? Kepa Pérez Urraza Pedagogian doktore, unibertsitateko irakasle jubilatu eta Zeberioko ondare kulturalean aditu denaren arabera (Zeberio, 1952), sorgina izateko honako “delitu eta gaiztakeriak” burutu behar zituen emakume batek: sorginkeria, aztikeria eta konjuroak burutzea; sineskeriak erabiltzea: kurutze-balioaz, oilarraz, landareez, ukondoaz igurtzi eta airean hegan egitea; Petralanda deitutako larrean zeuden ospakizunetan parte hartzea; jan edanak, dantzak, ‘kontra naturako’ sexu jarduerak egitea, Belzebu deabrua gurtzea eta Jaungoikoa, Amabirjina eta Santuak ukatzea; soloetan hautsak bota eta frutak galtzea; umetxoei odola xurgatu eta eraitea; bestelako deabru-arteak.

Juan Manuel Etxebarriak Joxe Migel Barandiaranen testuetatik jasotako informazioaren arabera, emakume bat modu ezberdinetan sorgindu daiteke: eliza bati hiru buelta emanez, ondo bataiatuta ez egonda, beste sorgin baten soinekoak heredatuz, sorgin baten orratzontzia onartuz, deabruari musu emanez edo gurutzea oinagaz eginez.

Sorginek eragin berezia izan zuten Zeberion XVI. mendean. Herri honetan toponimo ugari topa daitezke: Gesala, Zeberiogana, Gorozitu, Etxazo, Barbatxao, Ereñotza, Amezola, Areiltza, Artiñao, Olatzar, Bertzuten, Solatxi, Ametza, Olabarri, Telleri, Adarraga, Presalde, Barañao… bistan da toponimo gehienak Zeberiokoak direla bat izan ezik: Dimako Petralanda.

Hori dela eta, lehenik eta behin Ermitabarrira gerturatu gara Juan Manuel Etxebarria filologo eta etnolinguistagaz, sorginek Ermitabarriko Gesala auzoan utzitako aztarnen abiapuntura. Sorginkeriaren inguruko auziak berez 1.555 eta 1558 bitartean izan ziren, eta horrela azaldu zuen Kepa Perez Urrazak Zeberioko Onakaos eta Gazte Asanbladak 2020ko ekainean antolatutako Aste Kulturalak zikloan: “1538-39 urteetan, Kalahorrako Inkisizioak aginduta, Bizkaian 187 pertsona penitentziatuak izan ziren, hau da, sorgintzat salatu, atxilotu, torturatu, epaitu, zigortu eta kondenatuak. Guztien izen-abizenak eta zein herritakoak diren zehazten da. Gure inguruari dagokionez, Inkisizioaren ebazpena jaso zutenen artean, besteak beste, Orozkoko 21 kide, Zeberioko 18 eta Arratiako 22 dagoz”.

“Dario de Areitiok Revista Internacional de Estudios Vascos aldizkariko (RIEV) XVIII. liburukian Kattalintxe izeneko neskatxo bat sorgindu zala batzen du erdara zaharrean”, azaldu du Juan Manuel Etxebarriak Gesalabeko baserriaren aurrean. Eztabaida horren haritik “ikaragarrizko epaiketa” sortu zela kontatu digu Etxebarriak: “Auzotar asko egon ziren inplikatuta epaiketa hartan: batzuk akusatzen eta beste hainbeste akusatu modura”. Hainbat epaiketa eta zigor egon ziren bertan. Denborak aurrera egin ahala, sorginkeria baino “familien arteko inbidiek eragindako eztabaidak” izan ziren, etnolinguistaren berbetan. “Epaiketa hura urruntxo joan zen garaiko jendearen arabera eta gertakari horren haritik sorginkeriak leku pribilegiatua eskuratu zuen Euskal Herriko mapan”.

Juan Manuel Etxebarria // Geuria

“Ondorioak egon ziren, bai noski!” azaldu du Etxebarriak. RIEV aldizkariaren arabera, akusatuak ‘kordel eta ur’ zigorrak jasan zituzten: “Artikuluan erdara zaharrean mintzatzen dira eta ez dakit zehazki zer esan nahi duen horrek, Inkisizioaren zigorrak ondo ezagutzen baditut ere”, aitortu du Juan Manuelek.

Esaten da sorginak eta lamiak Zeberioko hainbat lekutatik Dimako Petralandara joaten zirela hegaz, Zeberiokoa ez den toponimo bakarrera. Horren inguruko istorio ugari daude eta Etxazo, Gorozitu, Ereñotza, Barbatxao eta Adarraga auzoetan sorginkeriarekin lotutako kontakizun berezi bat dute zeberioztarrek, familia baten ingurukoa: hegan egiten hasi baino lehen, sorgin eta lamiek gorputza olio berezi bategaz igurzten omen zuten, gero laino guztien azpitik eta sasi guztien azpitik Lamindaora joateko. “Lamindaon Petralanda izeneko zelaia dago eta bertan akelarreak egiten omen zituzten sorginek”, azpimarratu du Etxebarriak. Herriko etxe batean, emakume batzuek neskatxo bat sorgintzeko nahian zeuden, horretarako, gorputza olioz igurtzi eta hegan egiteko formula prestatzen. “Laino guztien azpitik, sasi guztien gainetik” esaldia bota eta hegaz eroan zuten emakumeek haurra. Bitartean, etxeko gizona eszena haren lekuko izan zen giltza zulotik eta ez zuen nahi sorginek bere alaba sorgintzerik. Horretarako, bere gorputza olioz igurtzi eta sorginei entzundako esaldia bota zuen, baina “laino guztien azpitik, sasi guztien gainetik” esan beharrean “laino guztien gainetik, sasi guztien azpitik” esan zuen, konturatu barik. Gizonak hegaz egin zuen, bai, baina nola! “Petralandaraino heldu omen zen, baina zorabiatuta eta guztiz urratuta, ia-ia hilzorian!” azaldu du Juan Manuelek irribarre eginez. Istorioak dio gizon hark sorginkeria etetea lortu zuela azken momentuan.

Zeberiogane // Geuria

Izakiak bidegurutzeetan
Sorginen lekuak asko dira Zeberion eta iraganean auzotar askok herriko bideetan ikusi zituztela esaten dute. Zeberio bezalako herrietan aipamen berezia dute andabideek: “Auzotar bat hiltzen zenean, gorpua baserritik elizaraino eramaten zuten, oinez”, dio Juan Manuelek Zeberioganako arkupetik gertu dagoen bidegurutze bat seinalatuz. “Batzuetan, hilotzagaz egin beharreko bidea baserritik elizara bitartekoa zen, zuzen-zuzenean. Beste batzuetan, ordea, baserri batetik beste batera igaro behar zen, eta bigarren baserritik elizara. Kasu horietan garrantzi berezia zuten bidegurutzeek”. Herritar askoren ustetan, bidegurutzeetan agerpenak egon ohi dira: arimak, sorginak… Eta arazo horri aurre egiteko, esaterako, Kurtzebarri auzoan gurutze bat jarri zuten antzina, izaki horiek urrun mantentzeko. Andabideen kasuan, baserritik elizarako ibilbide horretan abadea lehena zihoan ilaran eta bidegurutzeetara heltzean errespontsua otoizten zuen. “Esaten da, baita ere, bidegurutzeetan kiratsa egon ohi zela, eta hori arrazoitzeko herritarrek zioten sorginak eta izaki horiek zirela usain txar horien errudunak”.
Bidegurutzeetan ez ezik, Ermitabarriko Olabarrietako Santo Tomaseko parrokian irudi apotropaikoa dago, izpirituak eta sorginak bezalako izakiak aldentzeko. Etnolinguistaren arabera, irudi horrek mundu zaharrean du jatorria eta kristau aroan sartu ahala, gurutzeak, kandela bedeinkatuak, kanpaiak eta bestelako elementuak gehitu zitzaizkien.

Uriondo auzoko baserri batekoa zen Juan Manuelen ama eta Etxebarriak sorginkeriaren inguruko pasarte zirraragarria kontatu digu, amak berak bizitakoa. Emakumeak neskame bezala egin zuen lan 10 urte baino ez zituela eta Uriondotik Zaratamoko Larikao auzoko etxe batera joan zen behar egitera. Bertan benetako sorginkeria bizi izan zuela kontatu digu bere semeak: “Zaratamoko etxe hartan ume bat bizi zen, oso gaixorik. Etxeko atsoak esan zuen ume horri baten batek begizkoa bota ziola eta pertsona hori topatu behar zutela. Garai hartan ume asko zendu egiten ziren eta ezbehar asko gertatzen ziren begizkoen kontuekin. Orduan, beruna hartu eta sartanean urtu zuten, eta edukia kristalezko urez betetako ontzi batera bota zuten. Tenperatura aldaketa hark kea sortu zuen eta likidoa hoztu zenean, ura kendu eta bertan agertu ziren irudiak irakurri zituen atsoak. Jarraian, ume horri andrazko batek begizkoa bota ziola esan zuen andreak. Horiek horrela, umearen sehaskako burkoa bidegurutze batean erretzeko esan zuen atsoak, eguerdiko 12:00etako kanpai hotsetan. Baina San Migeleko kanpaia Zaratamokoa baino hobeto entzuten da. Bidegurutzera heltzean, pospoloak atera zituzten baina pizterakoan berehala amatatzen ziren. Orduan, atsoak etxera bueltatu eta tximiniako pospoloak ekartzeko agindua eman zion nire amari eta bueltatu zenean, atsoak esan zuen ama kanpoan zegoela, katu beltza irten zela bertatik eta deabruak ihes egin zuela. Asko kostata eta San Migeleko kanpai hotsekin batera, burkoa erre zuten bidegurutzean bertan. Umea hurrengo egunean hil zen. Baina arrazoia ez omen zen begizkoa izan: meningitisak jota hil zen umetxoa”.

Antzina, zientziaz kanpoko gertaerak nolabait azaldu ahal izateko sorginkeriarekin zerikusia zuten ekintzak burutzera eramaten zituzten herritarrak. “Gaur asko dakigu, baina lehen ez zegoen edozein gertaerari azalpen egokirik emateko modurik. Horregatik, jendeak sorginkeria bezalako kontuekin interpretazioak egiten zituen egoera jakin batzuei azalpena eman ahal izateko”.

☉ Zeberio

Miren Amurizak eta Jon Maiak bertso afaria eskainiko dute Zeberioko Ermitabarrin

Izena emateko azken eguna abenduaren 10a izango da eta txartelak 20 eta 25 euroan daude, Zeberion bertan salgai

|

Miren Amuriza, 2019an // Jon Goikouria Larrabeiti

Lanku Bertso Zerbitzuak, Zeberioko Udalaren babesarekin Bertso afaria antolatu dute datorren abenduaren 13an, Miren Amuriza eta Jon Maiarekin, Ermitabarriko Taberna Zaharran.

Hiru lekutan eman daiteke izena bertso afarian parte hartzeko: Zubialdeko Herriko tabernan, dendan eta Ermitabarriko Taberna Zaharran bertan. Izena emateko azken eguna abenduaren 10a izango da.

Prezioa 25 eurokoa izango da. Langabetuek eta ikasleek ostera, 20 euro ordaindu beharko dituzte.

Osorik irakurri

☉ Zeberio

Bizkaiko eta Gipuzkoako kostaldean ibiliko dira Zeberioko mendizaleak abenduko irteeran

Egun osoko irteeran izena emateko azken eguna abenduaren 12a izango da, bai mendi taldearen lokalean zein telematikoki

|

Ondarruko portua // Turismo Euskadi

Datorren abenduaren 15ean Bizkaiko eta Gipuzkoako kostaldetik egingo dute ibilbidea Zeberioko Austarri Mendi Taldeko kideek. Egun osoko irteera honetan Deba, Mutriku eta Ondarroatik igaroko dira 10,5 kilometroko eta 425 metroko desnibeleko ibilbide batean.

Irteera hilaren 15ean izango da 08:00etan Zubialdeko plazan, eta izena emateko azken eguna abenduaren 12a izango da, mendi taldearen lokalean (ostiraletan 20:00ak eta 21:00ak artean) edo austarrimenditaldea@gmail.com helbide ellektronikora e-posta bidaliz zein 665 735 054 edo 656 415 597 telefono zenbakietara deituz.

Deba Gipuzkoako kostaldearen mendebaldean dago, Deba ibaiaren bokalean. Alboan duen eta Bizkaiako lurralde historikoarekin muga egiten duen Mutriku herritik oso gertu eta Zumaiatik ere kilometro gutxira. Hiru herriok Euskal Kostaldeko Geoparkea osatzen dute. Itsasoaren ertzean dagoen hiriguneaz gain, liluraz beteriko hainbat nekazal auzo ditu, horren adibide dira Itziar, Lastur eta Elorriaga. Eta hori guztia, paisaiek itsasoaren urdinaren eta mendien etengabeko berdearen arteko fusio bikaina osatzen duten inguru natural ezin ederragoan.

Debak hondartza eder bi ditu, ia herrigunean bertan. Biek, Santiagokoak eta Laparikoak, ISO 14.001 ziurtagiria dute. Haien gainetik, behatoki luze gisa, Cárdenas eta Pablo Sorozabal itsas pasealekuek kostaldea zeharkatzen dute Bizkaiko Golkoko kostaldearen eta itsasoaren panoramika ikusgarriak eskainiz. Bertan sortzen diren olatuen kalitatea ezinhobea da, eta maila guztietako surflarientzako modukoak dira.

Mendeetan zehar Debako hiribilduaren ardatz ekonomikoa izan zen itsasadarra aisialdiko elementu ludiko bilakatu da. Ertz batean kirol portu txiki liluragarria dago. Itsasadarraren kaietan, egunero lehorretik eta ontzietatik arrantza egiten duten arrantzaleek beraien harrapaketei buruz hitz egiten dute. Beste aldeko ertzean, Casa Campo izeneko gune babestua dago: urtero ubarroiak, lertxunak eta zenbait hegazti limikola jasotzen dituen padura ederra. Baina Deba zerbaitetaz harro baldin badago, pasealekuei, lorategiei eta parkeei eskainitako lekuaz da: herriaren azalera osoaren ia herena. Horren adibide bikaina Calbeton zumardia da, 2 hektarea hartzen dituen zuhaitzez eta lorategiz beteriko leku ederra, haurren eta nagusien jolasleku.

Mutriku xarma historiko handiko arrantza-herria da. Marinel-herri hau balearen ehizan bizi izan zen mendeetan zehar. Mutriku bere hondartza ederrengatik da ezaguna (adibidez, Saturraran hondartza eta Mutrikuko hondartza bera), bai eta inguruko itsaslabar ikusgarriengatik ere; horregatik, benetako altxorra da naturazaleentzat.

XIII. mendearen hasieran (1209an) sortutako alde zaharra bisitatu behar da Mutrikun, jauregiekin, dorreekin eta etxe armarridunekin apaindutako kale harriztatu estuak baititu bereizgarri. Udalerriaren berezitasunetako bat zera da, Antonio Gaztañeta, Cosme Damian Txurruka (Trafalgarko batailako heroia) eta beste hainbat itsasgizon ospetsuren sorlekua dela.

Ondarru, Bizkaiko kostaldeko altxorra

Ondarruko lekurik xarmangarriena Alde Zaharra dela diote Udaletik, “leku berezia”. Hiru kale nagusi ditu: Goiko kale, Ipar kale eta Kale Handi, Erdi Arokoak direla argi ikusten da, kale estuak eta aldapatsuak baitira. Portu Zaharra ere ikustekoa da, antzina itsas ontziak lotzen zituzten lekua.

Ondarroak ibilbide interesgarriak eskaintzen ditu. Bertan garai desberdinetako zubi bitxiak, kale eta kantoi estu eta aldapatsuak, bata besteari lekua kentzen dauden eraikin gainjarriak, eliza, ibaia, portuak, itsasoa, hondartzak, mendi eta basoak, baserriak, baselizak edo dorretxeak ikus daitezke, besteak beste.

Austarritik azaldu dute Ondarru bisitatzeko aukera egongo dela eta bertako Udalak herrian egin daitezkeen ibilbideen proposamena egin du  webgunean bertan.

Osorik irakurri

☉ Zeberio

Txubelasuk mural-margoketa, umeen ikuskizuna eta txokolatada antolatu ditu Zeberion, Euskararen egunean

Igandean, 13:00etan Tio Teronen Semeak dantza-ikuskizuna antolatu dute Zubialdeko aterpean

|

Txokolatada // Geuria

Abenduaren 1ean, 11:00etatik aurrera, mural margoketa, tattoo gunea, txapa tailerra, umeen ikuskizuna eta txokolatada antolatu dute Zeberion Txubelasu Guraso Elkartekoek, Udalaren babesagaz, Euskararen eguna ospatzeko.

12:00etan, gainera, Mintzodromoa egingo dute eta jarraian, 13:00etan Tio Teronen Semeak dantza-ikuskizuna antolatu dute Zubialdeko aterpean. Hainbat jatorritako dantzariak bildu dira taldea sortzeko. Bi gauza dituzte komunean: dantzatzeko pasioa eta umore paregabea. Estilo desberdinak nahastuko dituzte Gipuzkoatik etorritako artista hauek ondo pasatzeko helburu bakarrarekin.

Osorik irakurri

☉ Zeberio

Bertan behera utzi dute gaur arrastian Zeberion eskaini behar zuten ‘La maja y la mona’ antzezlana

Atzoko jarduera ere bertan geratu zen jende faltagatik. Azkenean haurrentzako kontakizun interaktiboa eta Familientzako genero rolak tailer interaktiboa egin dituzte

|

La maja y la mona // ttipia.eus

Azaro feministako azken jarduera zen ‘La maja y la mona’ izeneko antzezlana, Zeberioko Hogarrean eskaini behar zutena. Teknikaririk ez egoteagatik bertan behera utzi behar dute. Atzoko ‘Genero indarkeriaren mitoak’ izeneko tailerra ere bertan behera utzi behar izan zuten ere, jende faltagatik.

Beraz, azaroaren 21etik 26ra ospatu dute Azaro Feminista  Zeberion. Bertan haurrentzako kontakizun interaktiboa eta Familientzako genero rolak tailer interaktiboa egin dituzte, Azaroaren 25eko elkarretaratzeaz gainera.

Abendu Kulturala, martxan

Hala ere, Zeberioko Udaletik gogoratu dute domeka honetan Abendu Kulturaleko Tito Teronen Semeak antzezlana eskainiko dutela aterpean, aurreikusita zegoen moduan.

Osorik irakurri

☉ Zeberio

Zeberioko apartamentu turistikoek bisita gutxiago baina iraupen luzeagokoak erregistratu dituzte

Udan Madril, Katalunia eta Andaluziatik datoz turistak. Udazkenean, berriz, Frantzia eta Herbehereetatik gehien bat, turismo aktiboa helburu

|

Ermitabarriko apartamentuak // Geuria

Urteko bigarren erdialdeko datuak faltan, 2024ko urtarriletik ekainera 77 turista igaro dira Ermitabarriko apartamentuetatik. Zeberioko Udalaren arabera, 2023an 320 erabiltzaile egon ziren eta aurreko urtean, 2022an 473. Hau da, azken urteko datuei erreparatuz iaz aurreko urtean baino 153 erabiltzaile gutxiago igaro ziren bertatik.

“Bistan da aurtengo datuei begira egin daitekeen aurreikuspenari erreparatzen badiogu 2024an pertsona gutxiago igaro direla Ermitabarriko apartamentuetatik”, azaldu du Mihaela Vatamanu Taberna Zaharrako gaur egungo kudeatzaileak, “baina erreserbatzen diren gau kopuruak nabarmen egin du gora”, gehitu du. “Datuak beraz, bestekoaren antzekoak dira”.

Mihaelak 10 urte daramatza apartamentuak kudeatzen eta urtero patroi bera errepikatzen dela ziurtatu du: “Udan hegoaldeko eta ekialdeko turistak datoz, Madril, Andaluzia eta Kataluniatik bereziki. Iraila aldera, ostera, Frantzia eta Herbeheretako bidaiariak etorri ohi dira, turismo aktiboaren bila Zeberioko inguruetara”.

Osorik irakurri