☉ Ugao
Iker Mendaza eta Mikel Ipiña:«Estudiora sartu beharrean, momentuz, disfrutatu eta plazak hankaz gora jartzea da Gautegunen helburua»
Mikel Ipiña arrigorriagarrak (ahotsa eta panderoa) eta Iker Mendaza ugaotarrak (trikitixa eta ahotsa) Gautegun erromeriaren oinarriak adostu eta gaueko ordu txikiak alaitzeaz arduratzen den erromeria taldea osatu zuten

Zoriak gautxori bi elkartu eta “a kapela” kantatzera eraman zituen. Nork esango luke Gabonetako afari hartatik, parranda itzelaz gainera, erromeria talde bat sortzearen proiektua jaioko zenik? Ajea igarota eta aurreko gaueko ideiak garbira pasata, fresko-fresko, Mikel Ipiña arrigorriagarrak (ahotsa eta panderoa) eta Iker Mendaza ugaotarrak (trikitixa eta ahotsa) Gautegun erromeriaren oinarriak adostu eta gaueko ordu txikiak alaitzeaz arduratzen den erromeria taldea osatu zuten. Horra hor parranda maite duen zazpi lagunez osatutako istorio xelebrea. Ipiñarekin eta Mendazarekin batera Gautegun Erromeria taldea osatzen dute: Iradi Campollo (baxua), Andoni Gaztelumendi (tronboia), Axular Bahillo (bateria), Unax Perez (gitarra eta ahotsa), Maider Tato (gitarra).
Zer dela eta eta noiz sortzen da Gautegun Erromeria?
Mikel Ipiña: Iker Mendazak eta nik crossfiten ezagutu genuen elkar, eta gabonetako afari baten gauzela egun baten erdi txolindute akapela kantetan hasi ginen. Afarian egon ziren lagun denak jarraitu zuten kantutan gurekin batera. Horrelako batean esan zidan Ikerrek: “Eh, hurrengokoan bardin, baie panderoa eta trikia ekarriko dogu”. Heldu zan hurrengoko afaria, Iker, ni, panderoa bat eta triki bat eta erdaraz esaten den lez: Exitazo total! Apurke-apurke modu informalean hasi ginen triki eta panderoagaz eta Ikerrek egun batean Ugaoko jaietan Gozategi ikusten egoala, Whatsapp bat bialdu zidan: “Erromeria talde bat egin behar dogu”. Kontaktuen ipini zan herriko ezagunekaz eta holan osatu ginen.
Nolako perfilak topa daitezke kideen artean?
M.I: Iradi gazteena da, oraindik batxilergoan, musika heziketa aldetik triki, gitarra eta bajoa jotzen daki. Oin bajoa jotzen dau Victoria De Angelesi esker. Harritu egin zion zelan neska batek hain ondo joten zauen bajoa, eta urtebete ibili jakon amari txapie emoten bajora apuntetako. Eritzaintza ikasi gure dau, eta ixile bada be oso umore bitxia deko.Unaxek gitarra eta bateria jotzen dau, 21 urte eingo dauz laster, eta futbolera olgetan dau Ugaon. Entrenatzailea da bebai, aurten bederatzi eta hamar urteko umeak entrenetan ditu herrian bertan. Iradi eta Unax lehengusuek die, “Ipiña” abizenagaz. Kasualitatea da Ipiñatar gitxi egotie eta gure taldean hiru egotea. Ni neu ez naiz euren lehengusue!
Axularrek arte ederrak ikesi dauz. Txikitatik hasi zan bateria jotzen 10 urte ingurugaz. Oinarrizko bateria klasiek emoten die umetxuei Sortu musika eskolan; Maiderrek Gitarra jotzen dau, ingenieritza ikasten dabil eta Goikiri auzokoa da; Gazteluk tronboia jotzen dau, Euskal Filologis ikasi dau; Mikeli buruz… elkarren aurka jokatu dogu futbolean beti derbietan, Padura-Ugao arteko norgehiagokoetan; Ikerrek Batxilergo artistikoa egin dau eta goi-mailako ziklo bi egin ditu be: ikus entzunekoak eta 3D animazioak. Pianoa jotzen hasi zan baina utzi zuen. 11 urtegaz trikia joten hasi zan gaur egunerarte. Arte dramatikoa egin dau 10 urtez, eta taldien ahotsa eta trikia jotzen ditu. Nik ez dut sekula musika klaserik hartu, musikaz dakidana etxetik edo juergatan ikasi dut. Ez dakit ez solfeo ez ezer; dandana belarriz barneratu dut. Nire etxien aitan partetik filarmonikie (holan esaten jako nirien akordeoieri) eta panderoa jotzen zuten. Gaur egun irakaslie naz Lauaxeta ikastolan, crossfita praktikatzen dot eta Gautegunen ahotsa eta panderoa jotzen dot.

Denok zarete Hego Uribe eskualdekoak. Nola ezagutu zenuten elkar?
M.I: Axular, Iradi, Unax, Maider eta Iker harrobikoak die honegaz esan gura dutena da musika eskola bardinetik datozela “Sortuz musika eskola Ugaon”.
Iker Mendaza: oso saltseroa nazenez inolako lotsa barik ipin nintzen harremanetan eurekin.
M.I: Nik Unax ezaguten nuen, Beranduegiko Ainizen nebie da, eta askotan koinzididu izan dogu kantatzen Beranduegiko eszenatokian, Unax txikia zelarik. Gaztelugaz juergatik bueltan topau naiz behin baino gehiagotan goizeko ordu txikietan (barreak).
Estudiora sartu beharrean, momentuz, disfrutatu eta plazak hankaz gora jartzea da Gautegunen helburua
Zergatik erromeria bat eta ez musika talde bat? erromeriek, besteak beste, konpromiso handia eskatzen dute eta gaueko ordu txikietan jotzen dute asteburu askotan.
M.I: Gaueko ordu txikiak gustetan jakuz, oso parrandazaleak gara eta erromerixek poztasune eta bizixe emoten izan doskue beti.
I. M: Ganera erromeria batek publiko asko eta kontzertu asko ematen ditu.
Zenbatero eta non egiten dituzue entsegu saioak?
M.I: Entseguek normalien domeketan egiten doguz, Ugaon edo Basauriko sala batzuten. Domeka goxetan, askotan ordu gitxi lo eginda, gaztiek gara eta zapatu gabak sakratuek dielako!
Nondik ibili zarete kontzertuetan?
Momentuz Bizkaitik ibili gara, baie Euskal Herri osora zabalik gauz, zazpi probintzietan joteko prest.
Apiriletik aurrera non ikusi ahal zaituztete ikusentzuleek?
Aste Santutik bueltan atarako dogu kartel erdi-ofiziala gure kontzertu danakaz, orain batzuk konfirmau barik dauz; baina Araba hegoaldetik ia Iparraldera arte dekoguz kontzertuek konfirmatuta.
Nolako abestiak ageri dira zuen setlistean?
Erromeria klasikoak joten doguz, baina beste hainbat erromerixetan entzuten ez direnak be; lau hizkuntzatan kantetan dogu eta bertsioak guriek egiten saiatzen gara. Adin eta epoka desberdinetakoak, baitte dantzak be. Ez dekogu abesti propiorik, baie moldaketak egiten dizkiogu bertsio orginalari segun eta non gauzen, publikoa zein dan.
Pentsatu al dozue grabazio estudioan sartzea inoiz?
Momentuz ez, disfrutau eta plazak hankaz gora baño ez oin momentuen. Gure helburua epe laburrera eta luzeera argia da: guk disfrutatzea, eta gentie diafrutau daixela guk disfrutetan dogun beste, eztau besterik.
☉ Ugao
Bideoa | Naiara Barcenas Perez: «Trena nahitaezkoa da C3 lineatik igarotzen den Ugao bezalako herri batentzat»

Renfeko C3 lineako gaur egungo segurtasun neurriak ez dira nahikoak, herritar batzuen arabera. Naiara Barcenas Perezek (Ugao, 1983) esperientzia traumatikoa bizi zuen 2024an. Urduñako jaietatik bueltan, C3 lineako tren batera igo zen bikotekidearekin eta umeekin batera, Ugaora itzultzeko.
Trenetik jaistean, ikusgarritasun faltagatik, ateak itxi egin ziren eta Naiara eta bere haurra harrapatu zituen hainbat alditan. Bere esperientzia ezagutu dugu eta Hego Uribe eskualdea zeharkatzen duen garraiobide nagusiaz mintzatu gara beragaz.
Nolako garrantzia dauka trenak Ugao bezalako herri batentzat? Trena nahitaezkoa da Ugao bezalako herri batentzat. Azken batean, C3 linea igarotzen den herrietan ez dago bestelako aukerarik hiriarekin konektatuta egoteko.
Nolakoak dira herritarrek C3 lineako trenetan dituzten arazoak? Arazo ugari eta ezberdinak izaten ari gara: alde batetik frekuentziaren arazoa dago. Tren piloa galdu ditugu azken boladan eta ordutegi puntetako trenen artean 30 minutuko denbora tarteak dituzte. Maiztasun oso eskasa da mugitzen dituzten jende kopurua ikusita. Herri jakin batzuetan alternatiba ia bakarra da trena.

Urduña noranzkoa duen tren bat, Arrigorriagan // Geuria
Beste alde batetik harrapaketen kontua dago. C3 linean harrapaketa ugari gertatzen dira ateak itxi egiten diren momentuan: trenak beteta datozenean gertatu ohi den arazoa da. Gainera, batzuetan tren geltokiak kurbetan kokatuta daude, Ugaon esaterako. Makinistek ez dituzte ondo ikusten atzeko bagoiak. Ni neu horren lekuko izan naiz: nik neuk horrelako harrapaketa bat jasan nuen behin. Eta arazo horiek ez dira segurtasunaren esparruan gertatzen; baita irisgarritasunarenean ere: Ugao bezalako geltokiak kurba batean eraikita egotean, trena eta nasaren arteko tartea handitu egiten da. Egia da azken hilabeteetan obrak egin dituztela eta egoerak hobera egin duela: nasak igo egin dituzte eta ondorioz egoerak hobera egin du. Hala ere, arazoa ez da guztiz konpondu: tarteak handiak izaten jarraitzen dute, trenetik jaisteko eskailerak erabili behar dira… ume txikiekin bidaiatuz gero kontu handiz ibili behar da, mugikortasun arazoak badaudelako.
Irisgarritasunari dagokionez, eskualdeko zenbait geltokitan obrak egin dituzte: nasetara heltzeko igogailuak ipini dituzte, baina esan beharrekoa da askotan matxuratuta daudela. Igogailua hondatuta badago eskailera piloa jaitsi eta igo behar da eta mugikortasun arazoak dituzten pertsonak ezin dira bere kabuz trenera iritsi.

Zein izan da C3 lineako trenekin izan duzun arazorik handiena? Renfeko webgunearen kexen atalean iradokizun eta mezu ugari idazten ditut arazoak ditudan bakoitzean. Hala ere, arazorik larriena 2024an gertatutako harrapaketa bat izan zen.
Gau batean Ugaoko hiru familia Urduñatik gentozen bueltan. Azkenengo bagoiko azken atean egin genuen bidaia. Ugaora heltzen lehen bi familiak jaisten hasi ziren: lehen familiak ume ertain bat zeukan. Arazo barik jaitsi ziren nasara. Bigarren familia trenetik jaistera zihoanean aita izan zen lehena jaisten. Ondoren 7-8 urteko alabaren txanda izan zen. Jaisten hasi zenean ateak seinale akustikoak egiten hasi ziren. Neskak, izututa, laban egin eta tren eta nasaren tarte horretatik jausi zen. Aitak arin batean atera zuen zulotik. Neskatxoak mina hartu zuen bizkarrean.

446 serieko unitate bat, Arrigorriagara bidean // Geuria
Ni, bitartean, atean nengoen, lau urteko umearekin. Momentu horretan ateak ixten hasi ziren eta besoak erabili behar izan nituen, haurra eta ni harrapatzea ekiditeko. Ateak behin eta berriro itxi eta zabaltzen hasi ziren, guk botoi berdea sakatzen genuen bitartean. Oso frustrantea izan zen. Ohikua hasi ginen eta bagoian zegoen jendea begira hasi zen. Bidaiari batzuk makinistaren bila joan ziren, azken honek ez zuelako ez egin momentu horretara arte. Ateak lau aldiz itxi ziren nire besoetan. Azken saiakeran, bidaiari batek emergentziako palankari eragin zion eta, orduan bai, trena guztiz blokeatu zen.
“Ia ez nuen kalte fisikorik izan, baina harrapaketen ondorioz, haurrek bereziki susto handia hartu zuten”
Makinista trenetik jaitsi zen ateak guztiz blokeatuta zeudelako eta berarengana joan ginen, errieta egitera. Lehen harrapaketan ezer ez egitea ez da arraroa, baina lau kolpe izan ziren eta gidariak ez omen zuen begiratu ere egin. Erantzun modura, berak esan zigun botoi berdeari eman izan bagenio ateak zabalduko liratekeela. Baina, esan bezala, guk hori bera egin arren, horrek ez zuen inolako eraginik izan. Ia ez nuen kalte fisikorik izan, baina haurrek bereziki susto handia hartu zuten. Haurraren sustoak egun batzuk iraun zuen, eta hurrengo egunetan trenera igotzeko beldurra izan zuen.
Handik egun batzuetara, kexa idatzi nuen Renfeko webgunean eta enpresako erantzuna honakoa izan zen: alde batetik, Renfek ez zuela inolako intzidentziarik erregistratu: haien arabera ez zen inolako atzerapenik ez eta ezbeharrik gertatu egun hartan. Beste alde batetik, hurrengo batean makinista dagoen bagoian bidaiatzeko gomendioa eman ziguten, makinistak ondo ikusi ahal izateko. Nik ez dakit guk hau bidaiariek jakin beharreko zerbait den, egia esateko. Azkenik, seinale akustikoa dagoen bitartean ateetan egotea debekatuta dagoela esan zidaten. Beste hitz batzuetan: gertatutakoa gure erruagatik izan zela leporatu ziguten, azalpen guztiak batere gustatu ez zitzaidan doinu txar batekin.

Madrilera doan Alvia bat, Ugaotik igarotzen // Geuria
Bestelako kasurik ezagutzen al duzu? Kasu ugari daude, zoritxarrez. Ugaon, esaterako, duela hilabete batzuk tren baten ateek jakatik harrapatu zioten edadeko emakume bati. Trena martxan ipini zen eta horrekin batera emakumea arrastaka eraman zuen nasan, jakatik libratzea lortu arte. Zorte txarra izan zuen emakume hark: kolpeak hartu zituen eta besoa apurtu zitzaion ezbeharraren ondorioz. Erietxera eraman behar izan zuten. Bere egoera benetan larria izan zen.
Noiztik existitzen dira era honetako arazoak C3 lineako trenetan? Harrapaketak eta irisgarritasun arazoak betidanik egon dira eskualdeko linean. Egia da ezbehar horien ondorioz irisgarritasun obrak egin direla, baina arazoa hor egon da beti. Gainera, pandemiatik gaur egun arte, beste arazo batzuk areagotu dira: maiztasunari dagokionez, gero eta tren gutxiago ditugu gure trenbideetan edo iragarrita dauden trenen ordez merkantzia trenak igarotzen dira batzuetan eta “arazo tekniko baten ondorioz trena atzerapenarekin datorrela” iragarri izan dute geltokiko bozgoragailuetatik.
Koronabirusak eragindako pandemiaren ondorioz ere GauJaia zerbitzua desagertu zen. Ordu erdiro eta bi orduro trenak genituen asteburuetako gauetan, gazteak Bilbotik bueltatu ahal izateko. Gaur egun tren horiek desagertu dira eta gazteak 23:30ean Abandotik irteten den azken trenean itzuli daitezke herrira. 04:00ak arte ez dago inolako zerbitzurik. Nola joango dira Bilbora gazteak kotxe barik lehen geneukan alternatiba bakarra kendu badigute? Ez da bidezkoa.
Nolako trenak dira zehazki irisgarritasunari begira? Nahiko zaharkituta dauden trenak dira, azken boladan ukitu batzuk eman dizkieten arren.

Bidaiariak, C3 lineako aldirietako tren batera igotzen // Geuria
Egoera ikusita, zer egin dute herritarrek arazoari irtenbidea emateko? Kexak ipintzen, etengabe: Renferen webgunetan, bestelako medioetan eta eskualdeko geltokietako bulegoetan. Edonon, egia esateko. Ugaori dagokionez, Udaleko ordezkari batzuek batzarrak egin dituzte Renfeko arduradunekin, egoerari irtenbide bat emateko. Hitzak oso onak izan ziren, eta harrapeketn inguran neurri jakin batzuk hartzeko eskaera egin zieten enpresako ordezkariei: geldialdi bakoitzean gehiago begiratzeko eta trena nasan denbora gehiago egotea, tartean. GauJaiaren inguruan, zerbitzua berrezartzeko eskaera kontuan hartuko zutela esan zuten ere. Momentuz ez dute ezer egin. Irisgarritasunaren esparruan, Ugao, Arrigorriaga eta Basauriko geltokietako lanak aipatu zituzten. Esandakoa: hitz politak baina momentura arte ez dute ezer egin.
Nolakoa izan da orain arte egindako lana? Momentura arte geltokietan egindako irisgarritasun lanak dauzkagu. Entzun dugu Madriletik tren berriak ekarriko dituztela gure eskualdera eta treneko sarbidea errazteko arrapalak izango dituztela. Ikusi beharko dugu.
☉ Ugao
Pentsiodun Mugimenduko 64 pertsonak irisgarritasuna aldarrikatu dute Ugaoko tren geltokian
Eskualdean 118 pertsona elkartu dira gaur egungo irisgarritasun arazoak salatzeko: 54 Basaurin eta 64 Ugaon

Bizkaiko eta Aiaraldeko Pentsiodunen Mugimenduko 64 pertsona elkartu dira joan den abenduaren 1ean, Ugaoko tren geltokian, 12:00etan. Helburua Renfeko C3 linean irisgarritasuna aldarrikatzea izan da mugikortasun urriko pertsonentzat.
Ugaoko elkarretaratzeaz gainera, Basaurin, Urduñan eta Amurrion ere elkartu dira gaur egun bizi duten egoera salatzeko. Guztira 150 pertsona inguru elkartu dira Renfeko C3 lineako geltokietan, egoerari irtenbidea ematea eskatzeko. Eskualdean 118 pertsona elkartu dira: 54 Basaurin eta 64 Ugaon.
“Gaur, abenduak 1, desgaitasunaren egunerako bi egun baino ez direnean falta, hemen gaude garraiobide publiko, jasangarri eta irisgarri baterako dugun eskubidea eskatzeko”, azaldu dute Pentsiodunen Mugimenduko bozeramaileek. “Pertsona guztientzako aukera-berdintasunerako neurriak bultzatzeak ezabatu egin beharko luke desgaitasuna duten pertsonen presentzia integrala eragozten duen guztia. Adibide moduan: Renfeko aldiriakeko lineak erabili ohi dituztenek inoiz ikusi al dute pertsona bat gurpil-aulkian?”.

Erabiltzaile bat, C3 lineako tren batera igotzen // Geuria
Pentsiodunen mugimenduko bozeramaileen arabera, linea horiek, “kasu guztietan, irizgaitzak dira” mugikortasun urriko pertsonentzat. “Kasu batzuetan, geltokiak ez daudelako egokitu edo trenetara ezin delako sartu ibiltokiaren eta trenaren arteko distantzia luzea dela eta”.
Pentsiodunen Mugimendua: “Renfeko aldiriakeko lineak erabili ohi dituztenek inoiz ikusi al dute pertsona bat gurpil-aulkian?”
Pentsiodunen mugimendutik Renfeko C3 lineako trenen egoera goraipatu dute, tren motagatik alde batetik, eta horietara iristeko dauden arazoengatik, bestetik. “Oso zaila baita gende askorentzat trenetara sartzea: makila, makulu, haurren orgatxo dituzten familientzat eta, batez ere, gurpildun aulkietan dauden pertsonentzat”, kexatu dira pentsiodunen mugimendutik. “gure ezinegona helarazi nahi dizuegu, eta Eusko Jaurlaritzari eta eskumea duen erakunde orori eskatzen dizuegu badela garaia trenetan, nasetan eta sarbideetan egokitze-lanak egiteko, edonork zerbitzu publiko hau edo beste edozein zerbitzu erabil dezan. Eta haiek zer egin pentsatzen duten bitartean, Madrilera, Valentziara edo Valladolidera joan ahal izango gara baina ezingo gara Muskizera, Urduña edo Barakaldora joan”.
Renfeko C3 lineak eta bertako trenen egoerak oihartzuna izan du azken boladan Hego Uriben, eta eskualdetik igarotzen diren trenen eta horien irisgarritasun arazoak aztertu ditugu sakonean GEURIAn.
☉ Ugao
Ogi artisauak, mermeladak eta pateak egiteko ikastaro monografikoak egingo dituzte Ugaon
Hilabete honetan zehar antolatu dituzten ikastaroetan parte hartu nahi dutenek izena eman beharko dute, edukiera mugatua izango delako

Hilabete honetan zehar ikastaro-monografiko bi prestatu ditu Ugaoko Udalak, Gabonetako oporren testuinguruan.
Lehenak ‘Ogi artisauak eta masa desberdinak’ izena du. Parte-hartzaileek ama masa lantzen ikasiko dute, baita ogi bereziak egiteko teknikak ere (moldeko ogia, hazidunak, tipuladunak…), eta masa italiarrak prestatzen ikasiko dute ere (pizza, focaccia, ciabatta…). Lehen ikastaro hau 10 ordukoa izango da eta abenduaren 9an, 16an eta 23an prestatu dute, 17:00etan, Jane jauregian. Prezioa 10 eurokoa izango da. Izena emateko azken eguna abenduaren 5a izango da.
Bigarren ikastaroa Gabonetako oporretara bideratuta dago. ‘Mermelada eta pateak Gabonetan’ izenekoa, hiru orduko tailer honetan kontserbak egiten ikasiko dute parte-hartzaileek. “Otordu berezietarako errezeta goxo eta originalak prestatuko dituzte bertan”, azaldu dute Udaletik. Saioa abenduaren 18an prestatu dute eta prezioa 5 eurokoa da. Izena ematekoa azken eguna abenduaren 12a da.
Batean zein bestean izena emateko aurrez aurre egin daiteke Jane jauregian edo formulario hau betez. Informazio gehiago nahi izanez gero 946 480 704 telefono zenbakira deitu dezakete interesdunek. Udal ordezkariek iragarri dute edukiera mugatua dela.
☉ Ugao
Etxebizitza eta gazte emantzipazioaren inguruko hitzaldia eskainiko dute gaur, Ugaon
Etxebizitzarako sarbideari buruzko informazio erabilgarria eta praktikoa eskainiko du ‘Etxebizitza eta gazteak: aukerak eta baliabideak ezagutu’ izeneko hitzaldiak

Ugaoko Udalak, Eusko Jaurlaritzarekin eta GAZ emantzipazio-prozesua hasi nahi duten gazteei zuzendutako informazio eta
laguntza zerbitzuarekin lankidetzan, gazteei zuzendutako hitzaldi bat antolatu du gaur bertan, 18:30ean, jane jauregian.
Etxebizitzarako sarbideari buruzko informazio erabilgarria eta praktikoa eskainiko du ‘Etxebizitza eta gazteak: aukerak eta baliabideak ezagutu’ izeneko hitzaldiak: “Ekimen berri hau Udalak etxebizitza hutsak alokairuko merkatura ateratzeko urteetan hartzen ari den neurri desberdinen barruan kokatzen da. Hitzaldi honen helburua gazteei emantzipazio-prozesuan laguntzea da, eskuragai dauden aukerak eta laguntzak aurkeztuz”, azaldu dute Udaletik.
Parte hartzeko izena ematea beharrezkoa da, esteka honen bidez.
☉ Ugao
Kairos eta Uda taldeek kontzertua eskainiko dute Ugaoko Dorretxea Herriko Tabernan
Kontzertu gaua azaroaren 28an antolatu dute, 21:30ean

Azaroaren 28an kontzertu gaua eskainiko du Ugaoko Dorretxea Herriko Tabernak, Kairos eta Uda taldeen emanaldiekin. Kontzertuak 21:30ean hasiko dira.
UDA, Ander (ahotsa eta gitarra), Ibai (gitarra), Gaizka (ahotsa eta baxua) eta Unax (bateria eta koruak), osatutako Bizkaitik Euskaraz abesten duen Punk freshkoa dakarren taldea da. ‘Uda’ izeneko lehen diskoa 2022ko uda, udazken eta neguan grabatu eta nahastu zuten Corsarios Estudiosetan Loloren eskutik.
Kairos taldeak abesti bi kaleratu zituen 2024ko apirilean: ‘Perspektiba’ eta ‘Sua’.











