☉ Basauri
Mariana Perez Abendaño: «Etxean jotzeak normalean baino urduriago jartzen nau, jende ezaguna dagoelako bertan»
Maika Makovski eta Nat Simonsen bandarekin jo du MAZ Basaurin, Basozelai Gizarte Etxean bateria jotzen hasi zen musikariak. Bertako lokaletara itzuli gara munduan zehar zaildu den bateria jotzailearekin, bere ibilbidea ezagutu nahian

Mariana Perez Abendañok (Basauri, 1985) ibilbide luze eta interesgarria dauka bateriaren atzean: Gorka Urbizu, Rubia, Sonic Trash, Audience, Tulsa, Capsula, The Mani-las, Ruben Pozo… guztiekin aritu da eta orain Leivarekin bira hasiko du. New Yorken eta Madrilen egin ditu bateria-jole ikasketak.
Bere istorioa Basauriko Ibaigane eta Basozelaiko gizarte etxeko lokaletan hasi zen. Bertan ordu asko eman ditu eta bertan piztu zitzaion bateriako aulkian esertzeko gogo bizia. Gizarte etxeko entsegu lokaletara itzuli gara bere ibilbideaz luze eta zabal berba egiteko.

Nolakoa izaten ari da Gorka Urbizurekin batera egiten ari zaren bira? Egia esan, bira zoragarria izaten ari da lehen momentutik, arrazoi askorengatik. Disko berriak kantu super hunkigarriak ditu, eta Gorkak partekatu zuen lehen unetik halako lilura bat eragin zidan, iristen den intimitate mailagatik, soinuagatik eta ekoizpenagatik. Horrez gain, hasieratik bi bateriatarako bira planteatu zen, eta halakorik egin gabea nengoen. Aldi berean musika bera jo… Teknikoki erronka handia izan da konponketak planteatzeko, beste bateria jotzailearekin adosteko, eta kontzentrazio handiarekin jotzeko, elkarrekin jotzeko eta abestientzat naturala den soinua ateratzeko. Koruetan ere lan garrantzitsua egin dugu. Horrek kontzentrazio lana gehitzen du aldi berean jo eta kantuan aritu behar zarelako. Esperientzia honekin asko ikasi dut eta eszenatoki barruan zein kanpoan momentu zoragarriak izan ditugu.
Nondik ibili zara proiektu berri hau hasi zenuenetik? Bira hasi zenetik, leku askotatik igaro gara: Donostian, Gasteizen eta Bilbon hasi ginen, eta saio bikoitzak zein hirukoitzak eskaini ditugu. Gozamena da areto berean gau batzuk errepikatu ahal izatea eta areto batean bizi diren musikariak bezala ofiziozko musikari sentitzea… horrela imajinatzen dut, kar-kar. Gero, diskoa Madrilen eta Bartzelonan aurkeztu genuen, Azpeititik igaro ginen… Hainbat jaialdi egin genituen iazko udan: Resurrection Festen (Honako hau sorpresa izan zen!), Euskal Herria Zuzenean, Banyoleseko Aphónica Jaialdian, eta beste asko… Jaialdi bakoitzak bere izaera du, baina uste dut Gorkak oso ondo aukeratzen dituela tokiak, eta, alde horretatik, pasatu ditugun jaialdi eta areto guztietan sentitu dut gauzak ondo egiten zirela, eta bere lanari maitasun handia jartzen zion jendea zegoen bertan.
Nola iritsi zen proiektu honetan parte hartzeko aukera hau zure eskuetara? Gorkak Biran parte hartzeko gonbidapena egin zidan. Diskoa Guissonan (Katalunia) grabatu zuten Joan Pons (birako bateria) eta Jordi Matasekin (baxu-jotzailea eta diskoaren ekoizlea), eta argi zuten zuzenekoa bi bateriarekin egingo zutela. Lehenengo bateria Joan izango litzateke, eta bigarrena ni neu. Proba-saio txiki bat egin genuen diskoa grabatu zen leku berean (magikoa eta ahaztezina, dena esate aldera), elkar ezagutzeko eta gauzak funtzionatzen zuen edo ez ikusteko, eta badirudi hala izan zela!
Aurten bira bat hasiko duzu Leivarekin, ia ezer! Gai honen inguruan ezer gutxi esan dezaket. Kasualitateak ekarri nau proiektu honetara, eta ez zegoen aurreikusita!

Zure herrira bueltan, Basaurira. Behin baino gehiagotan jo duzu bertan. Iaz MAZen Nat Simonsekin eta urte batzuk lehenago Maika Makovskirekin. Nola ikusten duzu zure burua kontzertu hauetan etxean jokatzen eta zer iritzi duzu halako jaialdiez? Aurreko edizioan MAZ Basauritik igaro ginen Nat Simonsen bandarekin ‘Felinas’ diskoa aurkezten. Etxean jotzeak normalean baino urduriago jartzen du beti, badakizulako jende ezaguna dagoela publikoan. Askotan gertatzen zait. Egun horretan Basauriko kuadrillako kide asko zeuden, eta 90 urte dituen nire amama etortzera animatu zen. Hori ez da askotan gertatzen, kontzertuak zarata hutsa direlako adineko emakume batentzat. Baina arratsaldean etorri eta zuzenean ikusi ahal izan ninduen lehen aldiz. Uste dut aire zabaleko kontzertuek, eguneko jaialdi batean, oso berezi egiten dituen zera hori daukatela. Zalantzarik gabe, kontzertu hau maitasun handiz gogoratuko dut, eta uste dut urteak igaro ahala iltzatuta geratuko zaidala.
“MAZean eskainitako azken kontzertua maitasun handiz gogoratuko dut, eta uste dut urteak igaro ahala iltzatuta geratuko zaidala”
MAZarekin jarraituz, Maika Makovskirekin jotzeko aukera ere izan duzu bertan ere. Zer modukoa izan zen esperientzia hura? Egia! Maikarekin 2021eko edizioan izan ginen, gaizki gogoratzen ez badut. Pandemia osteko kontzertua izan zen eta zorionez maskararik eta aulkirik gabe geunden! Kontzertu hau Naten boloarekin komentatzen nuenaren antzekoa izan zen, orduan nire familia osoa etorri zen ni ikustera, argazki polit bat dugu denok batera antzokiaren fatxadan. Pentsatze hutsak hunkitu egiten nau. Nire familiak oso gertutik jarraitu nau beti ukitu ditudan proiektu guztietan, baldintzarik gabeko zaleak dira.
Nat Simons eta Maika Makovski dira zure bateriaren aurrean aritu diren bandetako batzuk, baina ez bakarrak: Gorka Urbizu, Rubia, Sonic Trash, Audience, Tulsa, Capsula, The Mani-las, Ruben Pozo… Horrela ikusita, badirudi banda hauetan aldi berean jotzen dudala, baina errealitatea ez da hori: urte berean banda batekin edo birekin batera jo dezaket… Talde horiek guztiak kateatuz joan dira urteetan zehar, Bilbon bizi nintzen bitartean eta orain Madrilen. Uste dut estilistikoki isolatuak daudelaren sentsazioa eman dezakeela, baina nire jotzeko eran rock berria dago, amerikarra, baita hirurogeita hamarreko hamarkadako rocka ere, eta hori jo dudan talde askotan islatzen da.
Badakit banda asko direla eta horiekin bizipen asko izango dituzula, baina oroitzapen bereziren bat gordetzen duzu gurekin partekatzeko? Asko!! Uste dut bidaiak talde batean jotzeko abenturaren alde garrantzitsua direla. Adibidez, beti esaten dut benetan ikasi nuela gidatzen Sonic Trashekin biran gindoazenean. Kontzertuetatik bueltan gidatzen nuen beti, eta garai hartan gidabaimena nuen, baina bat-batean furgoneta bat gidatzen ikusi nuen nire burua, musikariez eta bakoitzaren ekipoarekin beteta… barre-algarak izaten nituen.
Jo dituzun bandetako estiloei buruz eta taldeei begira… errusiar mendi bat bezalakoa dela esan daiteke. Ba al dago erosoago zauden estiloren bat? Uste dut bateriarekin eman nituen lehen urteetan rockak, presak eta talde baten energiak eragin handiagoa izan zutela. Hori zen Sonic Trash bandarekin gertatu zitzaidana (argi dago). Urteak aurrera joan ahala, beste estilo batzuk ikasi ditut, hala nola bluesa, new orleans, rythm and blues pixka bat; eta pop musika, sixties, 70’s, musika beltza… hori guztia jotzeko moduan islatzen da, jakina. Gorka Urbizuren ‘Janela’ kantuaren dinamika-mailara iritsi arte. Bertan izaera minimalista eta soinu delikatua dira ardatz nagusiak, eta hori horrela, mutur batetik bestera doan bidea egin dudala esan daiteke, eta hori zeharo aberasgarria da.

Hortaz, proiektu bakoitzera moldatzen joan zara. Uste dut nire estiloa aldatuz joan dela musika berria aurkitu ahala. Nahiko ikasia eta urduria naiz, eta beti izan dut ikasten jarraitzeko eta musikan ibiltzeko jakin-mina. Nire estiloko zerbait azpimarratzekotan, zuzenekoetan jartzen dudan energia izango litzateke, nerbio pixka bat dudala uste dut eta honek nire jotzeko modua ezaugarrituko luke. Soinuari dagokionez, vintage bateriak (Ludwig, Gretsch) erabili ditut, 13 eta 16ko tinbalekin eta 22, 24ko bonboarekin. Azken batean, gehienetan rock soinu irekia bilatzen dut. Nahiz eta azken biran set guztiz desberdina erabili dugun, danbor txikiagoekin eta trapuekin soinu lehorragoa lortzeko. Aldakortasuna gakoa da!
Urte batzuk atzera eginda, nola gogoratzen duzu musikarekin izandako harremana? Zein adinetan izan zenuen mundu honekiko interesa? Beti izan dut harreman handia musikarekin, baina bateria jotzen ikasteko eta banda bat izateko ilusioa nerabezaroan etorri zitzaidan. Suposatzen dut zerbait desberdina egiteko gogoa, gurasoen pazientzia probatzeko gogoa (barreak), errebeldia pixka bat ere bai. Gero benetan jotzen ikasteko garaia dator, ez bakarrik bateria eta banda bat izatearen ideia zoriontsua izatea, baizik eta zure denbora librearen zati handi bat lokal batean inbertitzea. Nire kasuan, zeharo barneratu nuen ideia hori, harrezkero ez baitut gogoratzen jotzeari utzi diodan garairik. Egia da instrumentuarekiko harremana batzuetan gora-beheratsua dela. Gogoa badator eta badoa. Baina beti jarraitu dut gauza berriak probatzen eta sugarra bizirik mantentzen! Orain gustatuko litzaidake pianoa hobeto jotzen ikastea. Pandemiatik urte pare batera asko aurreratu nuen, baina, gauzak direla eta, alde batera utzita dauka.
Musikak presentzia handia izan du zure bizitzan, familiatik hasita. Zure ama, Garbiñe Abendaño, Iparragirre musika eskolako irakaslea izan da. Zer nolako eragina izan du zuretzat? Ama Iparragirre ikastetxeko zuzendaria zen, eta gitarra irakaslea ere bazen garai hartan. Orain, kantuan aritzen da, modu profesionalean eta baita irakaskuntzan ere. Eskola Basauriko erdigunean zegoen, eta beteta zegoen beti: jendea hara eta hona ibiltzen zen. Bertan hainbat instrumentu (gitarra, pianoa, biolina, akordeoia, solfeoa) erabiltzen zituzten ikasleekin. Dena musika klasikora bideratuagoa zegoen, ikasleak araututako tituluak eskuratzeko prestatzen zirelako. Niretzat esperientzia honek markatu nau musika akademia baten giroan denbora libre handia eman nuelako.
Txiki-txikitatik baletera nihoan, pianoa jotzen nuen, dena diziplina gutxirekin, baina giro horretan zoriontsu nintzen. Amari zor diot eragin hori. Orain kantatzeko gustua ere partekatzen dugu, eta ohikoa da gure topaketetan ahoskatzeari edo tonadillak abesteari tarte bat eskaintzea familia-bileretan.
Eta nola iritsi zinen bateria baten aurrean jartzera? Garai hartan ba al zegoen entsegu lokalik Basozelaiko Gizarte Etxean? Lagunekin banda bat sortu nahi nuen eta instrumentuak banatu genituen. Niri bateria egokitu zitzaidan, kar-kar. Instrumentuak hasiera-hasieratik harrapatu ninduen, eta eskolak hartzen hasi nintzen. Pixkanaka lagunekin jammeatzen hasi nintzen ere. Funtsean, zarata atera eta babak atera arte edo baketa bat erori arte irauten zuten musika-pasarteak jotzeko elkartzen ginen. Oso dibertigarria zen. Ni hasi nintzenean uste dut lokalak oraindik ez zeudela, baina ‘Bederatzietan’ zikloko kontzertuetara asko joaten ginen. Basauriko Kultur Elkarteak antolatzen zuen kontzertu-ziklo bat zen, hasieran Ibaiganen eta gero Basozelain, 500 pezetatan (gero 3 euro). Ostiralero bi talde egon ohi ziren. Normalean Bartzelonako eta Madrilgo bandekin trukeak egiten ziren, eta batzuetan baita kanpoko taldeekin ere. Pozgarria zen zure lankideekin taldeak zuzenean ikustea hain txikitatik, familia eta herri giroan.
“Hasi nintzenean uste dut lokalak oraindik ez zeudela, baina ‘Bederatzietan’ zikloko kontzertuetara asko joaten ginen. Basauriko Kultur Elkarteak antolatzen zuen kontzertu-ziklo bat zen, hasieran Ibaiganen eta gero Basozelain, 500 pezetatan”
Mundua aldatzen ari da eta emakume gehiagok aukeratzen dituzte baketak? Hala bada… zergatik izan daiteke fenomeno hori, kontuan hartuta bateria urte askoan hain instrumentu maskulinizatua izan dela? Egia da gero eta emakume gehiago daudela agertokietan eta rockean, orokorrean. Baterian ere bai, zalantzarik gabe. Hala ere, oraindik urrun gaude behar den berdintasun horretatik, baina espero dut belaunaldi berriak estatistika horiek hobetzen joatea. Gazteen artean gure garaikoak ez diren beste eredu batzuk ikusten dira, bai janzteko, adierazteko eta bandetan neska-mutilen artean nahasteko moduari dagokionez.
Zure prestakuntzari buruz… Bateria-jotzailea zara, baina zer ikasketa egin dituzu? Bateria-jotzailea naiz maila erdi-profesionalean. Telekomunikazioetako Ingeniaritza Teknikoa ikasi nuen Soinua eta Irudia espezialitatean, zuzeneko musikaren munduarekin zerikusia zuen zerbait teknikoa ikasi nahi nuelako. Ia 20 urte daramatzat aholkularitza akustiko lanetan, musikarekin uztartzen dudan bitartean. Ez dut inoiz arazorik izan mundu bakoitzean hanka batekin jarraitu ahal izateko; beraz, ez dut beste formularik planteatu behar izan.
Zertan datza zehazki zure lana? Akustikari buruzko ikasketak egiten ditut, hotel bateko eraikuntza-elementuak diseinatzen ditut, kanpoko ekipoen eragin akustikoa aztertzen dut, edo hitzaldi-gelaren bat diseinatzen dut musikarako. Ez dut auditorioen edo grabazio-estudioen diseinuan lan egin, baina agian aurrerago horrelako proiekturen bat gerta daiteke. Gustatuko litzaidake!
2005 eta 2020 artean bateria-programa trinko bat ikasi zenuen New Yorkeko The Drummer Collective eskolan. Nola sortu zen putzua zeharkatu eta New Yorken trebatzeko ideia? Uda batean New Yorkeko Jazz Zentroan ikasi nuen. Egia esan, oso esperientzia laburra izan zen, bi asteko intentsiboan egon nintzelako, eta horrek gutxirako ematen du. Baina ondo pasatu dut. Akademia jazzera bideratuta zegoen gauza bakarra zen, eta nik rocka jotzen nuen batez ere garai hartan. Zenbaitentzat rock musika “beste kategoria batekoa” dela jakin nuen. Hortik dator Gasteizko Helldorado aretoaren sarreran dagoen Frank Sinatraren esaldia: “Rock musika letra maltzurrak, lizunak abesten dituzten atzeratuak dira. Entzuteko zoritxarra izan dudan adierazpide basati, nazkagarri, etsi eta biziotsuena da”.
New York eta gero Madrilen ikasten jarraitu zenuen Jose Bruno ex-Fittipaldiarekin. Zer desberdintasun dago Estatu Batuetan egiten diren ikasketen eta hemen egin daitezkeen artean? Uda batean Jose Brunoren “Baterías y Canciones” liburua irakurtzeko aukera izan nuen. Liburuak hainbeste liluratu ninduen ezen Joserekin harremanetan jarri nintzela Madrilen bateria-eskolak jasotzeko. Josek bakarra den irakaskuntza-metodo bat du, berak eskuz egina, ikasteko orriak eta abestiak ikasgela bakoitzean partekatuz. Metodo horri esker, berriro ikasi nuen 2014 eta 2016 artean. Drummer collective-aren metodoa jazz-baterietara bideratuta dago, eta nik hainbeste miresten ditudan John Bonham, Ringo Star, Mitch Mitchell eta abarren 70. hamarkadako bateria joleen lengoaia itzuli ahal zidan pertsona baten bila nengoen. Pertsona hura Jose Bruno izan zen.
Madrilen bizi zara azken urte hauetan. Zein da bertako egoera musikala zu bezalako bateria-jotzaile batentzat? Madrilen aukera asko daude bandekin jotzeko: sortzen ari diren bandetatik hasita eta lurralde nazional osotik etorritako beste artista batzuetaraino, esperientzia berrien bila. Denbora honetan Tulsa, The Manilas, Maika Makovski eta Nat Simons taldeetan jotzeko zortea izan dut, beraz, ezin naiz pozago egon. Bilatzen denaren araberakoa da. Era guztietako musikari, estilo eta genero musikarientzako aukerak daudela uste dut.
Eta zein da musika-eszenaren osasun-egoera Hego Uribekoa bezalako eskualdeetan, Madrilekin alderatuz? Zorionez, Euskal Herrian, oro har, eszena musikal eta kultural oso emankorra dago. Balio handia ematen zaio kulturari eta musikari, eta hori ez dut beste leku batzuetan hain argi ikusten, agian gaueko aisialdiarekin lotuta baizik. Horregatik, zorte handia dugu areto, talde, lokal eta abarren zirkuitu bat dugulako. Beharbada, jotzeko aretoen eta garitoen mundua pixka bat gehiago zaindu behar da etorkizunari begira, joera negatiboa baita oro har.
Pentsatu duzu Basaurira edo Bilbora itzultzea, gutxienez? Bai, noski. Geografikoki Madrilen bizi naiz, baina nire familia, lagunak eta lotura garrantzitsuak Bilbon daude. Orain, entsegu-lokal propio bat diseinatzen eta eraikitzen ari naiz, Bilbon igarotzen ditudan tarteetan jo ahal izateko. Ideia udan Madrilen bizi ditugun muturreko egun berotusuen ondorioz etorri zen. Iaz erabaki nuen azken uda izango zela Madrilen… ea aurten hondartzara eta benetako lokal berrira ihes egin dezakedan!
☉ Basauri
Bazkarian beste zomorro bat agertu dela salatu dute Basozelai-Gaztelu ikastetxeko gurasoek
Ikasle baten arroz platerean agertu zen atzo zomorroa. Azaroan zizare bat topatu zuen bere babarrun platerean beste ikasle batek

Basozelai-Gaztelu ikastetxeko ikasle baten janari platerean zomorro bat berriro agertu dela salatu dute gurasoek.
Gertaerak atzo jazo ziren: jantokian, lehenengo platera, arroza tomatearekin, jaten ari zela zomorro bat topatu zuen ikasle batek.
“Bigarren txandan izan zen: lehen txandakoek normal bazkaldu zuten, baina bigarren txandan, zomorroa aurkitu bezain laster, plater guztiak kendu zituzten”, esan dio guraso batek GEURIAri.
Kontatu orduko, jantokiko arduradunak arroza jaten ari ziren ikasleei lehen platera kentzeko agindua eman zuen.
Era berean, enpresa arduradunari eta Hezkuntza Sailari gertakariaren berri eman zioten. Gainera, zomorroaren lagina ere bidali diote Hezkuntza Sailari azter dezaten.
Zizarea azaroan
Ez da lehehengoa aldia zomorro bat agertzen dela ikasleen bazkariko plater batean. Hain zuzen ere, azaroaren 18, zizare bat topatu zuen ikasle batek bere babarrun platerean.
Basozelai-Gaztelu ikastetxeko gurasoek “haserrea” adierazi zuten orduan. Hala ere, ezinegon eta kezka hori ez da herriko ikastetxe horretara bakarrik mugatzen; Basauriko sei ikastetxe publikoetako Guraso Elkarteek.
“Zerbitzu honen azpikontratazioak gertakari onartezinak eragiten ditu oraindik ere: menu ez osasungarriak, kalitate eta kantitate txikikoak; osagai izoztu eta aurreprestatuekin egindako elaborazioak eta janari ultra prozesatua; entregak ez betetzeagatik termoetan denbora gehiegi ematen duten janariak: ikastetxeen errealitatearekin bat ez datozen ratioak dituzten langile gutxiegi; eta langileen ordezkapen falta… Horrek guztiak gure seme-alaben beharrak betetzen ez dituen elikadura eta behar bezala eman ezin den zerbitzua eragiten ditu”, salatu zuten azaroan Bizkotxalde, Sofia Taramona, Basozelai-Gaztelu, Arizko Ikastola, Kareaga Goikoa eta Etxegarai ikastetxeetako guraso elkarteek.
Eskola-sukaldearen proiektua
Ildo horretan, Eusko Jaurlaritzak ekainean iragarri zuen Basaurin eskola-sukaldea martxan jartzeko promesa “behingoz” bete dezala eskatu dute.
Eta, Hezkuntza Sailak berretsi du Basaurin eskola-sukaldea martxan jartzeko bere “konpromiso irmoa”. Eskola-sukalde horrekin “eredu osasungarriagoa, jasangarriagoa eta hurbilagoa eskaini” nahi du Jaurlaritzak.
Dagoeneko “hainbat alternatiba tekniko” aztertu dituztela esan zuen Hezkuntza Sailak azaroaren 26an, eta Basauriko guraso elkarteekin bildu nahi zutela ere adierazi zuen, “egindako aurrerapenak partekatzeko eta hurrengo urratsak azaltzeko”. Baina, momentuz, ez dute bilera horren berririk.
Basauriko Udalak, bere aldetik, guraso elkarteen eskaerei babesa eman die, eta “behar horiek dagozkien erakundeei helarazteko egindako lan bateratua eta etengabea” azpimarratu dute.
“Eusko Jaurlaritzarekin etengabeko harremana mantentzen dugu proiektuaren berri izateko, eta esan digute proiektua aurrera doala”, diote udal ordezkariek.
Ildo horretan, Basauriko Udalak adierazi du proiektu hau “ahalik eta azkarren” gauzatu dadin eta, “kalitatezko zerbitzu baten adibide izan dadin”, beharrezkoa den guztian laguntzeko eta lankidetzan aritzeko prest dagoela.
☉ Basauri
Basauri Kirol Sariak banatuko dituzte bigarren urtez herriko kirolariei eta entitateei aitortza egiteko
Abenduaren 18an izango da ekitaldia Social Antzokian. Urteko kirolaria, etorkizuneko kirolaria, urteko kluba, ibilbide esanguratsua izan duen kirolaria eta balio sozialak sustatzen dituen kirolaria edo entitatea aitortuko dituzte

Basauri Kirol Sariak ekitaldia antolatuko dute abenduaren 18an, ostegunez, Social Antzokian, 19:00etan.
Iaz berreskuratu zuen Basauriko Udalak gala Kirolaren Europako Hiriaren urtean, eta aurten berriro antolatu dute ekitaldia herriko kirol-eremuko norbanako eta entitate nabarmenei aitortza egiteko.
Bost sari banatuko dituzte: Eguzki-lore saria, urteko kirolari bikainenarentzat; Iparorratza saria, urteko etorkizuneko kirolari nabarmenenarentzat; Adore saria, urteko klub edo entitatearentzat; Haritza saria, ibilbide esanguratsuena izan duen kirolariarentzat; eta Ohore saria, balio sozialak sustatzen dituen kirolariarentzat edo entitatearentzat.
Herriko klubek eta komunikabideetako profesionalek proposamenak helarazi dituzte eta batzorde tekniko batek balorazioa egin du.
Sari banaketa doakoa da, baina interesdunek gonbidapenak jaso behar dituzte Social Antzokiko leihatilan.
Iaz Gorka Nieto Marcos eskubaloi jokalaria, Claudia Lizcano Valenciano futbolaria, BSK Basauri Saskibaloi Kluba, Isabel Sixto Tato atleta eta Meeting Basauri ekitaldia aitortu zituzten. Iaz GEURIAk egin zuen kronika hemen irakur dezakezu.
☉ Basauri
Abaroa-San Migel tren geltokiko igogailua konponduta dagoela dio Renfek, “baina telefono-linearen zain”
Iaztik funtzionatu gabe daramala salatu dute askotan auzotarrek. Igogailua martxan jartzeko nahitaezko telefono-linea aktibatzea baino ez dela falta esan diete Renfetik Basauriko udal ordezkariei

Hilabeteak daramate San Migeleko auzotarrek Abaroa-San Migel tren geltokiko bi igogailuetako bat erabili ezinik.
Iazko abuztuan —2024ko martxoan, ekainean eta uztailean matxura izan ostean— funtzionatzeari utzi zion, eta ordutik herritarrek Renferi konpondu dezan eskatu diote hainbatetan.
Renfek aurtengo martxoan jakinarazi zien auzotarrei “egun gutxi barru” konponduko zuela matxura, baina oraindik zain daude.
Egoera hori aintzat hartuta, azken hilabeteetan Basauriko Udalak hainbat errekerimendu egin dizkio Renferi tren geltokiko igogailua konpondu dezala eskatzeko. “Azkena azaroaren 27an”, diote udal ordezkariek.
“Gaur bertan, tren-garraioko enpresa publikoak Basauriko Udalari jakinarazi dio igogailuaren konponketa teknikoa arrakastaz burutu dela, eta igogailua martxan jartzea zerbitzu egokia bermatzeko nahitaezko telefono-linea aktibatzearen mende dagoela soilik”, diote udal arduradunek.
Renfek Udalari emandako erantzunean adierazi duenez, “lehentasunez” ari dira lanean dagokion hornitzailearekin kudeaketa hori arintzeko, “eta ahalik eta epe laburrenean” konpontzea espero dutela adierazi diote Udalari.
“Gobernu taldeak prozesuaren zain jarraituko du, igogailua lehenbailehen martxan egon dadin”, diote.
☉ Basauri
Olentzero eta Mari Domingi abenduaren 14an helduko dira Basozelaira, Basaurin
Txu-txu trenean helduko dira Olentzero eta Mari Domingi Zortziko plazara. Gainera, asteburuan zehar hamaika jarduera antolatu ditu Basozelaiko Auzokideen Elkarteak

Olentzero eta Mari Domingi hasi dira txikien eta helduen gutunak jasotzen.
Eta abenduaren 24ra bitartean euren bisitak izango ditugu Hego Uribe eskualdean.
Basaurin, Basozelain izango dira Olentzero eta Mari Domingi abenduaren 14an, igandez.
Txu-txu trenean helduko dira Zortziko plazara eta umeekin eta helduekin elkartzeko tartea izango dute.
El Maño Basozelaiko Auzokideen Elkartearen eskutik iritsiko dira Olentzero eta Mari Domingi auzora, baina ez da asteburuan antolatuko duten jarduera bakarra.
Belaunaldien arteko joko didaktikoak, SantoBasozelai, Euskal Jaia, Gabonetako arratsalde-pasa, Gabonetako bingoak, tailerrak eta kontzertuak antolatu dituzte abenduaren 13an eta 14an Zortziko plazan.
Egitaraua | Olentzero eta Mari Domingi Basozelain
Abenduak 13, larunbata
11:00 Belaunaldien arteko joko didaktikoak
12:00 SantoBasozelai: taloak eta sagardo eta txakoli dasteketa
13:00 Euskal Jaia ikuskizun musikala
17:00 Gabonetako arratsalde-pasa
19:00 SantoBasozelai: taloak eta sagardo eta txakoli dasteketa
20:00 Gabonetako I. Bingoa. Saria: urdaiazpikoa, gazta, ardo lotea eta Gabonetako dezimoa
21:00 Kontzertua: Txapela Brava
22:30 Gabonetako II. Bingoa. Saria: urdaiazpikoa, gazta, ardo lotea eta Gabonetako dezimoa
Abenduak 14, igandea
11:00 Gabonetako tailerrak: desioen zuhaitza, postalak eta apaingarriak
11:30 Olentzero eta Mari Domingi
11:30 Txu-txu trena Basozelaitik
12:00 SantoBasozelai: taloak eta sagardo eta txakoli dasteketa
12:00 Trikipoteoa Etxebarria Aita-Seme Trikitilariekin
14:30 Gabonetako III. Bingoa. Sari berezia: Gabonetako kutxa eta Gabonetako dezimoa
☉ Basauri
Hidrogeno berdea probatu dute Basauriko Sidenor fabrikan altzairua ekoizteko
Sidenorreko arduradunek adierazi dutenez, proba horiei esker egiaztatu ahal izan dute erregai gisa gas naturala erabili ordez, hidrogenoa erabili daitekeela

Hidrogeno berdea probatu dute Basauriko Sidenor fabrikan. Zehazki, altzairuaren ekoizpeneko berotze-zalian erabili dute lehen aldiz hidrogeno berriztagarria.
Altzairutegiko erregailu konbentzionala hidrogenoa erabiltzen duen oxi-errekuntzako erregailu batekin ordezkatu dute. Horri esker, zaliaren berotze-ziklo osoa osatu ahal izan dute, beharrezko funtzionamendu-tenperaturak lortuz.
Sidenorreko arduradunek adierazi dutenez, proba horiei esker egiaztatu ahal izan dute erregai gisa gas naturala erabili ordez, hidrogenoa erabili daitekeela.
Hidrogeno berdearekin egindako proba horiek mugarri garrantzitsua izan direla adierazi dute enpresatik, tenperatura altua behar duten eta elektrifikatzen zailak diren prozesu termikoetan erabili baitu Basauriko lantegiak.
“Sidenor ingurumenarekin eta jasangarritasunarekin konprometitutako enpresa da, eta, horregatik, etengabe ikertzen eta inbertitzen ari da bere produkzio-prozesuen deskarbonizazio-prozesuan aurrera egiteko formulak bilatzeko”, esan dute enpresako arduradunek.











