☉ Arrigorriaga
Andrea Meneses: «Ikusteko, egiteko eta izateko modu berrien bila gabiltzan artista digitalak gara»
Arrigorriagako artista digitalak PITCHIN mikroseriea eta WHABBIT ekitaldia aurkeztu ditu, sortzaileak eta teknologia berriak elkartzen dituen gunea. Bere eginkizuna: artearen eta zinemaren industria iraultzea

Bazen behin, La Villana izeneko jainkosa erdi elfo bat, multiversoaren errealitate paraleloan bizi zena. Lurreko betiko istorio berberak ikusteaz nekatuta, bi sorgin, txiletar bat eta euskaldun bat, elkartzea erabaki zuen istorio fantastikoak, dramedikoak eta frikiak konta zitzaten, baina batez ere, zineman emakumearen rolak hausten dituzten pertsonaiekin.
Bi sorgin hauek Gaby Cortes eta Andrea Meneses dira (Arrigorriaga, 1995), formatu laburra ahalik eta gehien ustiatuz estilo propioa garatu duten ekintzaile eta 3.0 sortzaileak. Haien lehen mikrotelesailarekin Bilbao Seriesland 2021 jaialdian Euskal Telesail Onenaren saria irabazi ondoren, teknologia berriak arakatu eta arrigorriagarrak GEURIArekin elkartu dira martxan dituzten proiektu berritzaileei buruz hitz egiteko.
Nola jaio zen La Villana?
La Villana pixka bat galduta sentitzetik jaio zen. Ni antzerki musikala ikasten ari nintzen Madrilen, eta pandemia igaro ondoren uste dut denok izan genuela etapa introspektibo bat, benetan nahi genuena bilatzen saiatzeko. Garai hartan, aktore gisa trebatzen ari nintzen eta konturatu nintzen oso mundu indibidualista zela. Oso hotza. Eta ez zitzaidan interesatzen beste pertsona batzuentzat lan egitea egiten zen moduan; hau da, managerra bilatzea, castingak prestatzea… Orduan, Gaby Cortés ezagutu nuen.
Masterra nirekin ikasten zuen eta oso antzeko ikuspegia genuela ohartu ginen. Ez bakarrik artistikoa, baita bizitzarena ere. Azken finean, ekintzaileak izatean datza, zuk duzun gogo eta kezka bereko jendea aurkitzean, eta sufritzeko prest egotea zeure espazio propioa eraikitzera arriskatzeko. Unibertsitatearen laguntzarekin grabatu genuen lehen lana izan zen ‘Casa de Ma’-tik konturatu ginen oso ondo egiten genuela lan elkarrekin.

Argazkia: Andrea Meneses
Oso talde polita eta ona osatu genuen, eta orduan aurkitu genuen gure potentziala. Une horretatik aurrera, La Villana pixkanaka garatzen joan da egiten ari garen gauzen bidez eta, batez ere, harekin bat egiten duten pertsonen bitartez. Izan ere, La Villana ez gara gu biok bakarrik, proiektuak aurrera ateratzeko lanean ari den sortzaileen komunitate oso bat baizik.
Lantalde bikaina sortu da La Villana osatzen daramagun hiru urte hauetan, talentu handiko pertsonekin eta ikuspuntu oso interesgarri eta berritzaileekin ikus-entzunezko ekoizpena eta ekoizpen artistikoa une honetan izango litzatekeenari buruz. Istorio desberdinak sortzen ari dira, eta hori da guk nabarmendu nahi duguna. Urrundu daitezela zineman emakumearengandik espero denetik. Gure nitxoa terrorea, frikia edo superheroiak dira, esaterako; maskulinotasunari lotu izan zaion zati hori guztia.
Txikia nintzenean ez nuen inoiz Marvel ikusi, eta orain, aldiz, asko gustatzen zait. Hori nagusi egin naizenean aurkitu ahal izan dut. Genero roletatik aldendu eta maskulinotasunaren eta feminitatearen artean ustez dagoen muga hori ezabatzeko aukera izan dudanean. Zinema mota hau gustatzen zaigu, bizarroa, eta horrelako istorioak kontatu nahi ditugu, nahiz eta tradizionalki emakumeei lotuta ez egon. Gainera, publikoa askotarikoa denez, ez gaitu beldurtzen. Uste dugu ahots femenino gehiago behar direla diskurtso honekin.
‘Casa de Ma’-rekin mikrotelesailen mundua aztertzen hasi zineten. Egungo kontsumo-ohiturek horrelako formatuen alde egiten dute?
Guretzat ‘Casa de Ma’, obarioak bere tokian ondo jarrita dituzten superheroi inperfektuen websaila, jolasa eta esperimentazioa izan zen. Unibertsitatearekin dirua lortu, gure poltsikoetatik jartzeaz gain, eta oso gutxirekin interesgarri den telesail bat ekoiztu genuen. Une hartan kezkatzen gintuzten hainbat gauza aztertzen saiatu ginen, nora jo nahi genuen jakiteko. Genero eta pertsonaia desberdinak probatu genituen, zuzendari eta gidoilari gisa nola jarduten genuen ikusi… Eta istorio berean istorio desberdin asko sortu genituen. Orduan hasi ginen formatua ere ulertzen.

Argazkia: Andrea Meneses
Filmatzeari ekin genion eta formatu laburrean ondo moldatzen ginela ikusi genuen. Websailekin topo egin genuen, baina orain 2.0a (sare sozialekin, YouTuberekin eta abarrekin) zaharkituta geratzen ari da, eta, web terminotik aldenduz -orain dena web delako- mikrotelesailetara pasa gara. Jendeak gauza arinak ikusi nahi ditu, unean uneko gailuak eskura dituelako eta oso azkar aspertzen delako. Gutxik ikusten dute 50 minutuko kapitulu sorta bat. 10-20 minutuko telesailek askoz gehiago funtzionatzen dute, eta guk hortik jo nahi dugu, hori baita entretenigarria iruditzen zaiguna.
Halaber, aurrekontu txikiagoa eskatzen dute, eta ekoiztetxe independente batek ezin die aurre egin kapitulu pilotu bat egiteak dakartzan kostuei. Oso garrantzitsua da berritzea eta kontatzeko modu desberdinak arakatzen jarraitzea. Kontsumoa asko aldatu da azken urteetan, eta ikusten ari gara jendeak berehalakotasuna eta originaltasuna behar dituela eduki horiek guztiak jasotzeko.
Aurten ‘PITCHIN’ aurkezten ari zarete, salmenta-pitch bat sortzeko modua berrasmatuz.
‘Cómo Grinchi y La Sra. Claus ensangrentaron la navidad’ telesaila landu dugu eta hainbat jaialditara eraman genuen. Benetako gertaera batean oinarritutako istorioa da, bere erasotzailearekin 20 urte geroago topo egiten duen emakume bati buruzkoa.

Argazkia: Andrea Meneses
Eguberri gauean bera akabatzea erabakitzen du eta, komiki ilustratzaile zapuztua den taxilari batek, andrea odolez blaitutako zaku batekin aurkitzean, bere istorioa kontatzen lagunduko dio. Pitch asko egin genituen ideia aurkezteko, finantzaketa bilatzeko eta ekoizleak aurkitzeko, baina konturatu ginen oso zaila zela eta, zoritxarrez, industria honetan gutxi batzuek baino ezin dutela hori guztia lortu.
Zati bat lana da, baina bestea zortea. Guk ez genuen zortearen esku utzi nahi eta lanari ekitea erabaki genuen. Zain egoteaz nekatuta dagoen belaunaldi batetik gatoz. Egin nahi dugu. Eta orain egin. Nola edo hala. Orduan, telesail handiaren salmenta gisa balioko zuen zerbait asmatzea erabaki genuen.
Gogoan dut jaialdietan esaten zigutela oso onak ginela pitching-ak egiten. Orduan, ikus-entzunezko formatuan pitch bat egitea pentsatu genuen. Gurea mikrotelesailak dira, beraz, zergatik ez egin makrotelesailaren mikrotelesail bat, film laburretik film luzera existitzen den moduan? Oso ideia ona dela uste dugu, diru gutxirekin egiten ari garena erakutsi dezakegulako.
‘PITCHIN’ek telesail bat saltzen saiatzen ari diren bi egileri buruz hitz egiten du (kasu honetan, ‘Cómo Grinchi y La Sra. Claus ensangrentaron la navidad’), eta industriaren panoramarekin topo egiten dute, haien ideia aldaketa pila baten mende jarri nahi duena. Bi aukera dituzte: ideia saldu edo kaxoi batean gorde. Orduan, telesaileko pertsonaiak agertzen hasten zaizkie ezetz esan behar dutela erakusteko.
Errealitatearen eta fikzioaren arteko mugak lausotzen dira, autobiografia bat delako baina fantasia askorekin. Berez, La Villanari lotutako adierazpen artistiko bat da: nola lan egin nahi dugun, norekin, zein estilorekin, zein baliorekin…
Momentu honetan proiektua ekoizpen-fasean dago. Zati bat filmatu dugu eta orain finantziazio pixka bat gehiago behar dugu jarraitu ahal izateko. Horixe dute ekoizpen independenteek, kar, kar! Prest dagoenean salmenta-fasean sartuko gara eta banaketaz Flixxo arduratuko da, ekoiztetxe argentinarra eta mikrotelesailen plataforma dena. Une horretan hasiko gara plataforma handiekin solasean ere.

Argazkia: Andrea Meneses
Oso pozik gaude datorren guztiagatik, ondo funtzionatuko duela uste baitugu. Iberseries eta Ventana Sur-en aurkeztu dugu dagoeneko, Iberoamerikako eta Argentinako telesailen merkatuetan, eta nabaritu dugu harrera ona izaten ari dela. Erakarri egiten duela. Halere, gure helburu nagusia makrotelesaila filmatzea da. Ez dakigu nola joango den. Los Javis-ek aipatutako “egin, eta gero ikusiko dugu” filosofiari lotzen gatzaizkio. Gure ideia jarraitzea da eta, batez ere, atzean dauden pertsona guztien lana ikusaraztea.
Frustrazioa, beldurra eta osasun mentala dira landu dituzuen gaietako batzuk. Kristalezko belaunaldiaren isla dela esango zenuke?
Egun ‘Kristalezko belaunaldia’ deritzonaren aurrean gaude. Oso azkar nekatzen dena. Itxaroten ez duena. Sare sozialen seme-alabak gara eta aurrerapen teknologiko handiko garai honetan hazi gara. Baina uste dut nekatuta gaudela gauza bera ikusteaz. Plataforma handiek ezarritako patroiaz. Hau da, gauzak egiteko txantiloi bat balego bezala.
Horren aurrean, beste txantiloi batzuk bilatzen ari gara. Aske izateko beste modu batzuk. Abangoardia guztietan bezala. Eta gertatzen ari denaz hitz egin behar da. Artista gisa bizimodua bilatzen saiatzen ari diren eta ezin duten egileen frustrazio izugarria islatzen du telesail honek. Baina baietz esango nuke, belaunaldi frustratu oso baten isla ere badela.
Oso zaila da oraintxe bertan psikologoarenera joaten ez den pertsona bat aurkitzea, antsietaterik ez duena, depresioa… Ez dugu begirada zalantzazko etorkizun batean jarri nahi. “Denbora erlatiboa dela esaera bat da edo beti izan da horrela?”. ‘PITCHIN’eko pertsonaietako batek dioen esaldia da, denboraren abiadurak benetan kezkatzen gaituelako. Atzo meme batez barre egiten genuen. Gaur beste batez. Iaz metaversoaz hitz egiten genuen. Orain adimen artifizialaz.
Aro digitalean argiaren abiaduran mugitzen gara eta prozesu luzeek kezkatzen gaituzte. Proiektu bat eraikitzen saiatzen zarenetik argia ikusi arte lau urte pasatzen dira. Eta lau urte orain denbora asko da. Krisi sozial bat dago osasun mentalari dagokionez, eta horrek ez digu uzten orainean zentratzen. Denbora astuna da. Atzetik dator. Eta tik-tak soinua etengabe entzuten da, batez ere sorkuntza arloan. Edukiak orain atera edo iraungi egiten dira. Lehen ez zuen hainbeste axola, baina orain prozesuak askoz azkarragoak izatea eskatzen dute. Eta gure denborak ere badu balio bat, gutxitan saritzen dena.
Gainera, bai Gabik eta bai zuk protagonisten papera interpretatzen duzue. Nola bizi izan duzu esperientzia aktore gisa?
Egileen eta Grinchi zein Clausen larruetan jartzea oso erraza eta, aldi berean, oso zaila izan da. Erraza, gugandik hain gertu daudenez oso ondo ezagutzen ditugulako, baina zaila, gaizki egon garen uneekin berriz konektatu behar izan dugulako. Gogoratu eta, batez ere, hain modu ahulean erakutsi. Baina horretarako gogoa genuen.

Argazkia: Andrea Meneses
Protagonisten papera hartzea erabaki genuen, gure errealitatea islatu nahi badugu guk bakarrik egin dezakegula pentsatzen dugulako. Bai ‘Cómo Grinchi y La Sra. Claus ensangrentaron la navidad’-en eta bai ‘PITCHIN’-en gertatzen den guztia gure eta gure ingurukoen memorietan oinarritzen da, beraz, hain istorio hurbilak izanik, egokiena zela pentsatu genuen.
Prozesua, oro har, luzea izan da, proiektu osoa goitik behera koordinatu behar izan dugulako, eta estres handiko uneak sortzen dira horrek dakarren erantzukizunagatik. Baina taldeak hori guztia erraztu egin digu,z une oro gurekin egon baita.
La Villanak bultzatutako proiektua izan arren, ‘PITCHIN’ sorkuntza kolektiboa da. Zein izan da zuen lan-metodologia?
Showrunnerrak izateak proiektuaren ikuspegi globala izatea ahalbidetu digu. Gidoia idatzi dugu, ideia sortzailearen gainean gaude eta eskuz esku lan egin dugu lantalde osoarekin, ekoizpenaren zuzendaritzaz arduratzearekin batera. Baina bere berezitasuna da 150 sortzaile baino gehiago elkartu garela istorio bera sortzeko.

Argazkia: Andrea Meneses
Kapitulu bakoitza talde-sortzaile desberdin batek zuzentzea erabaki genuen. Gu lehenengoarekin abiatu ginen, hasiera emanez. Sinestezina izan da hainbeste pertsonarekin lan egitea, ideia transmititzea, proiektua bere egiten zutela ikustea eta benetan ulertzea industria honetan gure lekua aurkitzen saiatzen ari garen sortzaileen komunitate izugarria garela.
Talde osoari proiektuaren ikuspegia helarazteko, pelikulen, koadroen eta liburuen erreferentziak nahiz adimen artifiziala bezalako tresnekin egindako sorkuntza berriak erabili genituen. Kapitulu bakoitza dosierraren atal bat izan da: proiekturako sarrera, generoa, sinopsia, egitura, aurrekontua eta egileak. Bakoitza pertsonaia baten bizitzan oinarrituta dago, eta berak eramaten ditu protagonistak pasarte horren testuingurua ulertzera. Adibidez, sinopsian, gai frikia duenez, pertsonaietako baten komiki-dendara joaten gara, eta telesailaren laburpena animazio formatuan erakusten digu.
Esan dezakegu atal bakoitzak asko duela bere pertsonaiatik eta asko bere egilearengandik. Estilo nahasketa handia dago eta zuzendari bakoitzak bere ukitu pertsonala eman dio, istorioa aberastuz. ‘PITCHIN’ekin nahi izan duguna da artista-belaunaldi baten benetako erakusle izatea, artean ekitea oso zaila delako eta bakarrik bagaude ia ezinezkoa delako ikusgarritasuna izatea. Lan egin duten guztiek doan egin dute, eta, horretarako, proiektuan sinesten duen jendea aurkitu behar da.
Garrantzitsua da inguruan komunitate bat izatea eta finantzaketa-eredu alternatiboak aurkitzea. Crowdfunding-a egiteaz gain –izugarrizko arrakasta izan zuena–, funtsezkoa izan da Flixxok eta TAI unibertsitateak emandako babesa.
Orain Buenos Airesen zaudete eta sortzaileen eta teknologia berrien arteko topagunea antolatu duzue: WHABBIT. Nola garatu da ekitaldia?
WHABBITen hirugarren edizioa da eta oraindik ere ikaragarria da ikustea artista ugari gaudela ildo tradizionaletik atera nahian. Ikusteko, egiteko eta izateko modu berrien bila, hain zuzen. Egoera horren aurrean, solasaldirako gune baten beharra ikusi genuen, nomada digital horiek sinergiak sor ditzaten eta espazio libreagoak dituen sare bat sor dezaten, oraindik garapenean dagoen ekosistema delako. Orduan, WHABBIT eraiki genuen, sortzaile digitalentzako gune bat, artisten eta plataforma eta industria teknologiko eta kultural berrien arteko zubi gisa balio duena.

Argazkia: Andrea Meneses
Teknologia berriei esker, elkarrekin sortzeko beste unibertso eta modu batzuk aztertzen ari gara, eta hori da helburua, esperientziaz gozatu ahal izatea. Sare digitala ulertzeko eta tresnak emateko workshop-ak ditugu (komunikatzeko, IArekin lan egiteko, artea web3-an magnetizatzeko, blockchainean hezteko…), eztabaida panelak (gaur egun egiten ari denari buruz mintzatzeko), esperientzia artistikoak, bai zuzenean, bai sarean.
Argentinan antolatzen dugun bigarren aldia da eta arrakasta handia izan du. Egia da hemen nitxo bat dagoela; izan ere, biztanleriaren zati bat teknologia horretaz baliatzen ari da, ekonomia mailan funtzionatzen ari ez den herrialdea delako eta beste konponbide bat bilatzen saiatzen ari direlako. Aldaketa oro premia batetik dator.
Europan egoera askoz egonkorragoa da eta aukera gutxiago bilatzen dira, horregatik uste dut atzeratuago goazela. Hala ere, teknologiari dagokionez, beti izan gara nahiko aitzindariak, eta, beraz, uste dut ez gaudela teknologia hauekiko uzkur, baina Latinoamerikan baino askoz ere bide luzeagoa geratzen da.
Kasu argi bat Arrigorriagako Umorea Labur jaialdia da. Iaz WHABBITen edizio txiki bat egin ahal izan genuen honetaz guztiaz hitz egiteko eta jendea jakin-minez agertu zen, guretzat garrantzitsuena dena. Gainera, Euskal Herriaren alde ona da beti izan dugula kide izatearen sentimendua, eta hori da komunitateek dutena eta kuriositatea pizten duena. “Izan zaitez bitxia eta ez izan aurreiritzirik”. Hortik hasten da iraultza.
Zer datorren esploratzea eta ulertzen saiatzea, zerbait negatibo gisa ikusi gabe. Izutu dezakeela, baina lagundu ere bai. Kontua da aldaketaren gurpilera igotzea ala ez. Guk, noski, nahi dugula. Eta euskaldunok, kulturari dagokionez, badugu bide bat nahiko egina. Horregatik asko gustatuko litzaiguke WHABBIT x Bilbo egitea, abangoardian dagoen hiria baita, kultura eta teknologia biltzen duena, eta interesgarria litzateke Madrilen eta, batez ere, Latinoamerikan lortu ditugun ezagutza guztiak gure jendearekin partekatzea.
☉ Arrigorriaga
Haurrentzako Breakdance ikastaroa antolatu dute Arrigorriagan, urtarrilera bitartean
Eneko Redondo ‘BBoy Witxillok’ eskainiko ditu jarduera hauek eta lehen saio irekia hilaren 23an antolatu dute, 17:30ean

Altzoan Zaintza Sareak eskolaz kanpoko Breakdance ikastaroa antolatu du urritik urtarrilera Arrigorriagako eskolako frontoian 4 eta 8 urte bitarteko haurrentzat.
Eneko Redondo ‘BBoy Witxillok’ eskainiko ditu jarduera hauek eta lehen saio irekia hilaren 23an antolatu dute, 17:30ean. Ordubeteko saioak izango dira hilabeteko astearte bitan: 4 eta 5 urteko haurrena 17:15etan programatu dute eta 6 eta 8 urte bitarteko umeen taldearen saioa 18:15etan izango da.
“Helburua eskolaz kanpoko ekintza ezberdinak eskaintzea da”, azaldu dute Altzoan Zaintza Saretik. “Kirola egiteko jarduerak ere martxan ipiniko ditugu eta baita gorputz adierazpena susatzen dituztenak ere, adin tarte horretan oso garrantzitsua baita umeentzat norberaren gorputza ezagutzea, kontrolatzea eta maitatzea, ‘Dantza & Jolasa Familiartean’ jarduerarekin bezala”.
Eskolaz kanpoko ekintzen maiztasunari dagokionez, helburua da haurren denbora eta jolas librea ez moztea. Hori dela eta programatu dituzte bi astean behin: “Horrela, familiei bestelako jarduerak egiteko aukera ematen diegu”.
Lauhilekoaren prezioa 65 eurokoa da. Informazio gehiagorako eta izena emateko ipini harremanetan altzoansarea@gmail.com helbide elektronikora e-posta bidaliz.
☉ Arrigorriaga
Bideoa | Infekzio-gaixotasunei aurre egiteko prebentzio-protokolo falta salatu dute Arrigorriagako Arandia egoitzako langileek
Domus VI taldeko langileak ostegunero elkartuko dira Arandiako egoitzaren aurrean, bizi duten egoera salatzeko

Gaur goizean kalera irten dira berriro Arandia egoitzako langileak, beren lanpostuetan “osasuna arriskuan dagoela” salatzeko.
GEURIAri azaldu lez, infekzio-gaixotasunei aurre egiteko prebentzio-protokolo falta salatu dute Arrigorriagako zentroko langileek eta egoera salatzeko mobilizazioa egin dute zentroaren aurrean.
“Arrigorriagako egoitzan ez dago langile nahikorik”, gehitu dute ELA sindikatuko ordezkariek. “Garabi falta, aldagelak, ohe barrak, gortinak… eta infekzio gaixotasunei aurre egiteko prebentzi-protokolo eguneraturik ez dago. Horri gehitu behar zaizkio inolako justifikaziorik gabeko kaleratzeak eta zehazpen-espedienteak”.
Gainera, sindikatuko ordezkariak azaldu du Domus VI taldeak langileen mobilizazioari esker egindako arrisku psikosozialen balorazioa ez duela osatu: “Ebaluazio horrek argi eta garbi islatzen du langile falta eta lan-gainkarga. Datuak kezkagarriak dira eta presazko neurri eraginkorrak hartzea eskatzen dugu”.
ELA: “Ebaluazio horrek argi eta garbi islatzen du langile falta eta lan-gainkarga. Datuak kezkagarriak dira eta presazko neurri eraginkorrak hartzea eskatzen dugu”
Ondorio modura, Arandiako langileek ez dute onartuko beren osasunarekin jolasten jarraitzea, eta mobilizazio-dinamika batekin jarraituko dutela iragarri dute, egoera konpondu arte. Izan ere, langileak ostegunero elkartuko dira Arandiako egoitzaren aurrean, bizi duten egoera salatzeko.

Langileak, Arandia zentroko leihoetan // Geuria
Langileak eta egoiliarrak, kaltetuak
Gaurko mobilizazioak egoiliarren eta langileen arreta erakarri du eta horietako batzuk kalera irten dira, langileen borrokarekin bat egitera.
GEURIAk bertako familia batekin berba egiteko parada izan du eta egoera honek egoiliarrengan eta beren familiengan eragin zuzena duela azaldu dute. Ez dute izen abizenik eman nahi, “horrek izan ditzakeen ondorioak direla eta”. Hala ere, familiaren arabera, 43 egoiliar daude solairu bakoitzean eta horiek artatzeko pertsona bi baino ez daude kasurik onenean. Guztira 132 egoiliar daude Arrigorriagako egoitzan: “Langile falta izugarria da egoitza honetan”, kexatu dira.
Familiaren arabera egoerak nabarmen egin zuen txarrera 2019an, zentroak zuzendaritza aldatu zuenean: “Kudeaketa guztiz aldatu zen pribatizatu zenean langile eta janari kopuruan eta zainketan aurreztu zuen enpresa berriak. Langileak leher eginda daude: ordutegi txarrak dituzte, soldata kaxkarrak… eta lanez gainezka daude beti”. Enpresari langileek bizi duten egoeraren berri ematen dieten bakoitzean “egin beharrekoak egiten dituztela” izaten da erantzuna, familiaren arabera.
“Kudeaketa oso txarra izaten ari da, baina momentu txarrena itzalaldi masiboa gertatu zen bezperan bizi izan genuen Arandian”, gehitu dute. “Joan den apirilaren 28an izan zen eta zentroa argindarrik gabe egon zen bi orduz. Elektrogeno-taldea ez zebilen eta ez zegoen larrialdi egoetarako planik ere ez. Zentroko zuzendaritza oporretan zegoen eta inprobisazioz egin behar izan zuten lan bertako langileek. Onartezina da”. Sindikatuaren arabera, gaur egungo lan-giroa “tirabiratsua” izaten ari da eta “egungo zuzendaritzarekin ezinezkoa da elkarrizketa adeitsua izatea”.

Elkarretaratzeko langileak // Geuria
Egoiliarren osasuna eta ongizatea lehentasuna dira guretzat, eta hori bermatzeko konpromisoz eta profesionaltasunez lan egiten jarraitzen dugu”, azaldu dute ELAtik. “Baina premiazkoa da egoera hau aldatzea, langileen osasuna jokoan dagoelako”
☉ Arrigorriaga
Bihar da Gure Magalean Arrigorriagako elkarteko eskolaz kanpoko ekintzetan izena emateko azken eguna
“Lankidetza, talde lana, besteenganako begirunea eta parte-hartze aktiboa dira ekintza hauen ardatza”, azaldu dute Gure Magalean elkartetik

Irailaren 19a da Gure Magalean Guraso Elkarteak antolatutako eskolaz kanpoko jardueretan izena emateko azken eguna.
Balleta, eskalada, batukada, xakea, jolas kooperatiboak, irristaketa, margogintza, multikirola… eskaintza zabala plazaratu dute guraso elkartetik: “Lankidetza, talde lana, besteenganako begirunea eta parte-hartze aktiboa dira ekintza hauen ardatza”, azaldu dute Gure Magaleanetik.
Gure Magalean | Eskolaz kanpoko jarduerak 2025
4-5 urteko haurrak
Ingelesa Ludoteka: 4 urtekoak, astelehenetan; 5 urtekoak, asteazkenetan
Balleta: astezkenetan
Dantza Modernoa: 4 , ostegunetan; 5 urtekoak, ostiraletan
Taekwondo: 5 urtekoak, astelehenetan; 4 urtekoak, asteazkenetan
Irristaketa: 5 urtekoak, ostiraletan (16:45-17:45)
Jolas kooperatiboak: 4 eta 5 ustekoak, asteartetan
1. 2. eta 3. mailakoak
Margogintza: 3. maila, astelehen eta asteartetan; 1. eta 2. maila, asteazkenetan; 1. maila, ostegunetan; 2. maila, ostiraletan
Ingelesa Ludoteka: 1. maila, ostiraletan
Balleta: 1. maila, asteazkenetan
Eskalada: 1. 2. eta 3. maila, astelehenetan eta ostegunetan
Batukada: 1. eta 2. maila astelehenetan; 2. eta 3. maila, asteazkenetan
Dantza modernoa: 1. 2. eta 3. maila, astelehen, astearte eta asteazkenetan
Xakea: 2. eta 3. maila, ostegun eta ostiraletan
Joskintza: 1. 2. eta 3. maila, astelehen eta asteazkenetan
Esku Pilota: 1. 2. eta 3. maila, astelehen eta ostiraletan
Irristaketa: 1. 2. eta 3. maila, ostiraletan (16:45-17:45)
Multikirola: 1. 2. eta 3. maila, asteartetan
4. 5. eta 6. maila
Margogintza: 5. maila, astelehenetan; 4. maila, astearte eta ostegunetan; 6. maila, asteazkenetan; 5. eta 6. maila, ostiraletan
Eskalada: 4. 5. eta 6. maila, astelehen eta ostegunetan
Antzerkigintza: 5. eta 6. maila, asteazkenetan
Batukada: 4. 5. eta 6. maila, astelehen eta asteazkenetan
Dantza modernoa: 4. eta 5. maila, astelehenetan; 6. maila, ostiraletan
Hip Hop: 4. 5. eta 6. maila, ostegun eta ostiraletan
Xakea: 4. 5. eta 6. maila, ostegun eta ostiraletan
Joskintza: 4. 5. eta 6. maila, astelehen eta asteazkenetan
Irristaketa: 4. 5. eta 6. maila, ostiraletan (16:45-17:45)
Multikirola: 4. 5. eta 6. maila, asteartetan
☉ Arrigorriaga
Familiartean dantzatzeko eta jolasteko saioak antolatu dituzte Arrigorriagan
Lehen saio irekia hilaren 22an antolatu dute 17:30ean, Arrigorriagako Lamiaenan

Altzoan Zaintza Sareak ‘Dantza & Jolasa Familiartean’ izeneko saioak antolatu ditu urritik urtarrilera Arrigorriagako Lamiaena emakumeen etxean.
Esti Olabarri dantza mugimendu terapeutak eskainiko ditu saio horiek eta ordubete eta erdikoak izango dira hilabeteko astelehen bitan. Jarduera 4 urtetik gorako umeei zuzendu dute eta lehen saio irekia hilaren 22an antolatu dute, 17:30ean.
Lauhilekoaren prezioa 80 eurokoa da. Informazio gehiagorako eta izena emateko ipini harremanetan altzoansarea@gmail.com helbide elektronikora e-posta bidaliz.
☉ Arrigorriaga
Egun osoko irteera antolatu du Nabarnizko Illuntzar mendira Arrigorriagako Gure Magalean elkarteak
Urdaibaiko eta Kantauri itsasoko ikuspegirik ederrenetako bat eskaintzen du Iluntzarrek eta igoera ohikoa Nabarnizetik egiten da

Gure Magalean Mendi Taldeak egun osoko irteera prestatu du datorren irailaren 21ean Nabarnizko Illuntzar mendira.
Abiapuntua Arrigorriagako osasun zentroa izango da. Mendizaleak bertan ezarri dute hitzordua 09:30ean. Autobusera igo eta Nabarnizera abiatuko dira. Txangoa egin ostean Laga hondartzan emango dute arrastia eta 19:00etan itzuliko dira Arrigorriagara.
Bizkaiko Lea-Artibai eskualdeak Iluntzar mendia (726 metro) hartzen du, Urdaibaiko eta Kantauri itsasoko ikuspegirik ederrenetako bat. Igoera ohikoa Nabarnizetik (363 m) egiten da, eta Gorritiz Gorostizagako Santa Maria, Iluntzar (727 m), Irurkitza, Mandalesta eta Intxaurragatik igaroko dira. Ibilbidearen luzeera 7,72 kilometrokoa da eta iraupena ordu bi eta 20 minutukoa, ondo bidean.
Illunzar tontorretik (726 m) Urdaibai eta Lea-Artibai haranen gaineko ikusmira paregabea dago, gure geografiaren irudi ezin ederragoa. Leku oso estrategikoan dagoenez, ez da harritzekoa erromatarrek hemen kanpaleku militar bat jarri izana. Eta, esan ohi da izena erromatar kokaleku horrekin lotuta dagoela: «Illum» (hirigune edo bizigune esan gura duena), eta «zahar». Beraz, «hiri zaharra» edo «bizigune zaharra».
Kanpaleku honek 1.000 legionario baino gehiago eta setio-makinak hartzen omen zituen bere harresien barruan. Baina nori egin behar zioten eraso, ziotenez bertako biztanleak baketsuak baldin baziren? Beharbada, Arrolako auzo-herrixka gotortua (Marueletza) ikusita, pentsatu zuten, badaezpada, hobe zela edozein erasotarako prestatzea.
Egun osoko txangoaren zenbatekoa 4 eurokoa da. Izen emateak Gure Magalean Guraso Elkartearen bidez egin daitezke.