Sareak

☉ Basauri

Mariana Perez Abendaño: «Etxean jotzeak normalean baino urduriago jartzen nau, jende ezaguna dagoelako bertan»

Maika Makovski eta Nat Simonsen bandarekin jo du MAZ Basaurin, Basozelai Gizarte Etxean bateria jotzen hasi zen musikariak. Bertako lokaletara itzuli gara munduan zehar zaildu den bateria jotzailearekin, bere ibilbidea ezagutu nahian

|

Mariana, Basauriko Gizarte Etxeko entsegu lokaletan // Geuria

Mariana Perez Abendañok (Basauri, 1985) ibilbide luze eta interesgarria dauka bateriaren atzean: Gorka Urbizu, Rubia, Sonic Trash, Audience, Tulsa, Capsula, The Mani-las, Ruben Pozo… guztiekin aritu da eta orain Leivarekin bira hasiko du. New Yorken eta Madrilen egin ditu bateria-jole ikasketak.

Bere istorioa Basauriko Ibaigane eta Basozelaiko gizarte etxeko lokaletan hasi zen. Bertan ordu asko eman ditu eta bertan piztu zitzaion bateriako aulkian esertzeko gogo bizia. Gizarte etxeko entsegu lokaletara itzuli gara bere ibilbideaz luze eta zabal berba egiteko.

Nolakoa izaten ari da Gorka Urbizurekin batera egiten ari zaren bira? Egia esan,  bira zoragarria izaten ari da lehen momentutik, arrazoi askorengatik. Disko berriak kantu super hunkigarriak ditu, eta Gorkak partekatu zuen lehen unetik halako lilura bat eragin zidan, iristen den intimitate mailagatik, soinuagatik eta ekoizpenagatik. Horrez gain, hasieratik bi bateriatarako bira planteatu zen, eta halakorik egin gabea nengoen. Aldi berean musika bera jo… Teknikoki erronka handia izan da konponketak planteatzeko, beste bateria jotzailearekin adosteko, eta kontzentrazio handiarekin jotzeko, elkarrekin jotzeko eta abestientzat naturala den soinua ateratzeko. Koruetan ere lan garrantzitsua egin dugu. Horrek kontzentrazio lana gehitzen du aldi berean jo eta kantuan aritu behar zarelako. Esperientzia honekin asko ikasi dut eta eszenatoki barruan zein kanpoan momentu zoragarriak izan ditugu.

Nondik ibili zara proiektu berri hau hasi zenuenetik? Bira hasi zenetik, leku askotatik igaro gara: Donostian, Gasteizen eta Bilbon hasi ginen, eta saio bikoitzak zein hirukoitzak eskaini ditugu. Gozamena da areto berean gau batzuk errepikatu ahal izatea eta areto batean bizi diren musikariak bezala ofiziozko musikari sentitzea… horrela imajinatzen dut, kar-kar. Gero, diskoa Madrilen eta Bartzelonan aurkeztu genuen, Azpeititik igaro ginen… Hainbat jaialdi egin genituen iazko udan: Resurrection Festen (Honako hau sorpresa izan zen!), Euskal Herria Zuzenean, Banyoleseko Aphónica Jaialdian, eta beste asko… Jaialdi bakoitzak bere izaera du, baina uste dut Gorkak oso ondo aukeratzen dituela tokiak, eta, alde horretatik, pasatu ditugun jaialdi eta areto guztietan sentitu dut gauzak ondo egiten zirela, eta bere lanari maitasun handia jartzen zion jendea zegoen bertan.

Nola iritsi zen proiektu honetan parte hartzeko aukera hau zure eskuetara? Gorkak Biran parte hartzeko gonbidapena egin zidan. Diskoa Guissonan (Katalunia) grabatu zuten Joan Pons (birako bateria) eta Jordi Matasekin (baxu-jotzailea eta diskoaren ekoizlea), eta argi zuten zuzenekoa bi bateriarekin egingo zutela. Lehenengo bateria Joan izango litzateke, eta bigarrena ni neu. Proba-saio txiki bat egin genuen diskoa grabatu zen leku berean (magikoa eta ahaztezina, dena esate aldera), elkar ezagutzeko eta gauzak funtzionatzen zuen edo ez ikusteko, eta badirudi hala izan zela!

Aurten bira bat hasiko duzu Leivarekin, ia ezer! Gai honen inguruan ezer gutxi esan dezaket. Kasualitateak ekarri nau proiektu honetara, eta ez zegoen aurreikusita!

Zure herrira bueltan, Basaurira. Behin baino gehiagotan jo duzu bertan. Iaz MAZen Nat Simonsekin eta urte batzuk lehenago Maika Makovskirekin. Nola ikusten duzu zure burua kontzertu hauetan etxean jokatzen eta zer iritzi duzu halako jaialdiez? Aurreko edizioan MAZ Basauritik igaro ginen Nat Simonsen bandarekin ‘Felinas’ diskoa aurkezten. Etxean jotzeak normalean baino urduriago jartzen du beti, badakizulako jende ezaguna dagoela publikoan. Askotan gertatzen zait. Egun horretan Basauriko kuadrillako kide asko zeuden, eta 90 urte dituen nire amama etortzera animatu zen. Hori ez da askotan gertatzen, kontzertuak zarata hutsa direlako adineko emakume batentzat. Baina arratsaldean etorri eta zuzenean ikusi ahal izan ninduen lehen aldiz. Uste dut aire zabaleko kontzertuek, eguneko jaialdi batean, oso berezi egiten dituen zera hori daukatela. Zalantzarik gabe, kontzertu hau maitasun handiz gogoratuko dut, eta uste dut urteak igaro ahala iltzatuta geratuko zaidala.

“MAZean eskainitako azken kontzertua maitasun handiz gogoratuko dut, eta uste dut urteak igaro ahala iltzatuta geratuko zaidala”

MAZarekin jarraituz, Maika Makovskirekin jotzeko aukera ere izan duzu bertan ere. Zer modukoa izan zen esperientzia hura? Egia! Maikarekin 2021eko edizioan izan ginen, gaizki gogoratzen ez badut. Pandemia osteko kontzertua izan zen eta zorionez maskararik eta aulkirik gabe geunden! Kontzertu hau Naten boloarekin komentatzen nuenaren antzekoa izan zen, orduan nire familia osoa etorri zen ni ikustera, argazki polit bat dugu denok batera antzokiaren fatxadan. Pentsatze hutsak hunkitu egiten nau. Nire familiak oso gertutik jarraitu nau beti ukitu ditudan proiektu guztietan, baldintzarik gabeko zaleak dira.

Nat Simons eta Maika Makovski dira zure bateriaren aurrean aritu diren bandetako batzuk, baina ez bakarrak: Gorka Urbizu, Rubia, Sonic Trash, Audience, Tulsa, Capsula, The Mani-las, Ruben Pozo… Horrela ikusita, badirudi banda hauetan aldi berean jotzen dudala, baina errealitatea ez da hori: urte berean banda batekin edo birekin batera jo dezaket… Talde horiek guztiak kateatuz joan dira urteetan zehar, Bilbon bizi nintzen bitartean eta orain Madrilen. Uste dut estilistikoki isolatuak daudelaren sentsazioa eman dezakeela, baina nire jotzeko eran rock berria dago, amerikarra, baita hirurogeita hamarreko hamarkadako rocka ere, eta hori jo dudan talde askotan islatzen da.

Badakit banda asko direla eta horiekin bizipen asko izango dituzula, baina oroitzapen bereziren bat gordetzen duzu gurekin partekatzeko? Asko!! Uste dut bidaiak talde batean jotzeko abenturaren alde garrantzitsua direla. Adibidez, beti esaten dut benetan ikasi nuela gidatzen Sonic Trashekin biran gindoazenean. Kontzertuetatik bueltan gidatzen nuen beti, eta garai hartan gidabaimena nuen, baina bat-batean furgoneta bat gidatzen ikusi nuen nire burua, musikariez eta bakoitzaren ekipoarekin beteta… barre-algarak izaten nituen.

Jo dituzun bandetako estiloei buruz eta taldeei begira… errusiar mendi bat bezalakoa dela esan daiteke. Ba al dago erosoago zauden estiloren bat? Uste dut bateriarekin eman nituen lehen urteetan rockak, presak eta talde baten energiak eragin handiagoa izan zutela. Hori zen Sonic Trash bandarekin gertatu zitzaidana (argi dago). Urteak aurrera joan ahala, beste estilo batzuk ikasi ditut, hala nola bluesa, new orleans, rythm and blues pixka bat; eta pop musika, sixties, 70’s, musika beltza… hori guztia jotzeko moduan islatzen da, jakina. Gorka Urbizuren ‘Janela’ kantuaren dinamika-mailara iritsi arte. Bertan izaera minimalista eta soinu delikatua dira ardatz nagusiak, eta hori horrela, mutur batetik bestera doan bidea egin dudala esan daiteke, eta hori zeharo aberasgarria da.

Hortaz, proiektu bakoitzera moldatzen joan zara. Uste dut nire estiloa aldatuz joan dela musika berria aurkitu ahala. Nahiko ikasia eta urduria naiz, eta beti izan dut ikasten jarraitzeko eta musikan ibiltzeko jakin-mina. Nire estiloko zerbait azpimarratzekotan, zuzenekoetan jartzen dudan energia izango litzateke, nerbio pixka bat dudala uste dut eta honek nire jotzeko modua ezaugarrituko luke. Soinuari dagokionez, vintage bateriak (Ludwig, Gretsch) erabili ditut, 13 eta 16ko tinbalekin eta 22, 24ko bonboarekin. Azken batean, gehienetan rock soinu irekia bilatzen dut. Nahiz eta azken biran set guztiz desberdina erabili dugun, danbor txikiagoekin eta trapuekin soinu lehorragoa lortzeko. Aldakortasuna gakoa da!

Urte batzuk atzera eginda, nola gogoratzen duzu musikarekin izandako harremana? Zein adinetan izan zenuen mundu honekiko interesa? Beti izan dut harreman handia musikarekin, baina bateria jotzen ikasteko eta banda bat izateko ilusioa nerabezaroan etorri zitzaidan. Suposatzen dut zerbait desberdina egiteko gogoa, gurasoen pazientzia probatzeko gogoa (barreak), errebeldia pixka bat ere bai. Gero benetan jotzen ikasteko garaia dator, ez bakarrik bateria eta banda bat izatearen ideia zoriontsua izatea, baizik eta zure denbora librearen zati handi bat lokal batean inbertitzea. Nire kasuan, zeharo barneratu nuen ideia hori, harrezkero ez baitut gogoratzen jotzeari utzi diodan garairik. Egia da instrumentuarekiko harremana batzuetan gora-beheratsua dela. Gogoa badator eta badoa. Baina beti jarraitu dut gauza berriak probatzen eta sugarra bizirik mantentzen! Orain gustatuko litzaidake pianoa hobeto jotzen ikastea. Pandemiatik urte pare batera asko aurreratu nuen, baina, gauzak direla eta, alde batera utzita dauka.

Musikak presentzia handia izan du zure bizitzan, familiatik hasita. Zure ama, Garbiñe Abendaño, Iparragirre musika eskolako irakaslea izan da. Zer nolako eragina izan du zuretzat? Ama Iparragirre ikastetxeko zuzendaria zen, eta gitarra irakaslea ere bazen garai hartan. Orain, kantuan aritzen da, modu profesionalean eta baita irakaskuntzan ere. Eskola Basauriko erdigunean zegoen, eta beteta zegoen beti: jendea hara eta hona ibiltzen zen. Bertan hainbat instrumentu (gitarra, pianoa, biolina, akordeoia, solfeoa) erabiltzen zituzten ikasleekin. Dena musika klasikora bideratuagoa zegoen, ikasleak araututako tituluak eskuratzeko prestatzen zirelako. Niretzat esperientzia honek markatu nau musika akademia baten giroan denbora libre handia eman nuelako.

Txiki-txikitatik baletera nihoan, pianoa jotzen nuen, dena diziplina gutxirekin, baina giro horretan zoriontsu nintzen. Amari zor diot eragin hori. Orain kantatzeko gustua ere partekatzen dugu, eta ohikoa da gure topaketetan ahoskatzeari edo tonadillak abesteari tarte bat eskaintzea familia-bileretan.

Eta nola iritsi zinen bateria baten aurrean jartzera? Garai hartan ba al zegoen entsegu lokalik Basozelaiko Gizarte Etxean? Lagunekin banda bat sortu nahi nuen eta instrumentuak banatu genituen. Niri bateria egokitu zitzaidan, kar-kar. Instrumentuak hasiera-hasieratik harrapatu ninduen, eta eskolak hartzen hasi nintzen. Pixkanaka lagunekin jammeatzen hasi nintzen ere. Funtsean, zarata atera eta babak atera arte edo baketa bat erori arte irauten zuten musika-pasarteak jotzeko elkartzen ginen. Oso dibertigarria zen. Ni hasi nintzenean uste dut lokalak oraindik ez zeudela, baina ‘Bederatzietan’ zikloko kontzertuetara asko joaten ginen. Basauriko Kultur Elkarteak antolatzen zuen kontzertu-ziklo bat zen, hasieran Ibaiganen eta gero Basozelain, 500 pezetatan (gero 3 euro). Ostiralero bi talde egon ohi ziren. Normalean Bartzelonako eta Madrilgo bandekin trukeak egiten ziren, eta batzuetan baita kanpoko taldeekin ere. Pozgarria zen zure lankideekin taldeak zuzenean ikustea hain txikitatik, familia eta herri giroan.

“Hasi nintzenean uste dut lokalak oraindik ez zeudela, baina ‘Bederatzietan’ zikloko kontzertuetara asko joaten ginen. Basauriko Kultur Elkarteak antolatzen zuen kontzertu-ziklo bat zen, hasieran Ibaiganen eta gero Basozelain, 500 pezetatan”

Mundua aldatzen ari da eta emakume gehiagok aukeratzen dituzte baketak? Hala bada… zergatik izan daiteke fenomeno hori, kontuan hartuta bateria urte askoan hain instrumentu maskulinizatua izan dela? Egia da gero eta emakume gehiago daudela agertokietan eta rockean, orokorrean. Baterian ere bai, zalantzarik gabe. Hala ere, oraindik urrun gaude behar den berdintasun horretatik, baina espero dut belaunaldi berriak estatistika horiek hobetzen joatea. Gazteen artean gure garaikoak ez diren beste eredu batzuk ikusten dira, bai janzteko, adierazteko eta bandetan neska-mutilen artean nahasteko moduari dagokionez.

Zure prestakuntzari buruz… Bateria-jotzailea zara, baina zer ikasketa egin dituzu? Bateria-jotzailea naiz maila erdi-profesionalean. Telekomunikazioetako Ingeniaritza Teknikoa ikasi nuen Soinua eta Irudia espezialitatean, zuzeneko musikaren munduarekin zerikusia zuen zerbait teknikoa ikasi nahi nuelako. Ia 20 urte daramatzat aholkularitza akustiko lanetan, musikarekin uztartzen dudan bitartean. Ez dut inoiz arazorik izan mundu bakoitzean hanka batekin jarraitu ahal izateko; beraz, ez dut beste formularik planteatu behar izan.

Zertan datza zehazki zure lana? Akustikari buruzko ikasketak egiten ditut, hotel bateko eraikuntza-elementuak diseinatzen ditut, kanpoko ekipoen eragin akustikoa aztertzen dut, edo hitzaldi-gelaren bat diseinatzen dut musikarako. Ez dut auditorioen edo grabazio-estudioen diseinuan lan egin, baina agian aurrerago horrelako proiekturen bat gerta daiteke. Gustatuko litzaidake!

2005 eta 2020 artean bateria-programa trinko bat ikasi zenuen New Yorkeko The Drummer Collective eskolan. Nola sortu zen putzua zeharkatu eta New Yorken trebatzeko ideia? Uda batean New Yorkeko Jazz Zentroan ikasi nuen. Egia esan, oso esperientzia laburra izan zen, bi asteko intentsiboan egon nintzelako, eta horrek gutxirako ematen du. Baina ondo pasatu dut. Akademia jazzera bideratuta zegoen gauza bakarra zen, eta nik rocka jotzen nuen batez ere garai hartan. Zenbaitentzat rock musika “beste kategoria batekoa” dela jakin nuen. Hortik dator Gasteizko Helldorado aretoaren sarreran dagoen Frank Sinatraren esaldia: “Rock musika letra maltzurrak, lizunak abesten dituzten atzeratuak dira. Entzuteko zoritxarra izan dudan adierazpide basati, nazkagarri, etsi eta biziotsuena da”.

New York eta gero Madrilen ikasten jarraitu zenuen Jose Bruno ex-Fittipaldiarekin. Zer desberdintasun dago Estatu Batuetan egiten diren ikasketen eta hemen egin daitezkeen artean? Uda batean Jose Brunoren “Baterías y Canciones” liburua irakurtzeko aukera izan nuen. Liburuak hainbeste liluratu ninduen ezen Joserekin harremanetan jarri nintzela Madrilen bateria-eskolak jasotzeko. Josek bakarra den irakaskuntza-metodo bat du, berak eskuz egina, ikasteko orriak eta abestiak ikasgela bakoitzean partekatuz. Metodo horri esker, berriro ikasi nuen 2014 eta 2016 artean. Drummer collective-aren metodoa jazz-baterietara bideratuta dago, eta nik hainbeste miresten ditudan John Bonham, Ringo Star, Mitch Mitchell eta abarren 70. hamarkadako bateria joleen lengoaia itzuli ahal zidan pertsona baten bila nengoen. Pertsona hura Jose Bruno izan zen.

Madrilen bizi zara azken urte hauetan. Zein da bertako egoera musikala zu bezalako bateria-jotzaile batentzat? Madrilen aukera asko daude bandekin jotzeko: sortzen ari diren bandetatik hasita eta lurralde nazional osotik etorritako beste artista batzuetaraino, esperientzia berrien bila. Denbora honetan Tulsa, The Manilas, Maika Makovski eta Nat Simons taldeetan jotzeko zortea izan dut, beraz, ezin naiz pozago egon. Bilatzen denaren araberakoa da. Era guztietako musikari, estilo eta genero musikarientzako aukerak daudela uste dut.

Eta zein da musika-eszenaren osasun-egoera Hego Uribekoa bezalako eskualdeetan, Madrilekin alderatuz? Zorionez, Euskal Herrian, oro har, eszena musikal eta kultural oso emankorra dago. Balio handia ematen zaio kulturari eta musikari, eta hori ez dut beste leku batzuetan hain argi ikusten, agian gaueko aisialdiarekin lotuta baizik. Horregatik, zorte handia dugu areto, talde, lokal eta abarren zirkuitu bat dugulako. Beharbada, jotzeko aretoen eta garitoen mundua pixka bat gehiago zaindu behar da etorkizunari begira, joera negatiboa baita oro har.

Pentsatu duzu Basaurira edo Bilbora itzultzea, gutxienez? Bai, noski. Geografikoki Madrilen bizi naiz, baina nire familia, lagunak eta lotura garrantzitsuak Bilbon daude. Orain, entsegu-lokal propio bat diseinatzen eta eraikitzen ari naiz, Bilbon igarotzen ditudan tarteetan jo ahal izateko. Ideia udan Madrilen bizi ditugun muturreko egun berotusuen ondorioz etorri zen. Iaz erabaki nuen azken uda izango zela Madrilen… ea aurten hondartzara eta benetako lokal berrira ihes egin dezakedan!

☉ Basauri

Azeituna con huesos, Keax, Reeler, Jaimones, Kruddö eta Silkat lehiatuko dira larunbatean, Rockeineko finalean

Rockeinen 2025eko edizioan 196 artistak eman dute izena, 10. urtez jarraian parte hartze marka gaindituz

|

Jaimones (Basauri), Kruddö (Etxebarri) eta Silkat (Galdakao) dira Hego Uribeko talderik onena saria irabazteko hautagaiak // Rockein

Larunbat honetan, azaroaren 1ean, izango da Rockein lehiaketako finala, Basauriko Social Antzokian. Bertan, Azeituna con huesos, Keax, Reeler, Jaimones, Kruddö eta Silkat bandak lehiatuko dira. Sarrera doakoa izango da eta gonbidapen bidez egingo da, Social Antzokiko webgunetik eskuratuz.

Basauriko Udalak, Bizkaiko Foru Aldundiaren Kultura, Euskara eta Kirol sailaren laguntzaz, antolatu eta Euskadiko eta Nafarroako talde eta bakarlariei zuzendutako Rockein musika-lehiaketaren 13. edizioaren finala izango da aurtengoa.

Azeituna con Huesos talde gipuzkoarra (elektronika, popa, jazza); Keax hirukote bizkaitarra (The Owl Project taldeko kide ohiak, LCD Soundsystem edo Ratatat bezalakoen eraginekin); eta Bilbon egoitza duen Reeler rock alternatiboko laukotea, Bizkaiko, Poloniako, Ingalaterrako eta Irlandako musikariek osatua, dira Rockeinen 13. edizioko sari nagusia irabazteko hiru hautagaiak.

Eskualdeko hautagaiak

Beste hiru talde finalistak Jaimones (70-80 hamarkadako rock amerikar laukotea, Basauriko kide batekin), Kruddö, rock gogor eta stoner bikotea, Jon Ander Santamaría bermeotarrak eta Txaber Miravalles etxebarriarrak osatua; eta dira Silkat, indie rock hirukotea, Bilbo eta Galdakaoko musikariekin eta The Cure edo Radiohead taldeen eraginekin.

Azken hiru talde hauek Hego Uribeko artistarik onenari saria lortzeko aukera izango dute, Basaurin, Arrigorriagan, Etxebarrin, Galdakaon, Ugaon, Usansolon edo Zaratamon erroldatutako kide bat gutxienez duten proiektuak saritzen baititu.

“Ohi bezala, Rockeineko 5 kategorien irabazleen izenak (‘Bizkaia saria’, ‘Artistarik onena euskaraz’ eta ‘Eskarabilera saria’, barne) finalean bertan jakinaraziko ditu epaimahaiak”, azaldu dute antolaketa taldetik. Rockeinen 2025eko edizioan 196 artistak eman dute izena, 10. urtez jarraian parte hartze marka gaindituz.”

Emakumeen esperientziaren hitzaldia

Azaroaren 6an, MAZ Basauri jaialdiaren bezperan hain zuzen ere, ‘Emakumeak eta industria musikala’ topaketaren bigarren emanaldia hartuko du Marienean Basauriko Emakumeen Etxeak (Kareaga Goikoa, 54).

Iaz lehen edizioa izan zen eta Rockeinek, MAZ Basaurik eta Marieneak urtero antolatzen duten hitzaldia da, eta helburua musikaren industriako emakumeen esperientziak beste emakume batzuekin partekatzea da, “sektorean eta eszenatokietan emakumeen presentzia handiagoa sustatzeko”, hain zuzen ere.

Aurtengo gonbidatuak La Furia artista nafarra, Ibone Iza BIME Proko edukien arduraduna eta Maite Alaña MAZ Basauri eta Rockeineko zuzendaria izango dira eta Emilia Arias kazetari eta idazleak (TVE, Pikara Magazine) gidatuko du hitzaldia.

Egitaraua | Rockein finala 2025

Larunbata, azaroak 1
20.30 (ateak irekitzea)

Hego Uribeko artistarik onenaren kategoria
21.00 Silkat
21.30 Kruddö
22.00 Jaimones

Kategoria nagusia
22.40 Azeituna con huesos
23.10 Reeler
23.40 Keax

00.15 Sari-banaketa

Osorik irakurri

☉ Basauri

Basauriko Social Antzokiko zubia itxiko dute ibilgailuentzat, San Faustoko obrengatik

Urriaren 28tik (asteartetik) azaroaren 9ra bitartean ibilgailuen trafikoa moztuko dute zubian

|

Herritarra, Social Antzokiko inguruko obrei begira // Geuria

Urriaren 28tik (asteartetik) azaroaren 9ra bitartean ibilgailuen trafikoa moztuko dute Social Antzokiko zubian, San Fausto plaza berria eraikitzeko lanak direla eta.

“Egun horietan zehar, zubiko galtzada handituko dute, eta Autonomia kalekoa ere bai, elizaren eta A25 plazaren aurreko zatian”, azaldu dute udal ordezkariek. Hori dela eta, denbora tarte horretan ezingo da Autonomia kaletik udaletxerantz biratu, eta udaletxe eta Kareaga Goikoa kaleen arteko bidegurutzetik Arizgoitira jaitsi ere ez.

Gainera, Basauriko Udaletik iragarri dute azaroaren 4tik 9ra Autonomia kalean itxita egongo dela Begoñako Andra Mari eta Nagusia kaleen arteko zatia.

Osorik irakurri

☉ Basauri

Sidenorreko presidentea ikertzen ari da Espainiako Auzitegi Nazionala, Israelgo arma enpresa bati altzairua saltzeagatik

Jose Antonio Jainaga ikertzeaz gain, zuzendaritzako beste bi kide ikertuko dituzte, kontrabandoagatik eta gizateriaren aurkako delituan parte hartzean konplize izateagatik

|

Sidenor lantegiko sarrera Basaurin // Geuria

Jose Antonio Jainaga Sidenor enpresako zuzendaria eta beste bi kide ikertzen ari da Espainiako Auzitegi Nazionala, Israelgo arma enpresa bati altzairua saltzeagatik.

Zehazki, kontrabandoagatik eta gizateriaren aurkako delituan parte hartzean konplize izateagatik ikertuko dituzte hiru enpresariak.

Ikerketa Francisco de Jorge epaileak zabaldu du, Comunitat Palestina de Catalunya-Terra Santa elkartearen kereila baten ondorioz.

Hain zuzen ere, Sidenorrek Israel Military Industries (IMSI) konpainia israeldarrari altzairua saldu diolakoan zabaldu du epaileak ikerketa.

Epailearen ustez, Basauriko enpresako zuzendaritzako kideak “erabat jakitun” ziren saldutako materiala armak ekoizteko erabiliko zela.

Momentuz, ez dute Sidenor Aceros Especiales enpresa osoa ikertuko. Gertakariak Clerbil SL merkataritza-sozietateari ere egotz dakizkioke, sozietate horrek baitu Sidenor Holdings Europa sozietatearen administratzaile bakarraren kargua.

Hala ere, epaitegiak uste du oraingoz ez dela bidezkoa Sidenor Aceros Especiales SLU merkataritza-sozietatea pertsona juridiko ikertu gisa hartzea. Alegatutako arrazoia da enpresa horretako langileek zeregin aktiboa dutela eta salaketa publikoa egiten laguntzen dutela, bai eta ustezko delitu-jarduerarekin jarraitzea eragozten dutela ere.

Kasu horretan, epaileak Europako zuzentaraua eta arauhausteei eta ustelkeriaren aurkako borrokari buruzko informazioa ematen duten pertsonen babesa arautzen duen legea aplikatzen ditu erabaki hori hartzeko.

Harremana etetea

Sidenorrek uztailean adierazi zuen salmentak eten zituela Israelekin. BDZ mugimenduaren (Boikota, Desinbertsioa eta Zigorrak) eta sindikatuen kritiken ostean eten zuen harremana Sidenorrek Israelekin.

Hain zuzen ere, ekainean GEURIAn eta beste hedabide batzuetan zabaldu genuenaren arabera, Sidenorrek 1.207 tona altzairu saldu zizkion IMI Systems armagile israeldarrari, 2024ko abuztutik.

Enpresaren arabera, Israelekin salmentak eten zituen, “joan den apirilean Espainiako Gobernuak herrialde horri salmenta-kontratua etetea erabaki ondoren”. Aurretik, ordea, Sidenorrek, epailearen autoaren arabera, ez zion salmentarako beharrezko baimenik eskatu Espainiako Gobernuari.

Osorik irakurri

☉ Basauri

La Basconiako nabeen birgaitze-proiektua idazteko kontratazio-prozesua hasi du Basauriko Udalak

Nabeak birgaitu ondoren, parte-hartze prozesua jarriko du martxan Udalak zehazteko zein jarduera kultural edo artistiko egin bertan

|

La Basconiako nabeak // Geuria

La Basconiako industria-nabeak birgaitzeko proiektua idazteko kontratua lehiaketa publiko bidez adjudikatzeko lizitazio-prozesua hasi du Basauriko Udalak.

Lizitazioaren oinarrizko aurrekontua 220.825 eurokoa da, eta exekuzio-epea sei hilabetekoa. Birgaitze-lanek Kultura Ministerioaren dirulaguntza jasoko dute; 4 milioi euro, zenbait urtetan banatuta.

“Nabeen eraikuntza-antolamendu egokia dela eta, proiektuak egitura metaliko errematxatua mantentzea aurreikusi beharko du. Zoladurari dagokionez, berria egingo dute. Eta, bestalde, fatxadak desmuntatu, eta berriak jarriko dituzte”, diote udal arduradunek.

Obren lehen faseari dagokionez, nabeak birgaituko dituzte: egitura sendotu, eta orubea zolatuko dute, plaza publiko estalia bihur dadin.

“Gero, analisi tekniko eta herritarren parte-hartze prozesu baten ostean, zehazkiago erabakiko da eremu hartan zein jarduera egingo diren, baina, edozelan ere, jardun kulturalak edota artistikoak izango dira”, diote udal ordezkariek.

Hiru gune

Hiru nabe birgaituko ditu Udalak: 125 metro luze eta 57 metro zabal. “Hiru nabeen azalera 7.125 metro karratu da, ia-ia San Mames futbol-zelaiaren bestekoa (7.140 metro karratu); beraz, azpiegituran gune desberdinak egon ahalko dira, erabilera kolektiboetarako”, diote.

Udalaren helburua da nabeak birgaitu ondoren sortuko den espazio berria lotunea izatea eremu hartan eraikiko dituzten etxebizitzen eta ekonomia-jarduerako gunearen artean, “eta basauriarrentzako erreferentziazko tokia ere bihurtu dadila”.

La Basconiaren industria-nabeak SEPESen lurretan daude. Erakunde horrek orubeok erosi zituen erabilera mistoko hirigintza-jarduketa abiarazteko, eta, horren barruan, eremu bi garatuko dituzte: ipar-mendebaldekoa, ekonomia-jardueretarako, eta ipar-ekialdekoa, etxebizitza- eta merkataritza-erabilerarako.

2024ko martxoan, SEPESek doan laga zizkion nabeak Basauriko Udalari. Erakunde biek sinatutako lagapen-kontratuak ezartzen du nabe horiek erabilera publikoko edo gizarte-intereseko xedeetara bideratuko direla. “Adibidez, tokiko artearen eta kulturaren zabalkundea, euskara, hezkuntza-jarduerak, gizarte-izaerakoak eta enplegua sustatzera zuzendutakoak”, diote.

Osorik irakurri

☉ Basauri

Haurren aurkako sexu abusuen inguruan solasaldia antolatu dute Basauriko Marienean, Maddi Ane Txoperenarekin

‘Ez erran inori’ liburuaren aurkezpena egingo dute urriaren 29an Marienean. Bertan izango da Maddi Ane Txoperena Iribarren idazlea

|

Maddi Ane Txoperena 'Ez erran inori' nobelaren egilea urriaren 29an izango da Marienean // Geuria

Haurren aurkako sexu abusuei buruzko solasaldia antolatu dute Marienea Basauriko Emakumeen Etxean.

Sexu Informazio Bulegoarekin elkarlanean, ‘Ez erran inori’ liburuaren aurkezpena egingo dute eta solasaldian parte hartuko du Maddi Ane Txoperena Iribarren idazleak.

Urriaren 29an, asteazkenez, izango da hitzordua 19:00etatik 20:30era Marienean. Saioa doakoa da, baina bertaratzeko interesa dutenek esteka honen bitartez izena ematea gomendatu dute, bestela zuzenean Marieneara hurbilduz.

2022an kaleratu zuen nobela Txoperenak eta Lide du protagonista: haurra zela sexu abusu bat pairatu zuen, etxean bertan, Donapaleun.

Aurretik, 2020an, Elkar argitaletxeak, Beasaingo Udalak eta CAF enpresak urtero antolatzen duten Igartza Saria irabazi zuen Txoperenak ‘Ez erran inori’ nobela proiektuagatik.

Osorik irakurri