Sareak

☉ Zaratamo

Presaganako txistulariak: «Txistuak kalea eta naturaltasuna galdu du; ez du antzinako presentzia»

Zaratamoko Presagana txistulari taldeak belaunaldi ezberdinetako lau kide dauzka gaur egun. Txistulariaren figuraren inguruan luz egin dugu berba kideekin. Txistularia txistua eta danbolina jotzeaz harago doan musikaria dela diote, “jendea kalean barrena elkartzeaz” arduratzen dena, besteak beste.

|

Presaganako txistularia taldea / Geuria

Kaleak txistuka animatzen dituzten musikariak ditugu Zaratamoko Presagana taldeko Jose Inazio Basterretxea (Galdakao, 1959), Iñaki Sautua (Orozko, 1955), Xabier Amezketa (Basauri, 1959) eta Xabier García (Zaratamo, 1998). Taldea 2014an sortu zuten eta Pello Joxepe, Albisturen Zortzikoa edo Mendizaleak Aurrera bezalako kantak jo dituzte Arkotxan, Elexalden edo Bilbon. Gaur egun hiru jubilatuk eta gazte batek osatzen dute Zaratamoko txistularien taldea eta musikari hurbil hauen etorkizunaz, oinordekotzaz eta ametsez aritu gara Elexalden duten entsegu lokalean, Taberna Zaharraren azpian. Lau kideen arabera, txistulari onak egon badaude, baina musikarien etorkizuna ziurgabetasunean murgilduta dagoela eta antzinako naturaltasuna galdu duela diote.

Zenbat urte daramatzazue Presaganan?
Jose Inazio: 2014an egin genuen lehen kontzertua, Arkotxan. Gogoan daukat. Egia da ere kontzertu hura baino lehen herriko kaleetan zehar kalejirak emandakoak ginela. Bizkaian ‘Euskal Kantak’ kantu txapelketa zegoen eta guk abesti batzuk jo genituen ekitaldiaren amaieran. Bertan Presaganako txistulariekin batera Arrigorriagako eta Basauriko lagun batzuk izan genituen.

Nolakoa da txistulariaren figura?
Iñaki Sautua: Beti egongo dira txistulariak herrian, sakabanatuta bada ere. Azken batean, txistulariak jendea kalean barrena elkartzeaz arduratzen garen musikariak gara.

Txistularia izatea herentzia kontua da?
I.S: Nire aititea atabalaria bazen ere, nire kabuz ikasi nuen txistua jotzen.
J.I: Nire aita txistularia zen. Bistan da kontu hauetan beti dagoela sektoreko inor bakoitzaren familian.

Eta gaur egun, nola dago txistularitza?
I.S: Badeko bizitza, ezta? -dio kideei begiratuz-.
Xabier García: Gazteon artean, gitarra elektrikoa edo bateria dira musika eskoletan gehien eskatzen direnak. Txistua aukera arraroa izan ohi da gaztetxoen artean. Txikitan txistulariak kalean ikusten nituenean gurasoei esaten omen nien nagusia izatean horixe egin nahi nuela. Urteak aurrera egin ahala, musika eskoletan txistulariak egon badirela jabetu naiz.
J.I: Txistuak kalea eta naturaltasuna galdu du. Orain dela urte batzuk, txistulariaren figurak presentzia handiagoa zeukan, adibidez, mendiko irteeretan: ibilbidean zehar animatzen zuen, autobusean ere bai! Erromerietan, jendeak bokata jaten zuen bitartean, bertan egoten zen txistularia, ekitaldia girotzen. Egoera hau ez da hainbeste ikusten gaur egun. Horrek ez du esan nahi txistularirik ez dagoenik; ziurrenik inoiz baino txistulari gehiago daude!

Presaganako txistulari taldea / Geuria

Eta non daude orduan?
J.I: Nik uste dut kontzertuetan presentzia handitu dela, baita antolatutako kalejiretan eta dantza ekitaldietan ere.

Oinordekorik al dute egungo txistulariek?
J.I: -Gainontzeko txistulariei begira, Xabier Garciari izan ezik- Jubilatuta, jubilatuta eta jubilatuta. Gu hirurok jubilatuta gaude. -Orain bai, Xabierri begira- Gaztea!

Xabier, 23 urte, taldeko gazteena.
X.G: Duela urte batzuk, musikari izateko hiru instrumentuko eskaintza zegoen. Gaur, ostera, eskaintza hori modu nabarmenean handitu da eta nazioarteko instrumentuak jotzeko aukera dugu. Aukera hain handia izanik, euskal folklorea desagertzeko edo lausotzeko arriskua bertan dago. Hala ere, txistulariaren figurak aurrera egingo duen sentsazioa daukat.

2014tik Arkotxan, Elexalden eta Bilboko Kafe Antzokian egon zarete txistuka. Esperientzia horien guztien artean ba al dago inoiz ahaztuko duzuen oroimenik?
J.I: Kafe Antzokikoa primeran egon zen. Udako Euskal Unibertsitateak Uztaro izeneko aldizkari bat dauka, gizarte zientzietakoa. 2017an urteurrena ospatu zuen eta aldizkariko zuzendaria, Jokin Apalategi, gure kontzertuetara etorritakoa zen, Maite Idirin emazteagaz. Ospakizunera joan eta bertan jotzeko gonbidapena luzatu zigun eta oso gustura ibili ginen bertan. Bilboko Orkestra Sinfoniko Gaztearekin ere kontzertu polita egin genuen Zaratamoko San Lorentzo elizan, koro eta guzti! Kuriosoa izan zen kontzertu hura (barreak).

Pandemia igarota, berriro martxan?
J.I: Ekainaren 4an berrekingo diogu martxari, Arkotxako jaietan eta kalejira egingo dugu auzoko kaleetan barrena, eguerdi aldera. Urtero kontzertu pare bat eskaintzen doguz herriko koruagaz eta gainontzekoak kalejirak izan ohi dira, San Lorentzotan edo Upo mendian, adibidez.
I.S: Urtean hamar aldiz jotzen dugu batez beste Zaratamon: Arkotxan behin, Elexalden hiru aldiz, Burbustun, Upon, ospakizun berezietako egunetan… Hala ere, kalejira horietan, Presaganako txistulariekin batera lagunak izaten ditugu.
J.I: Hori da. Gu, berez, lau gara Presganako txistulariak. Kontzertu eta kalejiretan gonbidatuekin aritzen gara. Inor ‘engainatzen’ saiatzen gara beti (barreak).

Presaganako txistulari taldea / Geuria

Musikan, oro har, tendentziak daude eta estiloak garatuz doaz. Txistularitzan, aldiz, aldaketa gutxi, baina harrera ona dute musikariek herrietan.
J.I: Folkloreagaz, historiagaz eta kulturagaz lotura daukalako, agian. Txistularia musikari herrikoia da, tabernan edo elizan egon daitekeena. Txistua instrumentu oso irisgarria da jendearentzat.
X.G: Eta euren musikeagaz dantza egin daiteke edo eserita entzun eta gozatu!
J.I: Oso polita da guretzat baserri batera heldu, San Lorentzotan kasu, jota pare bat jo eta ostean txakolina eta txorizo mutur bat jan, bertako jendeagaz. Zoragarria da auzotarrengandik irteten den ospakizun hori. Ohitura bat dago eta txistularia, derrigorrezko figura ez bada ere, bertan egon ohi da.

Zenbatero elkartzen zarete Elexaldeko lokalean?
J.I: Astean bitan dira entseguak. Gutako bik hitzordua errespetatzen dute beti. Beste biok, ostera, bestelako betekizunak ditugu eta batzuetan ezin gara bi egunetan etorri.
I.S: Ordu eta erdi eta bi orduko saioak izan ohi dira normalean.

Denbora dexente entsaiatzen dozue!
J.I: Torpeak gara eta.

Torpeak ez dakit, baina primeran joko dozue!
I.S: Ai ama! Hori beste kontu bat da! (barreak).

Nolako ezaugarriak izan behar ditu txistulari batek txistulari ona izateko?
X.G: Hasteko, solfeo oinarri ona izan. Baina ‘ona’ izatearena galdera zabala da gero!
J.I: Auzotarra dugu Sabin Bikandi. Parametroa bera badugu, munduan txistulari on bi daude: bera eta Mendizabal. Estilo askotako txistulari on asko daude munduan. Garai batean Boni Fernández izan genuen Bilboko txistulari erreferentea, esaterako. Ni, galdakaoztarra izanik, Zamalloa anaiak ditut erreferente, adibidez. Bikandi eta Mendizabal erreferente modernoen artean koka ditzakegu, eta hori eztabaidaezina da. Adibide horiek oso ezberdinak dira euren artean, bizitzea tokatu zaien momentuaren araberakoa.

Gaur egun txistulari on asko dauzkagu gure artean, orduan.
I.S: Xabier Amezketa Bilbao Musikan ikasitakoa dugu eta bertan txistulari gazte asko daude. Hala ere, badago saioa bete eta instrumentua berehala gordetzen duten musikaririk. Gu plazako txistulariak gara. Egiten dugun hau benetan gozatzen dugu.

Nolako oihartzuna dauka txistularitzak gure eskualdean?
J.I: Talde asko eta onak ditugu gero! Galdakaoko Andra Mari dantza taldea, Arrigorriagako Arizberri, Basauriko Danbolin… Erreferente benetan aipagarriak ditugu.
I.S: Eta baita eskualdetik haratago ere: Areetan, Laudion, Amurrion, Urduñan… Herri guztietan ditugu txistulariak!
X.G: Ezkerraldean dantzataldeak egon badaude, baina txistulari gutxi, esaterako.
J.I: Portugaleten Elai Alai kultur elkartea dago, oso potente portzierto!

Zuen kontzertu gehienak Zaratamon egin dituzue. Edonon jotzeko aukera izango bazenute, nora joango zinatekete?
X.G: Ni betidanik jo nahi izan dut aldaketa kultural batean, gure kultura beste herrialde batekin elkarbanatuz, esaterako.
I.S: Atlantiar ozeanoa zeharkatu eta Idahoko Boise Jaialdira joan, lau urterik behin antolatzen diren euskal topaketetan parte hartzera!
J.I: Bai hala? Ez nuen espero! (barreak). Niri asko gustatuko litzaidake gazte gehiago erakartzea Presaganara. Poz handia emango ziguten!

☉ Zaratamo

Ipuin kontalaria, eskulanak eta gynkana antolatu dituzte Zaratamoko Gau Beltzan

Ipuin kontalariak, eskulanak, gynkana herrian zehar eta diskofesta antolatu dituzte hilaren 31n, 18:00etatik gaualdera bitartean, Elexaldeko plazan

|

Sorgin bat, Arrigorriagako Gau Beltzan // Geuria

Zaratamoko Besopean Guraso Elkarteak, Udalarekin batera, jardueraz betetako Gau Beltza prestatu du urriaren 31ko arrastian, etxeko txikientzat.

Ipuin kontalariak, eskulanak, gynkana herrian zehar eta diskofesta antolatu dituzte 18:00etatik gaualdera bitartean. Gainera, bokatak salduko dituzte Elexaldeko plazan.

Egitaraua | Zaratamoko Gau Beltza 2025

Urriak 31, barikua

18:00 Ipuin kontalaria eta eskulanak, Elexaldeko plaza
19:00 Gynkana herrian zehar
20:00 Diskofesta, Elexaldeko plaza

Osorik irakurri

☉ Zaratamo

Mila Koloredun Jaiak artez eta kolorez beteko ditu Zaratamoko eskolako hormak

Euskal Herriko eta Kataluniako artistak elkartuko dira Zaratamon, eta “graffiti jam” batean parte hartuko dute

|

Goiz eta arratsalderako egitaraua prestatu dute Mila Koloredun jaian // Geuria

Mila Koloredun Jaia ospatuko dute larunbat honetan, urriaren 25an, Zaratamoko eskolan. Zehatzago esateko, eskolako hormetan, helburua espazio horiek “bizitzaz eta kolorez betetzea” baita.

Horretarako, Euskal Herriko eta Kataluniako artistak elkartuko dira Zaratamon, eta “graffiti jam” batean parte hartuko dute.

Ez da hori, ordea, egunean zehar antolatu duten jarduera bakarra, egitaratu oparoa prestatu baitute: graffiti eta serigrafia tailerrak, DJ saioak, sormen gune ezberdinak eta horma-irudi parte hartzailea.

Hori horrela, Zaratamo “kolorez” jantziko dutela ziurtatu dute antolatzaileek, eta herritarrei bertan parte hartzeko gonbidapena luzatu diete.

Osorik irakurri

☉ Zaratamo

Loraldiaren marea gora Zaratamoraino helduko da

Bai Ruperrek eta bai Itoiz taldeak lotura daukate Zaratamorekin, lehenak aspaldikoa eta bigarrenak egungoa ere

|

Loraldia Plazaren aurkezpena // Geuria

Loraldia Plaza Kultur Jaialdiaren laugarren edizioa antolatu dute Arrigorriagan eta Zaratamon urriaren 17tik 26ra. Sei egunetan zazpi jarduera ezberdin prestatu dituzte eskualdeko udalerri bietan, ‘Marea Gora’ lelopean.

Horien artean, esanguratsuenak dira ‘Itoiz, Udako sesioak’ dokumentalaren proiekzioa Elexaldeko Kultur Etxean, urriaren 17an, eta Ruper Ordorikaren kontzertua hurrengo egunean, Arkotxako elizan.

Bitxia bada ere, bai bakarlari oñatiar handiak eta bai 80.hamarkadan euskal musika irauli zuen taldeak badute lotura Hego Uriberekin. Eta baita Zaratamorekin ere, irakurleari harrigarria suerta dakiokeen arren . Lotura hori nondik datorren? Lau hamarkada atzerago jo behar dugu, Basauriko Pozokoetxe auzora.

Basaurin hautsi zen anphora

2015ean GEURIAri emandako elkarrizketa batean Ruper Ordorikak Basaurirekin zeukan loturaren nondik norakoak azaldu zituen: “Unibertsita­tean nenbilenean Bilbon, Pozokoe­txeko auzoan bizi izan nintzen bi urtez”. Bizi bakarrik ez, orduko gizartearen eta herriaren egunerokotasunean murgildu zen Ordorika: “Pozokoetxen antolatu ziren euskara eskola batzuk ematen aritu nintzen unibertsitate­ko ikasketak egiten ni­tuen bitartean. Lagun batekin batera irakas­ten nuen euskara gure kabuz, inolako erakun­deren parte izan gabe”.

Orduko Basauri uger eta kedarrez beteaz galdetuta, zera erantzuten du oñatiarrak: “Oso giro gatazkatsua bizi genuen: langile mugimendu oso indar­tsua zegoen Basaurin eta jende askok lotzen zituen askatasun gogo horiek euskal munduarekin. Gaur egun hori asko aldatu da”.

Sormenerako tartea ere izan zuen Ruperrek, garai hartakoa baita ‘Hautsi da Anphora’ diskoa: “80. hamarkadaren inguruan Ber­nardo Atxaga Bilbora bizitzera eto­rri zen. Orduan guztiz ezezaguna zen, baina nik ezagutu nituen bere poema batzuk eta pare bat musika­tu nituen. Pott Bandaren hasieretan (1980) harremanetan jarri ginen eta bertan esan nion bere poema batzuei musika jarri niela. Ez niz­kion erakusten, baina egun batean Basaurin azaldu zen Atxaga eta Pozokoe­txeko nire etxean, sukaldean, abestu nizkion. Diskoa bera Galdakaon grabatu nuen”.

Basauri eta Galdakao aipatu ditugu, baina ez Zaratamo. Hiru herriak lotzen dituen haria zein den ezagutzeko orain aldira salto egin behar dugu, aurtengo Loraldiaren aurkezpen prentsaurrekora, hain zuzen ere.

Alberto Ugarrizak, Zaratamoko alkateak, zera zioen: “Ruper Ordorikak ere harreman estua izan du Zaratamorekin: Oñatitik Basaurira etorri zenean, Basaurin, Alfontso Berazaren etxean hartu zuen ostatu eta harreman berezia izan zuen berarekin. Izan ere, Alfontsoren bikotea, orain bere alarguna, Carmen Uriarte, Zaratamokoa da. Duela lau urte Ruper herrira etorri zenean, oroitzapen oso bereziak izan zituen Zaratamon egindako kontzertu hartan”.

‘Alkolea’, Txabiri tabernan

Itoizi dagokionez, Zaratamo taldearen iraganean eta taldekideetariko baten orainean ageri da. Jo dezagun berriro Ugarrizak esandakora: ‘Alkolea’ hirugarren diskoaren grabaketa saioak amaitzen zituztenean, Zaratamoko Txabiri tabernara joan ohi ziren. Bertan mokadutxua egin eta tragoren bat hartzen genuen elkarrekin. Garai hartako oroitzapen onak dituzte”.

1982.urtean argitatu zuen “Alkolea” diska Itoizek, orain dela 43 urte, eta bertan “Marylin:sagardotegia eta jazzmana” bezalako abesti ezagunak aurki ditzazkegu. Baina zer zerikusi du arrosa eta krabelindun Marilynek egungo Zaratamorekin? Erantzuna aurkitzeko GEURIAra jo dugu berriro, 2022ko elkarrizketa batera.

Orduko hartan, Bostak eta Laurden taldeko kide Jose Garatek Hego Uribeko komunikabidearen galderei erantzun zien, beste taldekideekin batera. Zaratamon egiten du hitz ordua taldeak, astelehenero, eta 17:15etan, noski. Jose Garate, dena esate aldera, Itoiz taldeko kidea izan zen, ‘Foisis’ ezizenez ezagunagoa.

Urriaren 17an hurbilduko da Garate Juan Carlos Perezekin batera, eta dokumentalaren ostean solasaldia egingo dute. Jorratuko dituzten gaien artean, ziur hizpide hartuko dutela musika egitearen atzean dagoen barne bulkada edo pasioa. Garatek berak zera zioen 2022ko elkarrizketa hartan: “Musika jendeak entzuteko egiten da beti. Musika inoiz ez da egin izan lokal batean egoteko, hortik ateratzeko baizik”.

Ruperrek anphora hautsia atera zuen lokaletik, Itoizek alkolea, eta bi disko horien sorkuntzan, modu xume batean bada ere, presente egon ziren Hego Uribeko herriak.

Osorik irakurri

☉ Zaratamo

Zaratamoko Elexalde auzoan kutxazain bat jartzeko aukera aztertuko dute Berosi proiektuaren bidez

1,15 milioi euroko aurrekontua du Berosik 300 eta 500 biztanle arteko udalerrietan kutxazainak ipini, mantendu eta kudeatzeko

|

Kutxazain bat // Eduardo Soares, Unsplash

Gaur egun, Bizkaiko hainbat udalerritan ez dago kutxazain automatikorik eta Eusko Jaurlaritzak irtenbidea eman nahi dio arazo honi Berosi izeneko proiektuaren bidez.

Berosi 2030erako Landa Garapenerako Estrategiaren barruan kokatu beharreko proiektua da. 1,15 milioi euroko aurrekontua du Berosik 300 eta 500 biztanle arteko udalerrietan kutxazainak ipini, mantendu eta kudeatzeko, betiere hurbilen dagoen kutxazaina zortzi kilometro baino gehiagora badago.

Ereño, Gizaburuaga, Mendata edo Ea bezalako udalerri txikiek ez dute kutxazain automatikorik eta bertako herrtitarrek inguruetako herrietara jo behar dute. Hego Uribe eskualdean, eskualde osatzen duten zazpi udalerrietan kutxazainak dago, baina Zaratamoko Elexalde auzoan ez, ordea.

“Udalerria elkarren artean distantzia oso handiak dituzten auzoen artean banatuta dago”, azaldu du Alberto Ugarriza Zaratamoko alkateak. “Elexaldeko herrigunearen inguruan bizi garenok Arrigorriagaraino edo Basauriraino joan behar dugu kutxazain automatikoa erabiltzeko”. Arkotxa auzoan kutxazain bat dago gaur egun eta Elexalderi dagokionez, bertan jarri beharko dela aurreratu du Ugarrizak “Eusko Jaurlaritzaren lizitazioan inor aurkezten bada eta entitate horrek Elexalden ipini nahi izatekotan”.

Alberto Ugarriza: “Elexaldeko herrigunearen inguruan bizi garenok Arrigorriagaraino edo Basauriraino joan behar dugu kutxazain automatikoa erabiltzeko”

Elikadura, Landa Garapen, Nekazaritza eta Arrantza Sailaren arabera, Berosi proiektuaren arabera Euskadiko 22.000 pertsona baino gehiagok bazterkeria finantziarioa pairatzeari utziko diote. Ekimenaren arabera honako hauek dira, Zaratamoz gainera, bertan parte hartzeko ezaugarriak betetzen dituzten udalerriak: Ajangiz, Amoroto, Arantzazu, Arratzu, Arrieta, Artea, Artzentales, Ea, Elantxobe, Errigoiti, Forua, Fruiz, Garai, Gatika, Kortezubi, Mendata, Mendexa, Meñaka, Murueta, Muxika eta Ziortza-Bolibar.

Osorik irakurri

☉ Zaratamo

Bideoa | Uxue Oleagordia: «Herriko erromeriak aukera aparta dira ikasitakoa praktikan jartzeko»

Dantza ikastaro batek dantza talde bat sortzera eraman du herritar talde bat. Eskola zaharretan egiten dituzte entseguak eta udako egun bero batean izan gara beraiekaz

|

Uxue, dantzariez inguratuta // Geuria

Dantza ikastaro batetik jaio zen ‘Zaratamoko Dantzariak’ izeneko dantzari taldearen proiektua. Berez, izen hori behin behinekoa bada ere, proiektua sendotzeko eta ikastaroa dantza talde bilakatzeko prozesua martxan dago. Hori dela eta, Uxue Oleagordia (Basauri, 2003) dantza ikastaroko irakaslearekin elkartu gara. Herriko hainbat ekitalditan parte hartu ostean eta dantza ikastaroak izandako harrera ona ikusita, talde berria sortuko dute aurten.

Entseguak ostiralero egiten dituzte Elexaldeko eskola zaharretan eta ateak zabalik dituzte euskal kulturaz janzteko interesa duen edonorentzat. Momentura arte egindako lana @zaratamokodantzariak izeneko Instagram kontuan sareratu dute.

Noiz eta zer dela eta sortu egiten da Zaratamoko Dantzariak taldea? Duela urte eta erdi Untzurbe Elkarteak planteatutako proiektua da honako hau. 2024ko otsailetik ekainera bitartean dantza ikastaroa egin genuen eta harrera oso ona izan zuen. Beraz, proiektuarekin jarraitzea erabaki genuen eta jarduera berriro ekarri genuen irailean, ikasturte osoko ikastaroa egiteko. Berriro ere, dantza ikastaroak emaitza oso onak izan zituen eta gure asmoa ikastaro hartatik dantza talde berri baten proiektuari ekitea izan da.

Zein da zuen erronka nagusia talde modura? Bizirautea eta Zaratamoko antzinako dantzak berreskuratzea, gure kultura zazpi haizetara zabaltzeko.

Trebatutako dantzaria zara, Uxue. Nola heldu zitzaizun Zaratamon dantza eskolak emateko aukera? Alboko herrietan dantza ikastaroak antolatzeko lan eskaintza izan nuen. Euskal kulturgintzaren inguruan ikastaro bat eskaintzeko pertsona bat behar zuten. Zuzenean jarri ziren harremanetan nirekin eta nik baiezkoa eman nien. Azken batean, lau urtekin hasi nintzen euskal dantzetan, eta hori da nire betidaniko pasioa. Beraz, herritarrek erromerietan parte hartzen animatzeko ikastaro bat prestatu nuen. Horixe landu genuen otsailetik ekainera bitarteko ikastaro labur hartan. Ekainean erakustaldi bat prestatu genuen Zaratamon, eta jendea animatuta zegoela eta gero eta jende gehiagok parte hartu nahi zuela ikusita prestatu genuen ikasturte osoko ikastaro osotuago hura.

Nolako ekintzak landu dituzue azken ikastaroan? Ekintza asko landu ditugu: Bostak eta Lauren taldearekin elkarlan polita egin genuen: kontzertu bat eskaini zuten herrian eta hiruzpalau abestitan parte hartu genuen. Inauterietan, Zaratamoko eskola gurekin harremanetan jarri zen eta elkarren artean erromeria antolatu genuen Elexaldeko plazan. Euskaraldiako herriko batzordekideak harremanetan ipini ziren gurekin ere aurtengo ariketa dela eta, Elexaldeko plazan beste erromeria bat antolatzeko. Ekainean, Arkotxako jaiak direla eta, auzoan dantzatzeko gonbidapena luzatu ziguten. Azken batean, dantza ikastaroan herriko auzo askotako eta inguruetako herrietako dantzariak daude eta horien artean Arkotxako bizilagunak daude. Jaietan erakustaldia egiteko proposatu zuten eta hala egin genuen. Ekainaren amaieran kurtso bukaerako erakustaldia egin genuen Elexaldeko plazan.

Agerraldi guztiak Zaratamon egin dituzue. Herritik kanpo dantzatzeko asmorik duzue? Erromeriak egiten dituzten herriko plazetan dantzatzea oso ondo legoke. Horietan parte hartzeko taldetxoa sortzen badugu, animatu eta Basauri, Arrigorriaga edo Galdakaoko dantzaldietan parte hartzeko ez genuke arazorik izango. Ikasitakoa praktikan jartzeko aukera paregabea da herriko erromerietan dantzatzea.

Zuen instagrameko kontuan emakumeak ageri dira dantzan bakarrik. Emakumeei zuzendutako ikastaroa da zuena? Ez. Mutilak egon badaude gure taldean, ikastaroaren hasieratik gainera. Baina gauza bat gertatzen zaie: ez dira ausartzen emanaldietan parte-hartzera. Gurekin ez dira jantzita etortzen erakustaldietara, baina plazan egoten dira. Dantza pare batean parte hartzen dute, baina arropa arruntekin jantzita betiere. Herrian egiten dena herriarentzat egiten dugu. Hau da, herriko edonork hartu dezake parte gure erakustaldietan. Hasieran erromerietan borobilean egiten diren dantza horiek egiten ditugu eta poliki-poliki arkudantza edo makil txikiak bezalako dantzak gehitzen joan gara. Mutilek entseguetan parte hartzen dute baina plazara irtetea beste kontu bat da.

“Herrian egiten dena herriarentzat egiten dugu. Hau da, herriko edonork hartu dezake parte gure erakustaldietan”

Zein da horren arrazoia, beldur eszenikoagatik agian? Ez dakigu. Nik uste dut gutxi direlako. Gainera, arropa jakin batzuk janztea ez omen dute gustuko, agian beren buruak ez dituztelako euskal jantziekin identifikatzen. Hasieran euskal dantzetako jantzi barik egiten genuen dantza eta gero jendea euskal jantzi horiek prestatzen eta plazaratzen joan da. Gaur denok janzten ditugu euskal jantziak. Hala ere, euskal jantziak ipintzera animatzen ez badira ere, modu batean edo bestean dantza egitera animatu egiten dira mutilak.

Zenbatero dituzue entseguak eta nori zuzendutakoak dira? Entseguak ostiralero antolatzen ditugu: 17:00etatik 19:00ak arte egoten gara eskola zaharretan, eta tarte horretan talde bi daude: 17:00etatik 18:00ak artekoa eta 18:00etatik 19:00ak artekoa. Mundu guztiari zuzendutako saioak dira eta ikasturtean zehar inork proba egin gura badu erraztasunak ipiniko dizkiogu. Umeen taldea sortzea gure zereginen artean dago oraindik. Haurrek izena ematen badute ez da arazorik egongo txikien talde bat sortzeko, nola ez!

Adin tarte berezirik dago gaur egungo taldean? Nik esango nuke talde bi bereizi daitezkela adinari erreparatzen badiogu: 23-27 urte bitarteko gazteena eta “amena”, 40–50 urte ingurukoena. Hala ere, badira ere gorputza mugitzeko prest duten amamen adina duten dantzariak ere.

Nolakoa da Udalarekin duzuen harremana? Ikastaroa Untzurbe elkartetik sortu dutenez guk elkartearekin dugu harremana. Hala ere, herrian egindako ekimenekin zein lokala lagatzeko orduan Udalaren laguntza izan dugu lehen momentutik.

Eskualdeari begira eta bertako herrietan dauden dantza taldeak ikusita, zelan ikusten duzue folklorearen osasuna Hego Uriben? Dantza talde nahikotxo ditugu gure eskualdean eta hainbat ekintza antolatzen dituzte. Hego Uriben, izan ere gutxienez jarduera bat antolatzen dute hilero. Dantza talde horiekin harremanetan ipintzea benetan erraza da. Guk, esaterako, ez ditugu txistularirik, eta musikariak behar ditugunean Arrigorriagako dantza taldekoak hurbildu ohi dira. Hego Uribeko dantza taldeekin harremana izatea benetan garrantzitsua da eta egia esateako, erraztasun handiak ipintzen dituzte beren partetik.

“Euskal dantzek gauza ugari erakutsi ahal dizkie umeei eta oso garrantzitsua da euskal kulturarekiko lotura hori mantentzea”

Ni bi dantza taldetan ibili izan naiz eta beste hainbatekin harreman zuzena izan dut, eta eskatu izan didatenean laguntzeko prest agertu naiz beti. Hala ere, konpondu beharreko zenbait kontu badaude ere: dantza talde batzuei askotan laguntza ekonomikoa falta zaie, eta diruz ez bada, Zaratamoko Udalak egiten duen bezala, Udalek erraztasun gehiago eman beharko lizkieke taldeei, lokalak utziz, esaterako. Bestalde, ume eta gazteen arazoa ere hor dago: guraso askok, umeak nagusitzen direnean kirol jakin batzuetara bideratzen dituzte, euskal dantzak alde batera utziz. Euskal dantzek gauza ugari erakutsi ahal dizkie umeei eta oso garrantzitsua da euskal kulturarekiko lotura hori mantentzea: balioak, talde lana…denetarik ikas daiteke bertan.

 

Behin taldea sortuta, non gustatuko litzaizueke dantzatzea? Herriko hainbat ekimenetan parte hartu nahi dugu, eta ateak zabalik izango ditugu jaietan, ospakizunetan, auzoetako jai txikietan edo Upoko San Segismundo baselizan urtero egiten den festan ere. Herritik kanpora begira, taldean planteatuko genuke eta dantzariak prest egon ezkero bertara joango ginateke. Azken batean, oso aberasgarria da taldea elkartzeko herritik kanpo egiten diren ekitaldietan parte hartzea, beste taldeetako dantzariekin harreman berriak sortuz.

Bizkaiko edo Euskadiko Dantzari Egunetan parte hartuz, esaterako? Oso egun politak izan ohi dira dantzarientzat. Egun horietan bizitzen diren esperientziak zoragarriak izan ohi dira. Batek, daki: agian egunen batean bertan parte hartzeko aukera izan ahalko genuke!

Osorik irakurri